Gå til innhold

Hjelp! ny receiver til eksisterende anlegg, men - hvor kraftig bør den egentlig være?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noe bortimot en havarisituasjon på min snart 10 år gamle pioneer VSX-LX55 receiver. Sitter og viggler litt på "levere inn til reparasjon" eller "kjøpe nytt" alternativene. Argumentet for å kjøpe nytt er at forrige runde med "levere inn til reparasjon"   kom tilbake med "vi finner ikke feilen, men denne fungerer igjen allikevel" status, og dette er en historie rundt et HDMI kort som kanskje aldri har vært  helt topp,  og av og til låser seg helt, særlig ved endring av signalkilde og/eller audio eller video modus. Nå har det blitt enda verre, det streiker etter cirka 30 minutter uansett når jeg bruker Apple TV som signalkilde (men ikke med andre kilder, virker det som.)

Jeg har kommet til at finansene og andre prioriteringer tilsier at det bare er receiveren som skal byttes i første omgang, dersom jeg ikke får et godt tilbud med ny TV bundlet i samme slengen.

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvor mye jeg må punge ut med for å kjøpe nytt istedenfor å reparere. Hvor kraftig forsterker må egentlig receiveren ha?    Høytalerrne er det nok absolutt ingenting i veien med, og da alt ble kjøpt inn til forrige bopel som hadde mye større stue som skulle fylles med lyd, har jeg gitt de status "mer enn god nok for meg nå".  

Jeg har et 5.1 oppsett på høyttalerne (JBL studio 1):

Framme venstre/høyre
2x Studio 180 gulvhøyttaler 
effekthåndtering 90W kontinuerlig/ 360W toppbelastning
frekvensrespons 45-22000 Hz
nominal impedanse: 8 ohm

Framme senter
1x Studio 120c senterkanalshøyttaler
effekthåndtering 60W kontinuerlig/240W toppbelastning
frekvensrespons 60 Hz - 22000 Hz

Bak venstre/høyre
2x Studio 130 bokhylle-høyttaler
effekthåndtering 60W kontinuerlig/240W toppbelastning
frekvensrespons 60 Hz - 22000 Hz

Subwoofer
Sub150P  (med egen strømforsyning)
effekthåndtering 300W (root-mean-square)/600W toppbelastning
frekvensrespons 27-150 Hz

Den gamle receiveren  er oppgitt for stereoavspilling til å yte 2 x 110 Watt  RMS(root-mean-square), 20-20.000Hz, 8 ohm og for flerkanalslyd opptill 7 x 110 Watt ved målemetoden RMS, 20-20.000Hz, 8 ohm. Jeg lurer på om dette kanskje er litt vel kraftig i forhold til høyttalerne og i forhold til rommet de skal stå i (stue som er halvparten så stor som anlegget ble kjøpt til.) I dag har jeg brukt noen timer på google for å se etter veiledning om hvordan man dimensjonerer forsterker og høyttalere til et slikt oppsett, uten å bli særlig mye klokere. Er det noen her som har gode råd? Helst litt sånn forståseg-påer perspektiv om at fordi slik og slik så trenger du sånn og sånn men også konkrete kjøpstips blir mottatt med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke an å ha for stor forsterker, volumkontrollen er rimelig trinnløst justerbar, spørsmålet er vel heller hvor mye effekt du TRENGER. På den gamle forsterkeren, henter du ut mer enn halv effekt? Om så bør du vel ha såpass. Bruker du bare en brøkdel av effekten kan du fint kjøpe en mindre forsterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...