Gå til innhold

Hjelp til feilsøking av eldre PCB

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å finne ut av hva som er galt med et eldre power board. Har to stykk Precor ellipse-maskiner fra 2000, ingen av de starter opp (vet ikke når de sist var i drift). Har målt at det er 120V fram til kortet, men der stopper det. Hvor det skulle ha målt 5V er det dødt. Min amatørmessige bedømming er at kvaliteten er bra, så jeg håper at det kan være alder på komponentene som er årsaken. Maskinene har stått i en garasje, ser at det er noe rust/irring på konstruksjonen, men kortene ser fine ut. De var ganske støvete, har renset med blårens. Men etter å målt litt for kontakt, sjekket sikringene, samt noen dioder, så begynner jeg å lure på om det kan være kondensatoren - men her stopper også mitt kick-ass Biltema-multimeter på 200uF, og min snevre kompetanse blir en begrensning :P enkleste ville vært å erstatte kortene, men de har gått ut av produksjon og ligger på 2-3000 kr på eBay o.l. - de veldig få som er tilgjengelig. 
så, hva bør jeg gjøre som neste steg? Er det noe helt innlysende - gitt alder/lagring. F.eks. kan jeg anta at IC-ene er i orden? Er mye som kan byttes her. Har lagt med noen bilder som kanskje gir noen svar.

DAC0AFAE-0EA0-4AFB-A606-FC0D153CD1AA.jpeg

EB317EFE-C4F6-4E7B-AE9E-D356D4675AB7.jpeg

F49ED97F-C99C-4527-AA81-20E121C03424.jpeg

8519CE88-9280-4BB3-90C1-62E1F190542A.jpeg

67EA5BEB-4A48-457E-B05D-AA1708FEFE88.jpeg

17567A48-F726-4BB7-8D51-8076C0703FAE.jpeg

F9A37F40-6518-4E80-93D3-0976970A3FD4.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

120V fram til kortet? Måler du da kanskje mot jord. Uten å vite hva som evt. er koblet før dette kortet, skulle man normalt anta at det gikk 230V til kortet.

Edit: Ser det står 250V på sikring. Så inn til kortet burde du hatt 230V. Men som sagt, mistenker at du kanskje har målt mot jord.

Måle konsendatorer mens de står på en krets kan vel være noe "feilvisende". Bør vel loddes av.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
5 hours ago, Bjerknez said:

Sjekket sikringen? Den sorte dingsen det står «fuse» på?

Har sjekket begge som var der, er hele.

5 hours ago, NULL said:

120V fram til kortet? Måler du da kanskje mot jord. Uten å vite hva som evt. er koblet før dette kortet, skulle man normalt anta at det gikk 230V til kortet.

Edit: Ser det står 250V på sikring. Så inn til kortet burde du hatt 230V. Men som sagt, mistenker at du kanskje har målt mot jord.

Måle konsendatorer mens de står på en krets kan vel være noe "feilvisende". Bør vel loddes av.

Kortet er laget for USA og Europa. 240V-utgaven har en step down transformer som den går innom på veien til kortet. Så jeg vil anta at målingene mine på ledningene, som viser 120V, er korrekt. 

Lenke til kommentar

Ser ut for at det har vært varmt rundt kjøleribba (rød ring nr. 2). Tipper det står en spenningsregulator montert på den (noe ala 7812 eller 7805). Finn ut hva komponenten heter og sjekk om den gjør jobben fortsatt. Ender du med å bytte den så bør du også legge på ny pasta mellom regulator og kjøleribbe. Dioden (merke 1), likeretteren (BR1) og uttørkede elektrolytt-kondensatorer er også naturlige ting å sjekke.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...