Gjest d600b...5e4 Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 For noen år siden ble det skrevet mye om at det var sunt med et glass vin om dagen. Betyr det at alkohol er sunt, eller er det de andre stoffene i vinen man skulle få i seg? Altså, jeg vet at alkohol er usunt i mengder. Men det er jo alt, kan jo dø av vann til og med. Anonymous poster hash: d600b...5e4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Nei alkohol er ikkje sunt. Moderat inntak er heller ikkje farleg. For nokre veldig få som er i fare for å få hjerteinfarkt så finnes det studier på at veldig små mengder med vin kvar dag har positiv helseeffekt. Sjølv om det ikkje er einigheit i forskningsmiljøet så er det alkoholens blodfortynnande eigenskapar og/eller at kolesterolbalansen blir endra som blir dratt fram som fordelaktig for personar som står i fare for å få blodpropp. 3 Lenke til kommentar
Gjest d600b...5e4 Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Kan jo være at en teskje om dagen er sunt, men det er nok ikke forsket på. Ikke at jeg har så stor tro på det. Men feks 1 ss tran... skal jo være sunt. Men ikke en mugge liksom. Anonymous poster hash: d600b...5e4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Forskninga som er gjort på området er observasjonsstudier. Dei studiane viser at i ei smal gruppe personar så ser forsiktig alkoholbruk ut til å ha positiv effekt. Men det er ikkje foretatt blindstudier så det kan også være at det er andre faktorar som spelar inn. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 39 minutes ago, Guest d600b...5e4 said: For noen år siden ble det skrevet mye om at det var sunt med et glass vin om dagen. Betyr det at alkohol er sunt, eller er det de andre stoffene i vinen man skulle få i seg? Altså, jeg vet at alkohol er usunt i mengder. Men det er jo alt, kan jo dø av vann til og med. Alt kan være dødelig i forkerte mengder og der finnes studier der peker i alle retninger på alt mellom himmel og jord. Om du ikke likefrem har et avhengighetsforhold til alkohol, er det sikkert sunt nok med et glass eller to i ny og næ. Det kan fint være en del av et variert kosthold som det blant annet er søreuropeiske lande og de lever jo generelt lenger end oss. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 1 innlegg er fjernet fra tråden pga OT/trolling, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Det er et vanskelig tema. Jeg har drukket min del i livet og har holdt meg unna i ca 2.5 måneder nå. Det ble et spørsmål om liv og død for meg, så jeg valgte å slutte. Problemet mitt er at jeg drikker altfor mye, og det er jo ikke sunt. Jeg prøver å lytte til hva WHO sier, og det er nok sant. Men jeg tror også at en del henger sammen med økonomi. Det er et ekstremt lukrativt produkt for staten å selge, som genererer mye skatt og verdier. Og jeg sier ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting. Men å bli rik på andres ulykke er jo ikke bra. Jeg tror at hvis man fjernet alkohol og rusmidler fra jordens overflate, ville vi fått det bedre psykisk. Samholdet ville blitt mer naturlig og genuint sterkere. Jeg fikk høre en gang at alkohol kan være som samfunnets lim, som får folk til å åpne seg opp for hverandre lettere. Jeg velger heller å tenke at det er som samfunnets gift. Når man er nødt til å bruke stimulerende midler for å møte andre, så er det et dårlig tegn. Det er noe som skal skje 100% naturlig, uten hjelp. Man må være "klar". På toppen av dette har vi alle negative effekter, som vold og voldtekt. Men vi diskuterer vel lav til moderat bruk og ikke flatfyll. Det finnes jo medisiner for høyt blodtrykk og hjerteproblemer. Så å bruke alkohol er jo bare enda dyrere. Nå er jo medikamentindustrien også temmelig lukrativ .. men jeg har ingen prisutregning på dette området. Jeg klarer jo å se at det er lite til ingen skade i at et par tar seg 1-2 enheter hver kveld. Eller at det serveres akevitt og noen enheter til de voksne til julesammenkomsten. Alt spørs bare på hvordan det psykososiale fungerer uten alkoholen. Mange nyanser å ta hensyn til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå