Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan man anmelde denne personen for?

Gjest c350e...f63

Anbefalte innlegg

Gjest c350e...f63

Har i over to år hatt problemer med en nabo. H*n står i vinduer og terrasse og følger med på alt som skjer på min eiendom. Filmer inn i min hage når det har vært noe høylytt her pga god stemning men ikke til urimelig tid på døgnet. Hver gang det kommer folk innom meg følger h*n godt med og har gått rundt biler tilhørende venner og familie og sett på reg.nummer og tatt opp mobilen sin. H*n har ringt inn anonyme falske bekymringer til barnevernet og anmeldt meg flere ganger for noe jeg ikke aner hva er. Politiet har henlagt så har bare fått brev om at en sak som har skjedd på min adresse er henlagt. Kan fortsette i evigheten med små urimelige hendelser. Er det sjikane? Problemet er også at jeg vet at det er denne personen som har ringt politiet og barnevernet men kan ikke bevise det. Skal mye til at jeg blander inn politiet i noe men nå er det nok. Så lurer på hva dette kalles. Sjikane? trakassering? Overvåking?

Anonymous poster hash: c350e...f63

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c350e...f63

Ser at tittelen blir litt feil her. Høres ut som jeg bare er bitter og skal finne noe å anmelde personen for. Men lurer på hva det kalles når en person oppfører seg sånn? Hvis ikke personen stopper med dette så kan jeg ikke bo her mere. Personen er av en eller annen grunn ute etter meg og må innbille seg mye rart. Så lurer på hva jeg skal kalle oppførselen hvis det går så langt at jeg må melde i fra?

Lenke til kommentar

Kan du ikke anmelde ham for sjikane og trakassering, da? Bestill time hos advokat, så ordner advokaten en anmeldelse. Da legger du press på personen. 

Ellers er det du alltid to sider av en sak, da, som det heter. Så kanskje du har gjort noe galt selv? Det kan jo ikke vi på dette forumet vite. 

Hvis du selv har gjort noe klanderverdig, bør du avpasse reaksjonen mot vedkommende i forhold til dette. Dvs slå tilbake med en styrke som er rimelig. 

Lenke til kommentar
Gjest c350e...f63
Vaniman skrev (21 minutter siden):

Kan du ikke anmelde ham for sjikane og trakassering, da? Bestill time hos advokat, så ordner advokaten en anmeldelse. Da legger du press på personen. 

Ellers er det du alltid to sider av en sak, da, som det heter. Så kanskje du har gjort noe galt selv? Det kan jo ikke vi på dette forumet vite. 

Hvis du selv har gjort noe klanderverdig, bør du avpasse reaksjonen mot vedkommende i forhold til dette. Dvs slå tilbake med en styrke som er rimelig. 

Vi pratet godt sammen og var gode venner frem til det plutselig endret seg uten at jeg har gjort noe ulovlig. H*n liker meg bare ikke. Personen har blitt en gammel grinebiter. Så kan ikke tenke meg at h*n kan klare å få til at det skal høres ut som det var grunn til å oppføre seg sånn

Lenke til kommentar

Hva med å gå bort til han, spørre om han har tid til en prat og så spørre han rett ut hvorfor han gjør som han gjør? Enten har han en grunn til å gjøre dette, som kan være pga en misforståelse, eller så er han klin kokko. Kan hende at dere sammen kan oppklare hva som er greia. Politiet vil nok ikke bidra med noe, så dette er dessverre opp til deg selv. 

Endret av Sharpings
Staveleif
Lenke til kommentar
Gjest c350e...f63
unicorndeath skrev (14 minutter siden):

Om noen vil involvere barnevernet så pleier det ikke å være helt ubegrunnet, ingen røyk uten ild, tar du noe dop (ja hasj er også dop faktisk), trekker du til deg tvilsomme folk som holder helvete for naboene dine ? dette er bare noen av spørsmålene som popper opp.

Barnet er bare her annenhver helg. Det har bare blitt inntatt alkohol de helgene barnet ikke er her. Så vidt jeg vet så har ikke barnevernet noe med om man drikker alkohol når barnet ikke er til stede og når det ikke skjer noe straffbart. Det er en grunn til at både barnevern og politi henlegger. Personen har ikke troverdighet. Men dette er fortsatt plagsomt.

Lenke til kommentar
Gjest c350e...f63
Sharpings skrev (27 minutter siden):

Hva med å gå bort til han, spørre om han har tid til en prat og så spørre han rett ut hvorfor han gjør som han gjør? Enten har han en grunn til å gjøre dette, som kan være pga en misforståelse, eller så er han klin kokko. Kan hende at dere sammen kan oppklare hva som er greia. Politiet vil nok ikke bidra med noe, så dette er dessverre opp til deg selv. 

Personen er klin kokko. Derfor har den heller ikke troverdighet hos barnevern og politi. Men dette går utover livskvaliteten vår allikevel. Umulig å snakke med

Lenke til kommentar
Gjest c350e...f63
unicorndeath skrev (1 minutt siden):

Har noen av festene du har arrangert gått over styr ?

Det har skjedd at det vært litt høylytt som sagt. Men fortsatt ikke grunn til å holde på sånn. Hvis noen mener at det er ordensforstyrrelse så må politiet komme der og da og stoppe det.

Lenke til kommentar

Om du bor i noen slags sameie/borettslag så kan du jo alltids ta det opp med bobestyreren/styret der, men det spørs om du kanskje vil møte motstand der da du holder fester som er til sjenanse for naboene dine, man blir sjelden populær i nabolaget om man holder naboene sine våkne om natten, litt skal man tåle, men det er faktisk ikke lov å spille høy musikk fra 23 til klokken 7 de fleste steder.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar
Gjest c350e...f63
unicorndeath skrev (33 minutter siden):

Om du bor i noen slags sameie/borettslag så kan du jo alltids ta det opp med bobestyreren/styret der, men det spørs om du kanskje vil møte motstand der da du holder fester som er til sjenanse for naboene dine, man blir sjelden populær i nabolaget om man holder naboene sine våkne om natten, litt skal man tåle, men det er faktisk ikke lov å spille høy musikk fra 23 til klokken 7 de fleste steder.

Det har ikke vært høy musikk eller festing om natta som har ført til dette. I området er det bare selveide eneboliger. Er et vel her men der kommer man nok ingen vei. Jeg eier også egen bolig med stor hage. Vedkommende har en veranda som man kan stå på og se rett ned i min hage fordi huset dems ligger høyere. Hvis det har vært meg og et par kompiser som har vært litt beruset ute i hagen på kvelden når vi for eksempel har grillet, så har denne personen stått og filmet oss. Vanskelig å forklare når du ikke vet og ser helheten i hele dette styret. Men hvis jeg visste at naboen gjorde noe som h*n hadde hatt grunn til så hadde jeg ikke startet denne tråden

Lenke til kommentar

Som tidligere skrevet høres det ut som hensynsløs adferd (strl § 266) er det mest dekkende her. Avhengig av omstendighetene rundt anmeldelsene kan også uriktig anklage (§ 222), vilkårlig anklage (§224) eller anklage om oppdiktet straffbar handling (§225) være aktuelle. Slik du beskriver situasjonen tviler jeg på at politiet kommer til å løse dette for deg, og politiet er sjelden en egnet måte å løse nabokrangler uansett.

Det er for øvrig ikke et krav å at du vet hvilke paragrafer du anmelder noen for brudd på. Det holder å beskrive hva du opplever, så vil politiet kode saken på bakgrunn av det du forklarer. 

Det jeg vil anbefale er å kontakte politiet og begjære innsyn i de tidligere sakene mot deg, slik at du i alle fall finner ut hva anklagene går ut på. Dette behøver ikke gjøres mer komplisert enn at du sender en e-post til politidistriktet, viser til saksnummeret og sier at du ønsker å lese gjennom sakens dokumenter. Du vil da kunne møte opp på ditt nærmeste politihus for gjennomlesning av saksmappen (som mest sannsynlig bare er et par dokumenter om saken ble henlagt direkte). Kanskje går han og irriterer seg over noe du enkelt kan endre, eller i det minste noe du kan ta opp med naboen på en rolig måte. 

Endret av Vegard#
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er nødt til å prøve å prate med'n. Kommunikasjon. Både muntlig og skriftlig, og ta vare på kopi av alt skriftlig. Før gjerne logg også, dato og tidspunkt over alt som kan minne om overtramp. Det behøver ikke ta lang tid, bare notér det i en liten bok eller notisblokk på mobilen.

Det er et sameie eller et vél der .. du bør prøve å bruke det hvis det er noen styreleder eller noe.

Når du får samla dokumentasjon over lang tid så bygger du saken din. Da har du en sterkere sjans til å nå igjennom i andre instanser.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det er ikke usannsynlig at denne personen har en helsesvikt. Adferden du beskriver hører inn under paranoide psykoser. Uansett så er det politiet du melder dette til.
Hvis du får til en samtale med vedkommende, og du da oppdager at dette virkelig dreier seg om sykdom, da er muligheten også der for å ta kontakt med kommuneoverlegen som en bekymringsmelting. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...