bojangles Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 16 hours ago, ACYBN18O said: Hallo Ford : Bakhjulstrekk i vinterlandet Norge vil overhodet ikke fungere på en varebil av denne typen. Ja dere skriver at den vil ha god fremkommelighet når bilen er lastet,men hva skjer når bilen ikke er lastet? Jo da vil den stå å spinne på flatmark på vinterføre og bakker trenger man ikke prøve på. En slik bil må ha enten forhjulstrekk eller firehjulstrekk i land med vinter,altså hele Scandinavian. Min påstand er at en slik bil kun vil fungere med firehjulstrekk til alle oppgavene den vil bli brukt til i alle land med vinterføre. Hørte dere det Ford ? Ford har ingen problem med å utvikle denne med firhjulstrekk. Punktum. Javel? Har svært dårlige minner om en vinter med en Mercedes Vito med forhjulstrekk. Selv med piggdekk ble det ofte vanskelig i motbakker. Det aller værste var vel at Mercedes ikke tillot å slå anti spinn helt av. Så selv om forsøkte å rygge opp bratte bakker for å få mest vekt over drivhjulene så bremset anti spinn hjulene. Såvidt jeg vet gikk Mercedes bort fra forhjulstrekk på vito etter hvert. Det ble vel enten bakhjulstrekk eller 4x4. Erfaringen min fra den vinteren tilsier at varebiler har fordeler med bakhjulstrekk i motbakker. Spesielt med last. Og på flat mark med last vil det sikkert gå helt fint. En el Transit vil sikkert ha en veldig balansert vektfordeling siden batteripakken monteres lavt mellom akslingene så selv med tomt lasterom vil det helt sikkert flyte ganske fint om en bare er riktig skodd etter forholdene. 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 15 hours ago, Snowleopard said: Tror neppe du får sett biler med bobil påbygningssett før tidligst 6 måneder til ett år etter at bilen er offisielt lansert. Tar tross alt litt tid å bygge og å få godkjent. Men tipper de som gjør slikt, er oppmerksom på bilen allerede, og ser det nå som interessant nok. Noen bygger vel allerede på Fords ice-versjon, så er kanskje bare finjustering som må til. Tesla Semin som bobil blir nok inntil videre kun for de hyperrike, om de klarer å få tak i trekkvogn tidlig nok. Den blir nok passelig dyr i anskaffelse, og skal vel først leveres til selskaper som skal drive med varetransport. Dessuten vil den kreve førerkort for klasse C kjøretøy i Norge, og tilsvarende i andre land. Det kommer etterhvert, men det tror jeg som nevnt at vil ta lang tid før vi ser, nettopp pga etterspørsel fra, og prioritering av profesjonelle transportører. Mmm. Tesla Semi som flyttbar hytte og tilgang til Tesla ladenettverk. Blir både enkelt og overkommelig økonomisk å være EU globetrotter da. Men nå blir vel inngangsummen såpass høy for både Semi og tralle ombygd til camper at det stopper seg for de aller fleste entusiaster. Med V 2 G og fete solceller på toppen av tralla så kan en ta lange perioder off grid. Tralla kan jo romme tonnevis med vann og avløpsvann. En kunne hatt et par slides og faktisk levd temmelig komfortabelt i en slik. Kanskje bare å selge bolig å kjøpe semi og bli digital nomade og ha jobben på laptop? Sommermåneder i norden og resten av året vase rundt middelhavet. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) bojangles skrev (59 minutter siden): Mmm. Tesla Semi som flyttbar hytte og tilgang til Tesla ladenettverk. Blir både enkelt og overkommelig økonomisk å være EU globetrotter da. Men nå blir vel inngangsummen såpass høy for både Semi og tralle ombygd til camper at det stopper seg for de aller fleste entusiaster. Med V 2 G og fete solceller på toppen av tralla så kan en ta lange perioder off grid. Tralla kan jo romme tonnevis med vann og avløpsvann. En kunne hatt et par slides og faktisk levd temmelig komfortabelt i en slik. Kanskje bare å selge bolig å kjøpe semi og bli digital nomade og ha jobben på laptop? Sommermåneder i norden og resten av året vase rundt middelhavet. Har jo sett noen ombygde trailere og busser på youtube, og en Tesla Semi hadde absolutt vært knall. Man får jo en liten leilighet i en containerstørrelse skaphenger. Men prislappen blir jo ganske heftig for en vanlig lønnsmottaker. Ifølge Tesla kommer vel selve trekkvogna på 1 500 000 NOK bare for tralla. Så kommer hengeren i tillegg. Legg til at myndighetene har jo nesten gjort det helt uinteressant å ta lappen på lastebil om du ikke har en arbeidsgiver i ryggen som tar regninga for at man skal få beholde den videre. Noe større enn en C1-klassebil vil derfor være forbeholdt noen svært få. Men, det finnes ett og annet eksemplar i Norge visstnok, eid av folk som er eller har vært yrkesaktiv innen transportnæringen. Å plukke opp en brukt Tesla Semi 5 år etter at de er kommet ut, vil nok være en rimeligere og enklere inngangsbillett enn å få tak i en flunka ny bil https://itavisen.no/2017/11/23/sa-mye-vil-tesla-semi-koste/ https://www.tesla.com/no_NO/semi Endret 15. november 2020 av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Er prisen satt på 1 mill for semi'n? En brukt tralle kan en få kanskje ned i 100 K. Så er det jo bare til å stikke hue i boden og se hvilket verktøy en har som kan passe for en DIY campingtralle. Men si Tesla Semi + tralle er 1.2 mill. Så om du da legger ned mellom 800 000 til 1.3 mill i ombygning så har du jo et mobilt hjem for prisen av en liten leilighet. Tror du kommer langt da altså. Og da er totalsum mellom 2 og 2.5 mill. Ikke fullstendig galskap det vel? Blir nok vanskelig å få finansiert noe slikt, men for de som alt sitter på egen bolig bør det faktisk være en reell mulighet om de ønsker seg et globetrotter liv. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Trur dei som er i markedet for ein Tesla Semi for hytte/bobil neppe er så heftet over prislappen ass. Det eg har sett kan neppe dei som har slike med vanlig trailer i dag særdeles heftet av den i hvertfall. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) bojangles skrev (20 minutter siden): Er prisen satt på 1 mill for semi'n? En brukt tralle kan en få kanskje ned i 100 K. Så er det jo bare til å stikke hue i boden og se hvilket verktøy en har som kan passe for en DIY campingtralle. Men si Tesla Semi + tralle er 1.2 mill. Så om du da legger ned mellom 800 000 til 1.3 mill i ombygning så har du jo et mobilt hjem for prisen av en liten leilighet. Tror du kommer langt da altså. Og da er totalsum mellom 2 og 2.5 mill. Ikke fullstendig galskap det vel? Blir nok vanskelig å få finansiert noe slikt, men for de som alt sitter på egen bolig bør det faktisk være en reell mulighet om de ønsker seg et globetrotter liv. Det stod vel egentlig 10 500 000, bortsett fra at jeg skrev mellomrommet før første 0 og ikke etter, men det var skrivefeil. Skulle være 1,5 millioner... Du kan derfor legge til en halv million på prisen. Endret 15. november 2020 av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) Ja jo det koster jo litt. Men har du sett disse spinter varebilene folk bor i borte i usa? Er flere som legger ned 2 mill + på en slik en om de kjøper nøkkelferdig vogn. Er jo ikke farlig mye plass i lasterommet liksom. Men det er jo jobben som koster mest. En Tesla Semi med v2g gjør jo at en ikke trenger å svi av penger på kostbare li ion banker til campingtralla. Strømmen en trenger kan en ta fra solceller og fra Semi'n. Og bygger man selv så har en jo kontroll på timesprisen. Da blir jo utgiftene alt nødvendig utstyr, isolasjon, innredning og elektriker og rørlegger for strøm og vvs i vogna. Og om du har en jobb der du stort alltid kan ha "hjemmekontor", i Portugal, Spania, Italia osv så er jo faktisk drømmen overkommelig for de som alt er inne i boligmarkedet og har fått banket ned noe gjeld. Da får de sikkert frigitt nok midler til prosjektet. Evt. finansiere Tesla Semi gjennom Tesla kanskje? Sikkert mulig å få brukbare priser på langtidsplass på camping også nedover europa utenom sesongen. Og sålenge en har hjemmekontor så kommer det jo penger inn til å evt. dekke lånekostnader, driftskostnader, service, vedlikehold og lading. Endret 15. november 2020 av bojangles Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 bojangles skrev (6 minutter siden): Ja jo det koster jo litt. Men har du sett disse spinter varebilene folk bor i borte i usa? Er flere som legger ned 2 mill + på en slik en om de kjøper nøkkelferdig vogn. Er jo ikke farlig mye plass i lasterommet liksom. Men det er jo jobben som koster mest. En Tesla Semi med v2g gjør jo at en ikke trenger å svi av penger på kostbare li ion banker til campingtralla. Strømmen en trenger kan en ta fra solceller og fra Semi'n. Og bygger man selv så har en jo kontroll på timesprisen. Da blir jo utgiftene alt nødvendig utstyr, isolasjon, innredning og elektriker og rørlegger for strøm og vvs i vogna. Og om du har en jobb der du stort alltid kan ha "hjemmekontor", i Portugal, Spania, Italia osv så er jo faktisk drømmen overkommelig for de som alt er inne i boligmarkedet og har fått banket ned noe gjeld. Da får de sikkert frigitt nok midler til prosjektet. Evt. finansiere Tesla Semi gjennom Tesla kanskje? Sikkert mulig å få brukbare priser på langtidsplass på camping også nedover europa utenom sesongen. Og sålenge en har hjemmekontor så kommer det jo penger inn til å evt. dekke lånekostnader, driftskostnader, service, vedlikehold og lading. Joda, klar over at det fort drar på seg penger når man bygger slikt. Endel deler/løsninger, spesielt der en må støtte 12V og gassdrift eller er beregnet for "compact living", koster jo fort en arm og en legg. Dersom man kan kjøre dette på 230V og bruke deler beregnet for et vanlig hus, så kan man fort spare inn litt. Og man sparer fort mye penger jo mere man kan gjøre selv. Er jo ikke samme krav til rørlegger og elektriker på eget kjøretøy som på egen bolig Og er man i en situasjon der man kan selge huset/leiligheten og permanent flytte inn i en slik, så er jo nomadelivet fort dekket inn på gevinsten fra salget. For par uten barn og enslige, så får de jo all plassen man behøver, med lite av kompromisser. Og med solceller på taket, gjerne hevbart, så kan man jo dessuten ha sin egen private pergola/tak-terrasse på toppen av skapet. Den store utfordringen i Europa og Norge, er vel mer å finne steder som tillater parkering av slike mastodonter av noen husbiler. Litt lettere å finne en plass om kvelden langs stranda med en bil på 5-6 meter fremfor en semi på 15-25 meter. Eller parkering i byen. Bør vel fort ha en MC, en Renault Twizy eller en liten åpen sportsbil i "garasjen", og parkere litt mere landlig til ed hovedvogna. Men det er definitivt "doable" om man absolutt vil. Et alternativ som kanskje er raskere å få til, er vel å tak i en brukt lastebil eller buss, og så bygge den om til elektrisk drift. Kjøper man opp ettpar 100 kWh-batterier, og annet snacks man må ha for å kunne få fremdrift på kjerra og i tillegg få mulighet til å fylle på lynlader, så sparer man fort inn endel kroner på grunninvesteringen. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 kremt skrev (13 timer siden): Vel, verden har gått videre siden den gang. Har selv kjørt BMW E36 med 10 år gamle piggdekk uten pigg på vinterføre. Kan kalles utfordrende, men er faktisk perfekt for å lære seg fysikken i bilkjøring. Dette betyr ikke at rwd suger. Tror nok vi får se en renessanse med rwd biler fremover siden stadig flere kommer med batterier og blir utviklet på nye plattformer der rwd blir det naturlige valget. Torque steer og napping i rattet når man spinner er ikke kult, heller ikke at det går rett frem i svingene. Fwd betyr som regel elendig vektfordeling, middelmådig kjøreegenskaper og et absolutt minimum av kjøreglede. Et kompromiss på absolutt alle måter, med pris som eneste fordel. Vi kan vel alle slå fast at 4 wheel drive er det beste i vinterlandet Norge. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 bojangles skrev (2 timer siden): Javel? Har svært dårlige minner om en vinter med en Mercedes Vito med forhjulstrekk. Selv med piggdekk ble det ofte vanskelig i motbakker. Det aller værste var vel at Mercedes ikke tillot å slå anti spinn helt av. Så selv om forsøkte å rygge opp bratte bakker for å få mest vekt over drivhjulene så bremset anti spinn hjulene. Såvidt jeg vet gikk Mercedes bort fra forhjulstrekk på vito etter hvert. Det ble vel enten bakhjulstrekk eller 4x4. Erfaringen min fra den vinteren tilsier at varebiler har fordeler med bakhjulstrekk i motbakker. Spesielt med last. Og på flat mark med last vil det sikkert gå helt fint. En el Transit vil sikkert ha en veldig balansert vektfordeling siden batteripakken monteres lavt mellom akslingene så selv med tomt lasterom vil det helt sikkert flyte ganske fint om en bare er riktig skodd etter forholdene. 4 hjulstrekk er nok det beste i vinterlandet Norge. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 18 hours ago, ACYBN18O said: Hallo Ford : Bakhjulstrekk i vinterlandet Norge vil overhodet ikke fungere på en varebil av denne typen. Ja dere skriver at den vil ha god fremkommelighet når bilen er lastet,men hva skjer når bilen ikke er lastet? Jo da vil den stå å spinne på flatmark på vinterføre og bakker trenger man ikke prøve på. En slik bil må ha enten forhjulstrekk eller firehjulstrekk i land med vinter,altså hele Scandinavian. Du gjøymer at vektfordelinga på ein elbil er heilt anleis enn på ein eksosbil. Denne bilen har ikkje nokon tung motor over og delvis framfor framhjula. Han har derimot eit tungt batteri under heile bilen, slik at det alltid er ein del vekt på bakhjula. 5 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Herlig Ford 🙂 Endelig en skikkelig varebil med bra nok rekkevidde. OG bakhjulstrekk! Er så drittlei av kvasiløsningen med forhjulstrekk på varebil. 5 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) Sturle S skrev (4 timer siden): Du gjøymer at vektfordelinga på ein elbil er heilt anleis enn på ein eksosbil. Denne bilen har ikkje nokon tung motor over og delvis framfor framhjula. Han har derimot eit tungt batteri under heile bilen, slik at det alltid er ein del vekt på bakhjula. Du har så rett, så rett. Med alle dei gode hjelpesystemer Vi har i dag (ABS, kamera, osv) kunne totalvekt for B - serefikat vært satt til 5 000 kg, eller kansje 7 500 kg uten henger. Værtfall for Norsk innenlands kjøring, som vi kan bestemme sjøl. Å kjøre en lettbygd bobil (og værtfall tom varebil) har sine ulemper når det bles litt, og dette med å måtte bruke henger til en stadighet gir ikke allværden til smidighet og er jo langt vanskligere å handtere uten særlig med træning. Eg vil nesten gå så langt som å si at batteri-biler (med sin + 500 ekstra vekt) muligens er enda betre som litt større bil, men så var det jo dette med lasteevne da (enn så lenge). Men det lønner seg jo svært godt å ta sertefikat, det er betalt tilbake med verfall to gangeren bare etter besparelser med første bil. Men som sagt; mitt ståsted er at det gjærne er transportbransjen som har jobbet gjennom deise forholdsvis nye og for begrensede sertefikatkrav. Det må være fritt frem å gjøre seg sine tanker, se bare på «Folkehelseinstituttet», dei anbefalte ikke munnbind selv om leger bruker dette. Ja vi var jo i praksis tome for dette, så.... Likeledes; En innvandrer etterspurte pris på corona-testing i Dagsrevyen (Grorudalen hadde oppblomstring), og vi har førebels manglende kapasitet. Var det ingen som kunne opplyse at det var gratis (det tror eg det er), et kobbel med spesialister opplyste ikke om pris, veit dei det ikke eller..... Dømene er mange, se bare hva media gjør. Taller mangler, og ja det gjør det i batteri-bil og miljø debatten også. Dette er regelen uten unntak i vår IT værden, mer papir er det blitt også. Endret 15. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Sturle S skrev (2 timer siden): Du gjøymer at vektfordelinga på ein elbil er heilt anleis enn på ein eksosbil. Denne bilen har ikkje nokon tung motor over og delvis framfor framhjula. Han har derimot eit tungt batteri under heile bilen, slik at det alltid er ein del vekt på bakhjula. 4 hjuls trekk er nok det beste i vinterlandet Norge. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Xaphoon skrev (1 time siden): Herlig Ford 🙂 Endelig en skikkelig varebil med bra nok rekkevidde. OG bakhjulstrekk! Er så drittlei av kvasiløsningen med forhjulstrekk på varebil. Firehjulstrekk er nok det beste i vinterlandet Norge. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) 4 minutes ago, ACYBN18O said: 4 hjuls trekk er nok det beste i vinterlandet Norge. Eg svarte på ein påstand om at ein slik bil måtte ha anten framjulstrekk eller 4-hjuslstrekk i land med vinter. 4-hjulstrekk vil alltid vere betre, men på ein elbil er bakhjulstrekk er betre enn framhjulstrekk. Spesielt når ein skal opp bakkar på vinterføre. Endret 15. november 2020 av Sturle S 5 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) ACYBN18O skrev (14 minutter siden): Firehjulstrekk er nok det beste i vinterlandet Norge. Best, hvorfor det ? Det koster peng og vedlikehold Reduserer nyttelast Øker energiforbruk Har sett mange lastebiler med bare drift på en aksel (ha, ha ja det er 4 hjulstrekk), ja til og med busser som holder ruta si uansett føre. Hva som er best har med behov å gjøre, selv på flat sommerasfalt kan det være best med 4WD (all wheel drive) om vegen er svingete og farten teller. Selv ville eg nok vurdert 4WD om behovet for å kjøre med henger på vinterstid var stort, eller det skulle kjøres endel på kronglete sæterveger, eller vinterveger med dårlig vedlikehold. Men joda, utrykksnæringer bør ha det, men er dei bra baklest så.... Endret 15. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Fram til hydrogenfolket kjem og påstår at absolutt alle varebileigarar dei kjenner køyrer tre personar på skift tur-retur Lindesnes til Grense Jakobselv kvar dag for å jobbe, trur eg vi kan konkludere med at denne bilen skulle dekkje dei fleste behov. God nok rekkjevidde til å vare heile arbeidsdagen sjølv om mesteparten av dagen skulle gå med til køyring. (350 km er 5 timar og 50 minutt køyring med snittfart på 60 km/t.) Nesten 2 tonn lastekapasitet og opp til 15,3 m³ lasterom er meir enn dei fleste varebilar med eksosmotor. 4 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Sturle S skrev (2 minutter siden): Fram til hydrogenfolket kjem og påstår at absolutt alle varebileigarar dei kjenner køyrer tre personar på skift tur-retur Lindesnes til Grense Jakobselv kvar dag for å jobbe, trur eg vi kan konkludere med at denne bilen skulle dekkje dei fleste behov. God nok rekkjevidde til å vare heile arbeidsdagen sjølv om mesteparten av dagen skulle gå med til køyring. (350 km er 5 timar og 50 minutt køyring med snittfart på 60 km/t.) Nesten 2 tonn lastekapasitet og opp til 15,3 m³ lasterom er meir enn dei fleste varebilar med eksosmotor. Jeg er en av dem som har varebil som verktøykasse i jobben og selv med en kjip Maxus trenger jeg ikke å lade den hver dag. 4 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Hugse karene på Stord hadde ein elektrisk Renault varebil. Den sto på ein grannycharger 24/7 når den ikkje var ute. Eg fortalte at det ikkje er sunt for den, og dei burde jo ha ein skikkelig lader installert om dei ynskje tilrettelegge for alle elbilene som byrje samle seg, men det gjekk ut inn eine øyret og ut det andre... 😂 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå