Gå til innhold

Ford lanserer motorsterk elektrisk Transit med 350 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Og der var startskuddet for elektriske bobiler i gang, bobiler med størrelse til å ha ståhøyde og ta full innredning inkludert et bad, og med lang nok rekkevidde til at man kommer et stykke. Dog, større batteri bør vel uansett være en opsjon. 200 000,- ekstra pris blir fort akseptabelt på bobiler som fort ligger på 1-1,5 millioner kroner med fossil drivlinje.

Spørsmålet nå er vel hvem som vil bli først til å bygge bobil på chassiet til denne, eventuelt bybobil basert på nye Mercedes Benz E-Vito med tilnærmet samme rekkevidde som EQV.

Det burde bli en bra el service bil!

så slipper man å kjøre rundt med diesel biler for å fikse el biler

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Det burde bli en bra el service bil!

så slipper man å kjøre rundt med diesel biler for å fikse el biler

Kom på å skrive at den nok blir en veldig grei servicebil for alle typer omreisende servicerelatert arbeid som trenger større plass enn de varebilene som er på plass allerede, som E-NV200-type og E-Vito-type varebiler. Både elektrikere, snekkere, rørleggere og andre som ikke klarer seg med de mindre bilene. Og for lokal og semi-lokal distribusjon.

EDIT: innen bygg og konstruksjon venter vi vel ennå på pickups som Rivian, eller mindre biler som elektriske utgaver av Nissan Navaro, Toyota HiLux og tilsvarende som er mer vanlig i Europa

Endret av Snowleopard
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Øyvind Pedersen skrev (37 minutter siden):

Det burde vert flere japanske el biler på markedet. Hvor er de? 
 

Mazda har en utrolig fin el bil. De burde ha kjøpt plattformen til vw. Da hadde bilen vert knallfin. 77kwh batteri og 125KW lading. Selv 58kwh batteriet hadde gjort bilen mye bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hallo Ford : Bakhjulstrekk i vinterlandet Norge vil overhodet ikke fungere på en varebil av denne typen. Ja dere skriver at den vil ha god fremkommelighet når bilen er lastet,men hva skjer når bilen ikke er lastet? Jo da vil den stå å spinne på flatmark på vinterføre og bakker trenger man ikke prøve på. En slik bil må ha enten forhjulstrekk eller firehjulstrekk i land med vinter,altså hele Scandinavian. Min påstand er at en slik bil kun vil fungere med firehjulstrekk til alle oppgavene den vil bli brukt til i alle land med vinterføre. Hørte dere det Ford ? Ford har ingen problem med å utvikle denne med firhjulstrekk. Punktum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Og der var startskuddet for elektriske bobiler i gang, bobiler med størrelse til å ha ståhøyde og ta full innredning inkludert et bad, og med lang nok rekkevidde til at man kommer et stykke. Dog, større batteri bør vel uansett være en opsjon. 200 000,- ekstra pris blir fort akseptabelt på bobiler som fort ligger på 1-1,5 millioner kroner med fossil drivlinje.

Spørsmålet nå er vel hvem som vil bli først til å bygge bobil på chassiet til denne, eventuelt bybobil basert på nye Mercedes Benz E-Vito med tilnærmet samme rekkevidde som EQV.

Det har Du nok rett i.  Skjer nok dagen etter levering.

 

Hadde vært artig å sett bestillingslistene til Tesla Semi, der er nok mange bobil - påbyggere vil eg tro (flere 1000 i bestilling kansje). Man kan jo for såvidt bare dra på ferie med den slik som den store orginal kabinen er (lite pantry og diverse).

Å lage en overgang fra cabin til en 24 fot isolert conteiner (eller semi 40 fot) )vil være helt uproblematisk. Av og pålessing gjort i en fei med labber og luftfjærer på bilen. Så er det bare å nytte overhenget (det bak aksing under conteiner) på 2 - 4 meter til noe fornuftig, og ha 1 - 2  meters slide-out på sidevegg, kansje også greit å ha på topp og ende areal.

 

Vekt og Power - suply er jo ingen hindring. US og UK har jo kultur for bil og båt inventar.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (2 minutter siden):

Det har Du nok rett i.  Skjer nok dagen etter levering.

 

Hadde vært artig å sett bestillingslistene til Tesla Semi, der er nok mange bobil - påbyggere vil eg tro (flere 1000 i bestilling kansje). Man kan jo for såvidt bare dra på ferie med den slik som den store orginal kabinen er (lite pantry og diverse).

Å lage en overgang fra cabin til en 24 fot isolert conteiner (eller semi 40 fot) )vil være helt uproblematisk. Av og pålessing gjort i en fei med labber og luftfjærer på bilen. Så er det bare å nytte overhenget (det bak aksing under conteiner) på 4 meter til noe fornuftig, og ha 1 - 2  meters slide-out.  

Tror neppe du får sett biler med bobil påbygningssett før tidligst 6 måneder til ett år etter at bilen er offisielt lansert. Tar tross alt litt tid å bygge og å få godkjent. Men tipper de som gjør slikt, er oppmerksom på bilen allerede, og ser det nå som interessant nok. Noen bygger vel allerede på Fords ice-versjon, så er kanskje bare finjustering som må til.

Tesla Semin som bobil blir nok inntil videre kun for de hyperrike, om de klarer å få tak i trekkvogn tidlig nok. Den blir nok passelig dyr i anskaffelse, og skal vel først leveres til selskaper som skal drive med varetransport. Dessuten vil den kreve førerkort for klasse C kjøretøy i Norge, og tilsvarende i andre land.

Det kommer etterhvert, men det tror jeg som nevnt at vil ta lang tid før vi ser, nettopp pga etterspørsel fra, og prioritering av profesjonelle transportører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (44 minutter siden):

Det kommer etterhvert, men det tror jeg som nevnt at vil ta lang tid før vi ser, nettopp pga etterspørsel fra, og prioritering av profesjonelle transportører.

Skal værtfall bli moro å se hva som skjer i løpet av bare 2 år. Slik eg forstår det I US er det bare å starte opp å kjøre så lenge du er fylt 20 med vanlig bilsertfikat hva angår bobil.

 

Batterier og denne måten å ha tilgjenglig energi på tror eg også vil påvirke måten bodelen blir konfigurert på (solceller, vindturbiner og forskjellig). Og eg tror ikke der er noen form for «prioritering av profesjonelle transportører», heller tvert om.

Og vinterstid er det bare å starte dieselagregatet, da har Du godt over 90% av brennverdi. Og deise 4 sylindrede  hører Du ikke, og eksos blir automatisk rutet til den enden som ikke har «pålands - vind».

 

Vel, mykje fint fra denne produsenten (finst en 10 påbyggere i denne klasse bare i US), fint brukt har dei også til mer overkomlig pris :

https://www.newellcoach.com/used-motorhome-coach-for-sale--xPreOwnedInventory

Laget for å skape en vis grad av «hjemmehygge» når man er på tur, med EKORNES selsagt.

 

6D2D7216-F91F-4BF3-BFF5-E08F857AB5F6.jpeg.b4821092ba0fba24c1a91db2d712531c.jpeg

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (27 minutter siden):

Skal værtfall bli moro å se hva som skjer i løpet av bare 2 år. Slik eg forstår det I US er det bare å starte opp å kjøre så lenge du er fylt 20 med vanlig bilsertfikat hva angår bobil.

 

Batterier og denne måten å ha tilgjenglig energi på tror eg også vil påvirke måten bodelen blir konfigurert på (solceller, vindturbiner og forskjellig). Og eg tror ikke der er noen form for «prioritering av profesjonelle transportører», heller tvert om.

Og vinterstid er det bare å starte dieselagregatet, da har Du godt over 90% av brennverdi. Og deise 4 sylindrede  hører Du ikke, og eksos blir automatisk rutet til den enden som ikke har «pålands - vind».

 

Vel, mykje fint fra denne produsenten (finst en 10 påbyggere i denne klasse bare i US), brukt og til mer overkomlig pris :

https://www.newellcoach.com/used-motorhome-coach-for-sale--xPreOwnedInventory

Laget for å skape en vis grad av «hjemmehygge» når man er på tur, med EKORNES selsagt.

Ser ut som det er ganske friske vektklasser på vanlig sertifikat, men de skiller faktisk på privat/personlig kjøring, og "proffesional drivers permit.Det vil nok være mer enn nok etterspørsel etter Tesla Semi, så regner det som svært sannsynlig at de både har ordrebøkene fulle for ihvertfall de første 2-3 årene med produksjon, bare til de størst firmaene som har flåter med trucks.

Som privat, kommer du nok veldig langt bak i køen. Men klart, er betalingsvilligheten der, så vil man kanskje klare å snike seg en bil fra køa. Men om det blir kjent blant storkundene, kan det true hele handelen, så jeg klarer ikke helt å se at Tesla vil risikere noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (1 time siden):

Hallo Ford : Bakhjulstrekk i vinterlandet Norge vil overhodet ikke fungere på en varebil av denne typen. Ja dere skriver at den vil ha god fremkommelighet når bilen er lastet,men hva skjer når bilen ikke er lastet? Jo da vil den stå å spinne på flatmark på vinterføre og bakker trenger man ikke prøve på. En slik bil må ha enten forhjulstrekk eller firehjulstrekk i land med vinter,altså hele Scandinavian. Min påstand er at en slik bil kun vil fungere med firehjulstrekk til alle oppgavene den vil bli brukt til i alle land med vinterføre. Hørte dere det Ford ? Ford har ingen problem med å utvikle denne med firhjulstrekk. Punktum. 

Med moderne ESP og antispinn så er ikke dette et problem. Faktisk så vil du ha tyngden på hjulene med drift om du prøver å kjøre på glatt veibane.

Jeg tror de som er så skråsikre på at bakhjulsdrift er elendig på glatte veier aldri har kjørt en bakhjulsdreven bil på glatte veier, eller kun har gjort det med dårlige dekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (1 time siden):

Hallo Ford : Bakhjulstrekk i vinterlandet Norge vil overhodet ikke fungere på en varebil av denne typen. Ja dere skriver at den vil ha god fremkommelighet når bilen er lastet,men hva skjer når bilen ikke er lastet? Jo da vil den stå å spinne på flatmark på vinterføre og bakker trenger man ikke prøve på. En slik bil må ha enten forhjulstrekk eller firehjulstrekk i land med vinter,altså hele Scandinavian. Min påstand er at en slik bil kun vil fungere med firehjulstrekk til alle oppgavene den vil bli brukt til i alle land med vinterføre. Hørte dere det Ford ? Ford har ingen problem med å utvikle denne med firhjulstrekk. Punktum. 

Bakhjulsdrift på en ice-varebil med motor i front, og tomt bagasjerom vil nok slite på vinteren. Men når vi snakker elbil, så vil langt mere av vekten legge seg på bakhjulene, og det vil kompensere langt bedre enn en sandsekk eller to på ice-varianten. Tror derfor frykten er godt overdrevet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (35 minutter siden):

Med moderne ESP og antispinn så er ikke dette et problem. Faktisk så vil du ha tyngden på hjulene med drift om du prøver å kjøre på glatt veibane.

Jeg tror de som er så skråsikre på at bakhjulsdrift er elendig på glatte veier aldri har kjørt en bakhjulsdreven bil på glatte veier, eller kun har gjort det med dårlige dekk.

Ja jeg har kjørt Volkswagen LT varebil med bakhjulstrekk og det var håpløst. ESP og antispinn har ingen nytte når man først begynner å spinne,det gjør faktisk saken bare enda verre. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (32 minutter siden):

Igjen så ser me at elbil-haternes "men den gjere ikkje ____" krymper videre. Minner meg om "God of the gaps"; løysingen haterne prøve selge er eit stadig mindre alternativ.

Huu, det er da fan så påtaglig og tragisk at man starter med å påta seg offerollen inklusive rasisme, tro og det som følger med.

 

Har man foreksempel lov å ha 10 tonn aksellast vil foreksempel 2 tonn slukkemidler forsvinde til fordel for en batteripakke på tildømes en brannbil, men joda elektrifiseres skal det. Halleluja...

 

Der elektrifisering lønner seg kommer det, så forbannet enkelt er det. Og det kan selvfølgelig innføres MVA øyeblikklig.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (Akkurat nå):

Ja jeg har kjørt Volkswagen LT varebil med bakhjulstrekk og det var håpløst. ESP og antispinn har ingen nytte når man først begynner å spinne,det gjør faktisk saken bare enda verre. 

Det eneste forhjulsdrift gir deg på glatta er balanse mot overstyring, noe som ESP gjør en utmerket jobb i å forhindre. Forhjulsdrevne personbiler med dårlig vektfordeling har også den (i utgangspunktet uønskede) fordelen med at driften er på de hjulene der vekta sitter, nemlig fronten.

På en 50:50 balansert personbil så spiller det ingen rolle hvor driften er når det kommer til grep, og eneste ulempen du får er om sjåføren er dum nok til å slå av ESP. På en fullastet varebil derimot så er det ingen tvil om at du vil ha driften på bakhjula om vinteren, fordi tung vekt på bakhjula vil løfte fronten opp. Det er derfor Volkswagen LT/MB Sprinter, lastebiler og pickup-trucker er bakhjulsdrevne, om de ikke er firehjulsdrevne.

Om du kjørte varebilen med lite/ingen vekt så kan jeg skjønne at du hadde en dårlig opplevelse. Det kan også hende at du hadde gamle/harde/slitte vinterdekk, noe som har uendelig større betydning enn hvilke hjul som har drift.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med bra vektfordeling, ESP og bakhjulstrekk er ikke vinter og glatt noe problem.

At forhjulsdrevne biler har vært ansett som bedre vinterbiler skyldes at forhjulsdrevne ICE biler er tunge fremme og for mest tyngde på drivhjulene.

De forrige 10 vintrene har jeg kjørt gammel Caprice på vinteren og det har fungert utmerket og før det andre biler med bakhjulstrekk.

Selv Hyundai og H1 med diffbrems bak var brukbar på vinterføre.

H1 med gåen diffbrems ikke fult så bra og jeg har prøvd begge deler så god vektbalanse og ESP vil gjøre bakhjulsdrevne biler gode på vinteren igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ACYBN18O said:

Ja jeg har kjørt Volkswagen LT varebil med bakhjulstrekk og det var håpløst. ESP og antispinn har ingen nytte når man først begynner å spinne,det gjør faktisk saken bare enda verre. 

Vel, verden har gått videre siden den gang. Har selv kjørt BMW E36 med 10 år gamle piggdekk uten pigg på vinterføre. Kan kalles utfordrende, men er faktisk perfekt for å lære seg fysikken i bilkjøring. Dette betyr ikke at rwd suger. Tror nok vi får se en renessanse med rwd biler fremover siden stadig flere kommer med batterier og blir utviklet på nye plattformer der rwd blir det naturlige valget. Torque steer og napping i rattet når man spinner er ikke kult, heller ikke at det går rett frem i svingene. Fwd betyr som regel elendig vektfordeling, middelmådig kjøreegenskaper og et absolutt minimum av kjøreglede. Et kompromiss på absolutt alle måter, med pris som eneste fordel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kjørt bil med bakhjulstrekk i over 30år

Aldri hatt piggdekk heller. 
 

Som alle skriver er vektfordeling viktig.

60:40 vektfordeling kombinert med stiv bakaksel er utfordrende. 
 

Moderne biler med traction og stab kontroll er fint. Men ofte slår jeg av dette om det er veldig glatt. Spesielt i slapsesnø. Da kan litt hjulspinn være nyttig. Ofte får man bedre diffbrems ved å sette håndbrems litt på. Traction kontrollen er litt on/off. Den burde ha kontrollert bremsingen mere analogt og ikke digitalt. Den bremser ofte det hjulet som spinner så mye at det hjulet som har grep spinner også. Spinner man på nullføre kan løpet være kjørt
 

Hater at nye biler absolutt må ha el håndbrems. Utrolig nyttig å kunne bremse hardere med bakhjula når man skal rygge ned bakker på is. Alt for lett å låse forhjula.

Er man iskald slipper man bilen opp i så høy fart at abs virker. Da klarer man å styre men farten blir høyere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...