Redaksjonen. Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Vemund (74) fant opp ny skruekobling Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) Innbiller meg advokatene til Essve mf. gjerne vil ha en prat rundt den patenten i relasjon til deres allerede eksisterende karmskruer og -hylser. Disse benytter i all hovedsak samme prinsipp, der hylsen og skruen kan justeres hver for seg også etter at karmskuen er montert ved hjelp av et tosidig spesialverktøy. Genial måte å feste dør- og vinduskarmer på. Som lar brukeren etterjustere karmene etterhvert som huset siger. Mellom disse karmskruene, Helicoil og settskruer har jeg vondt for å se hva Vemund sine saker egentlig bringer til gårds. Endret 13. november 2020 av 1P4XZQB7 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Forskjellen ligger såvidt jeg kan se i at i stedet for at hylsen kan rotere glidende mot skruen, så beskriver patenten at skruen er gjenget i hylseenden også. slik at hylsen blir som en mutter på skruen, men med en annen stigning på gjengene enn de utvendige på hylsen. https://patents.google.com/patent/EP3176446A1/en Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Det ligger snublende nær noe som er sett før ja... 1 Lenke til kommentar
Hanshjort Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Hvordan kan en slik grunnleggende "forbedring" av en skrueforbindelse være forside materiale på TU?, Jeg syntes dette er et godt eksempel på hvordan man kan patenterte omtrent hva som helst Dersom man har penger til å engasjere advokater. Lenke til kommentar
Moen Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Hva er forskjellen på dette og det som heter threaded insert? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/043799404/publication/NO334359B1?q=pn%3DNO20092781A1 Ved å følge lenken "Original document" kommer man til det norske. Og der er som alltid ved patenter patentkrav ("claim") 1 som er avgjørende. Uten at jeg har studert detaljene i innleggene over: er det noen av disse som baserer sin funktion på at det er 2 ulike stigninger i gjengene? Karmskruene jeg kjenner baserer ikke sin funksjon på ulike gjengestigninger. For egen del vet jeg at propellen på en Yanmar seildrev er festet med 2 mutrer med ulik stigning som kjør at mutrene låses. Men det er ikke nødvendigvis et hinder for patentet her siden det synes ikke nærliggende å lete etter en løsning for monteringsskruer ved å studere båtpropellere. Endret 15. november 2020 av trikola lenken var ikke helt korrekt - den henviste til søknaden, ikke til meddelt patent Lenke til kommentar
V Digernes Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Nei, det er ingen karmskru. Likheten med den omtalte karmskruen ble drøften i patentprosessen. Oppfinnelsen handler om forbindelse mellom to gjengede festepunkter (det vil si at de er fiksert i de aktualle materialene), de kan være gjengeinnsatser for tre, plast etc. eller gjenget i fast materiale som f.eks. metall eller plast. Ved hjelp av en hylse med ulik gjengestigning på utvendige og innvendige gjenger vil disse festepunktene trekkes sammen og låses, slik at de resulterer i stive faste forbindelser. Mekanismen kan minne om en skrustikk og med låsning på grunn av ulik friksjon i gjenger ved tilstramming. Se nærmere beskrivelse på www. Difcon.no 3 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 V Digernes skrev (13 timer siden): Nei, det er ingen karmskru. Likheten med den omtalte karmskruen ble drøften i patentprosessen. Oppfinnelsen handler om forbindelse mellom to gjengede festepunkter (det vil si at de er fiksert i de aktualle materialene), de kan være gjengeinnsatser for tre, plast etc. eller gjenget i fast materiale som f.eks. metall eller plast. Ved hjelp av en hylse med ulik gjengestigning på utvendige og innvendige gjenger vil disse festepunktene trekkes sammen og låses, slik at de resulterer i stive faste forbindelser. Mekanismen kan minne om en skrustikk og med låsning på grunn av ulik friksjon i gjenger ved tilstramming. Se nærmere beskrivelse på www. Difcon.no Godt jobba Vemund! Gratulerer med oppfinnelsen og patentene. 👍 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå