Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte av vegghengt toalett

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min leilighet er ca 15 år gammel, og det har begynt å bli litt fuktig under det vegghengte toalettet. Ikke mye, men litt av fugene under toalettet er fuktige. Jeg ser  HER at 15 år er forventet levetid på et vegghengt toalett (mot 50 år på et gulvstående). Problemet er visstnok at emaljen på både inn- og utsiden av porselenet krakelerer, slik at toalettet ikke holder helt tett. Enkleste løsning er å bytte toalettet. Cisternen er innebygget i veggen, og den funker som den skal.

Spørsmålet mitt er om det er en standard for tilkobling og avløp av vann, og for målene for festeboltene, slik at jeg kan kjøpe et toalett jeg liker? Eller er det variasjoner her, så jeg bør finne et som er likt det jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, Knoyken said:

Standard. Enten er det 180mm mellom eller 230mm.. Hvilken innebygget sisterne har du? Bilde av trykkplaten.?

Takk for info. Ifølge dokumentene som fulgte boligen er det 180 mm mellom boltene (som det er 2 av, en på hver side). Cisternen er oppgitt til å være Geberit 260.305.001. Er rør for vann inn og ut også standard, både i dimensjon og lengde?

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (14 timer siden):

Takk for info. Ifølge dokumentene som fulgte boligen er det 180 mm mellom boltene (som det er 2 av, en på hver side). Cisternen er oppgitt til å være Geberit 260.305.001. Er rør for vann inn og ut også standard, både i dimensjon og lengde?

Rørene mellom sisternen og skålen er standard dimensjon men kuttes på lengde alt etter hvilken skål du har og hvor tykk veggen er. Kjøper du ny skål må du ha nytt rørsett. Pass på at det ikke er pakningene i veggrammen som svetter før du begynner, da bytter du alt det synlige forgjeves.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, Knoyken said:

Rørene mellom sisternen og skålen er standard dimensjon men kuttes på lengde alt etter hvilken skål du har og hvor tykk veggen er. Kjøper du ny skål må du ha nytt rørsett. Pass på at det ikke er pakningene i veggrammen som svetter før du begynner, da bytter du alt det synlige forgjeves.

Takk for info, da har jeg blitt mye klokere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...