Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe morsom bil før 2025?

tigerdyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EremittPåTur skrev (2 minutter siden):

Mens andre liker seg best i biler med mineraler gravd ut av barnehender...

Skal du stigmatisere får du tåle å bli stigmatisert

Kobolt er som nevnt på vei ut av elbil-batterier, og i tillegg er barnearbeid forbundet med kobolt-utvinning forsvinnende lite sammenlignet med olje og slaveri.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Elbil-hatere graver godt og lenge etter ting å slakte elbiler for, men vær obs på å ikkje kaste stein i glashus...

Uansett, kanskje TS burde kikket på motorsporter. Det kan vera mykje moro med noko så dumt smått som ein gokart for den saks skyld, og peise på bane vel? Eller skalere opp til ei liten farkost og delta litt i løp. Trur det kan vera ei veldig flott nisje å klemme seg inn i heller enn nødvendigvis kva nybil i seg sjølv gjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Kobolt er som nevnt på vei ut av elbil-batterier, og i tillegg er barnearbeid forbundet med kobolt-utvinning forsvinnende lite sammenlignet med olje og slaveri.

Du missa poenget. Du skal slutte å kalle folk som kjører fossilt for mordere, i den tro at du selv er bedre. Har sett det komme en stund, radikaliserte klimafreaks som kun ser sitt eget og enhver berettiget kritikk bortforklares. 

Og, bare for å ha nevnt det, selv om jeg vet det går inn det ene øret og ut med snørra, jeg hater ikke elbil.

Og bare for å ha nevnt det og... At kobolt er snakka på vei ut betyr ikke at det er det pr. i dag, så det spiller forsvinnende liten rolle for de som fortsatt graver i dag. Og joda... elbiler har kjørt utvinningsraten i taket selv om det har vert brukt kobolt i andre industrier i en årrekke før. Det eneste gode er at det har blitt satt fokus på det og kanskje fører til en endring. Men det var ikke Musk og ikke elbil industrien selv som gjorde det, det var andre som såg hvilken effekt kobolt-boomen hadde på industrien som skulle dekke etterspørselen. Bilen din er nok uansett stinn av slik kobolt.....

Og for å ha nevnt det også... Jeg har snart behov for å skifte ut en gammel fossil nå og da blir det elbil, akkurat nå er Pyttsjå 2008 en favoritt, men vi får se. Noen biler har større batteri, mindre batteri betyr mindre resurs bruk. 300km er min rekkevidde grense og det duger den godt nok til samt at Pyttsjåen er også en av bilene med minst ræl. Å kjøre 0-100 fortest mulig eller ha sværaste batteri som lades fortest eller kraftigst motor med høyest dreiemoment og mest mulig elektronisk ræl med overvåking og tvangskjøring er ting jeg også forbinder med ren sløsing med resurser, men fantasten ser ikke slikt. Da kjører jeg heller en Mustang.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Nja, eg trur ikkje det er eit game du vinner der, @Eremittkreps. Skal bli bra med byer som ikkje er neddynket i eksos og avgasser.

Alle disse andre problemene generelt er derimot eksterne, og er nesten konsekvent også problemer som ICE slit med sjølv - også i dag. Det er vel fordi elbil-hatere (uavhengig av om du er det er det same skitretorikken som me høyre alltid) må grave etter eksterne orsaker for å sverte bilene.

Det irriterer meg grusomt at me ikkje kan snakke om elbiler eller ICE uten at det skal vera skitsnakk. Eg kan framleis finna sjarm i ICE, og frister godt av ein og anna bil. Men sannsynleg må eg takke meg med elbil innen eg er klar for neste bilen min. Ikkje at det er verdens enda, til tross for kva enkelte later til å meine.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Drunkenvalley said:

Nja, eg trur ikkje det er eit game du vinner der, @Eremittkreps. Skal bli bra med byer som ikkje er neddynket i eksos og avgasser.

Alle disse andre problemene generelt er derimot eksterne, og er nesten konsekvent også problemer som ICE slit med sjølv - også i dag. Det er vel fordi elbil-hatere (uavhengig av om du er det er det same skitretorikken som me høyre alltid) må grave etter eksterne orsaker for å sverte bilene.

Det irriterer meg grusomt at me ikkje kan snakke om elbiler eller ICE uten at det skal vera skitsnakk. Eg kan framleis finna sjarm i ICE, og frister godt av ein og anna bil. Men sannsynleg må eg takke meg med elbil innen eg er klar for neste bilen min. Ikkje at det er verdens enda, til tross for kva enkelte later til å meine.

Jeg er ikke ute etter å vinne. Jeg er bare grådig lei av å høre folk kalle barnefamilier som kjører på sparebluss for mordere. Som du leser så er jeg på jakt etter elbil selv, men det er få elbiler, og ingen på Norske veier, som kan få smilet til å dra seg som en Mustang eller dens like.   Drømmen hadde imidlertid vert en DMC Deloran 1983 mod. med elmotor og mekaniske døråpnere...

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
24 minutes ago, EremittPåTur said:

Jeg er ikke ute etter å vinne. Jeg er bare grådig lei av å høre folk kalle barnefamilier som kjører på sparebluss for mordere. Som du leser så er jeg på jakt etter elbil selv, men det er få elbiler, og ingen på Norske veier, som kan få smilet til å dra seg som en Mustang eller dens like.   Drømmen hadde imidlertid vert en DMC Deloran 1983 mod. med elmotor og mekaniske døråpnere...

Har du prøvd å fyre på i ein Tesla? Berre full pinne. Skal visst vera veldig trivelig. Eg har ikkje prøvd sjølv forsåvidt sida dei kom til byen etter at eg valde ein anna bil.

Heilt ærleg burde eg prøve det, e-Tron og i-Pace snart om enn berre for moro.

Porsche Taycan er vel også eit alternativ, men... trur ikkje eg får prøvekjørt ein av dei uten videre i nær framtid. 😂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...