Joooakim Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Konebilen blir vel en dag byttet ut med en elbil, men tror jeg kjøper meg drømmebilen (BMW M240IX) og beholder den resten av livet. Jeg hadde blitt deprimert hvis vi kun hadde hatt lydløse datastyrte elbiler i garasjen.. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 13. november 2020 Forfatter Del Skrevet 13. november 2020 (endret) 55 minutes ago, Gavekort said: Hvem sier at gøy må være nytt og dyrt? Nye sportsbiler er etter min mening mer status enn moro Ingen som sier det må være det, men jeg liker fortrinsvist nytt, ikke minst fordi jeg ønker å kunne stole på at den fungerer på langturer/bilferier, men også at designet er nutidig. Jeg har kjørt en del sportsbiler på bane og de der fikk frem det største smilet var som oftest ikke de som faktisk kjørte best, så det behøver ikke henge sammen. Jeg har en grandonkel som importerte denne bilen fra USA tidligere i år. Pga korona har jeg ikke fått sett den in person enda. Den er sikkert morsom nok, men jeg har mine tvivl om hvor godt den fungerer i praksis for å si det forsiktig. Mener den kostet rundt 150K ekskl forsendelse osv. Endret 13. november 2020 av tigerdyr Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) Sitat jeg har en grandonkel som importerte denne bilen fra USA tidligere i år. Pga korona har jeg ikke fått sett den in person enda. Den er sikkert morsom nok, men jeg har mine tvivl om hvor godt den fungerer i praksis for å si det forsiktig. Mener den kostet rundt 150K ekskl forsendelse osv. Dette er vel noe dampdrevet greier klarer vel neppe norske motorveier klarer kanskje 60 km\t. Hvis du er så heldig å få 4 seter må du nok vinke forvel til svenske handleturen med slik bil. tviler på man får trekket en campingvogn uten staten veivesen sier bilen ikke er egnet. Tror slike dampdrevet biler har samme problemet med tog, de blir for varme at motoren kan eksplodere ved trimming. Endret 13. november 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Jeg kan garantere deg at smilet ditt blir vel så bredt og lysten til å kjøre den på bane mye større om du heller finner deg noe sånt som en 997 Carrera, E46 M3, MX-5 eller Mini Cooper S, så sitter du med penger til overs også. Pålitelighet er bedre investert i elbilen. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Gavekort skrev (7 minutter siden): Jeg kan garantere deg at smilet ditt blir vel så bredt og lysten til å kjøre den på bane mye større om du heller finner deg noe sånt som en 997 Carrera, E46 M3, MX-5 eller Mini Cooper S, så sitter du med penger til overs også. Er det bare meg eller virker denne bilen så liten at man skulle tro dette er bil for 6 åringer? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) Skulle jeg hatt en morro-bil hadde det blitt noe eldre uten masse tech. Ikke elektronisk servostyring, e-håndbrekk osv. Personlig liker jeg små biler, ellers ville 997 GT3 RS hvert på toppen av denne lista. Hva med en Peugeot 205 GTi? Chris Harris forguder denne bilen! Eller eldre BMWer, Mercer eller Porsche som nevnt. Endret 13. november 2020 av Swoosh Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 2019 Cooper S er jo nesten å betrakte som en stor bil om man sammenligner med E46 og MX-5. Dessuten forsvinner poenget mitt om man skal kjøpe seg en bil som bare er et år. Mitt argument var å finne noe sånt som dette: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192156712 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 13. november 2020 Forfatter Del Skrevet 13. november 2020 16 minutes ago, LMH1 said: Dette er vel noe dampdrevet greier klarer vel neppe norske motorveier klarer kanskje 60 km\t Den jeg linket til har V8 og rundt 300 hk, så den greier nok 60 km/t, men jeg tror ikke jeg ville tatt den med på langtur. Er nok mer for spesielt intereserte, men jeg ser frem til å få besøke ham og prøve en tur. Er en Excalibur SS med V8-motor. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Cybertruck med 3 motorer slår det meste, på det meste Får kjøpe en brukt og importere når den tid kommer Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Atib Azzad skrev (2 timer siden): Man må da ikke være hjernevasket eller syk, for å se alvoret í luftfourensning. Det er heller ikke problemfritt å se hvilke lidelser all denne utvinningen av cobolt til batterier gjør heller.. Man kan godt sitte på sin høye elektriske hest å skryte av hvordan man bidrar til bedre luft for menneskeheten, men er vel greit å ta innover seg at man samtidig støtter en industri som tvinger titusenvis av barn ut i beinhardt slaverarbeid 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Fossilbiler er kun problematisk i byer og tettsteder, så da er det bare å forby de å kjøre der, så lenge det finnes alternative veier Så innen de kommer med et totalforbud, så må de forby biler i byer, som jeg ennå ikke har sett noe til, så det blir nok ikke noe totalforbud i 2025 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Jeg anser denne diskusjonen som off-topic, så fint om vi kan avslutte den her og heller diskutere TS sin problemstilling. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) tigerdyr skrev (7 timer siden): Jeg kommer jo sikkert til å ha en elektrisk pendler-bil i tillegg, så moro-bilen er mest for, ja, moro; dagsturer og langturer gjennom Norge og Nord-Europa og slikt. Jeg kan jo ingenting om deg og din økonomiske situasjon, så her skal jeg være forsiktig. Men det slår meg at dette blir en bil som blir brukt svært lite? I så fall kan du spare mye på å velge en veteranbil. Det er dyrt å la en ny bil stå ubrukt. Verditap, forsikring og årsavgift. Her er det mye penger å spare på å kjøpe veteran. Meeen igjen, veteran gir høyere drift og vedlikeholdskostnader. Selv hadde jeg nok gjort som noen tidligere foreslo, å kjøpt en morsom elbil jeg kan bruke hver dag. F. eks kjøpt Tesla Model 3/S Performance og supercharget meg nedover europa Endret 13. november 2020 av ChristR Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Lei en bil et par uker på sommeren? Slipper å ha en bil til 1 mill som nesten aldri brukes men som tar plass hele året. 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 18 hours ago, Baranladion said: Det er heller ikke problemfritt å se hvilke lidelser all denne utvinningen av cobolt til batterier gjør heller.. Man kan godt sitte på sin høye elektriske hest å skryte av hvordan man bidrar til bedre luft for menneskeheten, men er vel greit å ta innover seg at man samtidig støtter en industri som tvinger titusenvis av barn ut i beinhardt slaverarbeid Klart. Jeg har ikke påstått elbil er noen endelig løsning, eller svar på problemet. Men akkurat når det kommer til lokal luftforurensning presenterer den jo en bedring. Men ja, prisen er til dels barnearbeid, men det er kanskje et mer systemisk problem enn et el-bilproblem, hvorfor har markedet i sin uendelige visdom funnet at kobolt må utvinnes via slaveri? Lønnsomhet, antagelig. Er man villig til å betale for å avskaffe slaveri i all industri? Det håper jeg. Billighet har sin pris, som man kanskje sier. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 M2 competition er vel veien å gå. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 tigerdyr skrev (På 13.11.2020 den 16.37): Fordi det å kjøre elbil er som sex med en som bare ligger der og er musestille. Du kommer nok ditt du skal, men særlig moro var det ikke. Det er ikke min erfaring. Jeg tror ikke du har prøvd en god elbil engang. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 (endret) Baranladion skrev (På 13.11.2020 den 18.44): Det er heller ikke problemfritt å se hvilke lidelser all denne utvinningen av cobolt til batterier gjør heller.. Man kan godt sitte på sin høye elektriske hest å skryte av hvordan man bidrar til bedre luft for menneskeheten, men er vel greit å ta innover seg at man samtidig støtter en industri som tvinger titusenvis av barn ut i beinhardt slaverarbeid Utvinningen av kobolt er problematisk, men de negative følgene av dette er ekstremt små sammenlignet med de ekstreme lidelsene mennesker verden over påføres av oljen, og da tenker jeg ikke bare på utslippene i seg selv, men på miljøkatastrofer, kriger, osv. Og ikke minst slaveriet ja. Hvis du skal snakke om slaveri forbundet med kobolt, men ikke slaveriet forbundet med olje som er uendelig mye større så er det mye dobbeltmoral ute og går her. Dessuten er det mange som bruker kobolt fra "rene" kilder, og i tillegg er kobolt på vei ut av elbil-batterier. LMH1 skrev (På 13.11.2020 den 15.59): Politiet har lov å kjøre 160 km/t på motorveien ved utrykkning så er bevis nok at på motorveien kunne vi hatt høyere fart en vi har, hvis det ikke er glatt eller mye regn eller snø. Nei, politiet har spesiell trening som gjør at de har lov til å kjøre så fort i visse situasjoner, fordi risikoen ved å kjøre så fort oppveies av viktigheten av oppdraget de kjører på. LMH1 skrev (På 13.11.2020 den 16.17): For er ikke sikkert elbiler er så veldig grønt, batteriene tar vel mye miljøskadlig stoffer, samme med ladere som kan byttes senere, lenge før vil kan fulle 50 Kw tank på få sekunder som man kan med bensin eller disel. Jo, det er sikkert at elbiler er så veldig grønt sammenlignet med fossilbiler. Ikke bare fordi det er mye mer forurensende generelt, men at det stadig skjer oljeutslipp av enorme mengder olje som forårsaker enorme miljøkonsekvenser der utslippet er, f.eks.: https://www.jwnenergy.com/article/2020/11/13/mauritius-tackles-its-second-oil-spill-this-year-t/ En annen ting med batterier er at når man en gang i fremtiden har fullt med elbiler, så vil omtrent hele batteriet kunne resirkuleres, noe som vil spare både gruvedrift og annet som man i dag trenger å gjøre for å få de nødvendige materialene til batterier. Så ikke bare er batterier mer miljøvennlige enn olje i dag (selv om også de har miljøkonsekvenser), men over tid vil de bare bli mer og mer miljøvennlige sammenlignet med drivstoff basert på olje. Endret 14. november 2020 av hekomo 1 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 (endret) liehen skrev (På 13.11.2020 den 15.56): Hehe, for meg handler kjøreglede om langt mer enn hvor raskt en bil flytter seg fra 0-100. En elbil er effektiv og grei pendlerbil, men mangler for meg det meste jeg forbinder med kjøreglede. Kjøreglede handler om at den lager lyd? Elbil handler jo ikke bare om 0-100, men om for eksempel hvor responsiv den er generelt. Endret 14. november 2020 av hekomo Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 On 11/13/2020 at 3:56 PM, sedsberg said: Noen synes det er morsomt å drepe folk. Som ................................................... Mens andre liker seg best i biler med mineraler gravd ut av barnehender... Skal du stigmatisere får du tåle å bli stigmatisert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå