Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe morsom bil før 2025?


tigerdyr

Anbefalte innlegg

Nå er det vel ikke helt avklart om det blir ulovlig å selge nye "riktige" biler fra 2025, men i og med at jeg er i 40-årene og det kanskje kan bli stopp for det, så vurderer jeg om jeg skal kjøpe meg en litt gøy bil innenfor de neste par årene, og da tenker jeg primært nybil og noe jeg kan forvente å få glede av i mange år fremover.  Dere vet, den der med å "kjøpe den bilen du elsket som barn men ikke hadde penger til".

Jeg så tilfeldigvis litt på en ny Mustang med V8 som kan fås for rundt millionen og prismessig er det noe jeg føler jeg kan leve med for en nybil.  Umiddelbart virker det som relativt mye bil/motor for pengene.  Jeg kommer jo sikkert til å ha en elektrisk pendler-bil i tillegg, så moro-bilen er mest for, ja, moro; dagsturer og langturer gjennom Norge og Nord-Europa og slikt.  Jeg var også veldig glad i Corvette som barn, så den lokker også, men ser ut til å bli for dyr.  Tilsvarende med Porsche; skal jeg ha "den riktige modellen" må budgettet dobles og det blir neppe aktuelt. 

Flere her som går med slike tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men jeg har ikke lyst til å tape så altfor mye penger på en gøy bil, da måtte jeg isåfall brukt betraktelig mye mer på et merke/modell/utgave som ville steget i pris. Å kjøpe en ny Mustang er prismessig som å kjøpe et blylodd å kaste det på sjøen.

Så resultatet er at jeg ser på morsomme sporty biler på bruktmarkedet. Helt standard Cayman eller Lotus Evora hadde passet meg utmerket for rå kjøreopplevelse.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Har definitivt tenkt på det, men gjorde noe med det i 2017. Dvs. jeg hadde og har jo visse begrensninger da jeg er avhengig av en som kan brukes som familiebil og til å dra båthenger med det populære norske utstyret "hengerfeste". Så jeg kjøpte en MB C43 AMG da den var på sitt rimeligste etter at effektavgiften forsvant. Klart, drømmen er jo en skikkelig V8, men jeg sliter med å finne en ny eller relativt ny bil innenfor budsjett som tilfredsstiller mine kriterier så lenge det vil være den eneste bilen i husholdningen. Jeg ville ha firehjulsdrift, hengerfeste og akseptabel komfort. Da var ikke en brukt C63 aktuell med kun bakhjulsdrift og fryktelig stiv. Brukt BMW M550ix blir ikke rå nok og for lite lyd, E63 AMG for dyr og ukomfortabel igjen, RS6 for dyr osv.. 

Mitt dilemma nå er hva jeg skal velge neste gang. Mest sannsynlig noe brukt. Helst burde det vært fra før 2019/2020 pga partikkelfilter og EU-tull ift. lydrestriksjoner, men samtidig har jeg lyst til å beholde den jeg har lenge, i tillegg til at ny bil ikke skal være for gammel.

Mustangen virker jo ikke dum den, er jo også en av få nybiler med mye motor som fortsatt kan leveres med manuelt gir. Mye effekt, lyd og moro for pengene der. Jeg trodde den var litt dyrere. Vet ikke hvordan den taper seg i pris ift. andre, noen investering blir det jo aldri uansett, hvis man ikke tenker langsiktig eller kjøper noe brukt som allerede er på vei opp i pris (eldre 911 e.l.).

Uansett blir det spennende å høre hva du havner på. Lykke til fra en som fortsatt drømmer om V8 ;)

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Nå er det vel ikke helt avklart om det blir ulovlig å selge nye "riktige" biler fra 2025, men i og med at jeg er i 40-årene og det kanskje kan bli stopp for det, så vurderer jeg om jeg skal kjøpe meg en litt gøy bil innenfor de neste par årene, og da tenker jeg primært nybil og noe jeg kan forvente å få glede av i mange år fremover.  Dere vet, den der med å "kjøpe den bilen du elsket som barn men ikke hadde penger til".

Jeg så tilfeldigvis litt på en ny Mustang med V8 som kan fås for rundt millionen og prismessig er det noe jeg føler jeg kan leve med for en nybil.  Umiddelbart virker det som relativt mye bil/motor for pengene.  Jeg kommer jo sikkert til å ha en elektrisk pendler-bil i tillegg, så moro-bilen er mest for, ja, moro; dagsturer og langturer gjennom Norge og Nord-Europa og slikt.  Jeg var også veldig glad i Corvette som barn, så den lokker også, men ser ut til å bli for dyr.  Tilsvarende med Porsche; skal jeg ha "den riktige modellen" må budgettet dobles og det blir neppe aktuelt. 

Flere her som går med slike tanker?

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en elbil, som har mye bedre ytelse og er mye morsommere å kjøre enn stinkende, bråkete giftbiler?

Du kan ha både pendlerbil og morobil i en og samme kjøretøy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 13.11.2020 den 15.54):

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en elbil, som har mye bedre ytelse og er mye morsommere å kjøre enn stinkende, bråkete giftbiler?

Du kan ha både pendlerbil og morobil i en og samme kjøretøy.

Noen synes det er morsomt å drepe folk. Som ...................................................

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, hekomo said:

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en elbil, som har mye bedre ytelse og er mye morsommere å kjøre enn stinkende, bråkete giftbiler?

Du kan ha både pendlerbil og morobil i en og samme kjøretøy.

Hehe, for meg handler kjøreglede om langt mer enn hvor raskt en bil flytter seg fra 0-100. En elbil er effektiv og grei pendlerbil, men mangler for meg det meste jeg forbinder med kjøreglede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 13.11.2020 den 15.56):

Noen synes det er morsomt å drepe folk. Som ..................................

Politiet har lov å kjøre 160 km/t på motorveien ved utrykkning så er bevis nok at på motorveien kunne vi hatt høyere fart en vi har, hvis det ikke er glatt eller mye regn eller snø.

Er usikkert hvordan avgift nivået på disel\bensin vil bli etter 2025. Er risiko for det fort kan bli dyrere en hydrogen og elbil på sikt.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Nå siktet jeg til utslippene fra prompebilene som dreper millioner hvert år. Ikke ulykkene.

Hvor mange dør av forgifting sammenlignet mot corona virus? Er vel flere som dør av fly og båt. Så tror ikke du har god argumentasjon her, folk vil uansett dø om det er forgiftning kreft eller sykdom.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, LMH1 said:

Hvor mange dør av forgifting sammenlignet mot corona virus? Er vel flere som dør av fly og båt. Så tror ikke du har god argumentasjon her, folk vil uansett dø om det er forgiftning kreft eller sykdom.

Quote

The World Health Organization estimates that 4.6 million people die each year from causes directly attributable to air pollution.

https://www.sciencedaily.com/terms/air_pollution.htm

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

hekomo skrev (13 minutter siden):

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en elbil, som har mye bedre ytelse og er mye morsommere å kjøre enn stinkende, bråkete giftbiler?

Du kan ha både pendlerbil og morobil i en og samme kjøretøy.

 

sedsberg skrev (10 minutter siden):

Noen synes det er morsomt å drepe folk. Som Breivik og Hitler f.eks.

Jesus Christ, er dere riktig frisk eller? Eller blitt hjernevasket av MDG? 🤣

 

Til TS: Tviler sterkt på at det blir forbudt å selge "morrobiler" etter 2025. Men det blir nok dyrere enn i dag. Det som heller ville vært min bekymring er bruk av dem. Flere byer leker med tanken på både diesel- og bensin-forbud. Først og fremst i bykjerner, men et visst miljø/idiot-parti leker med tanken om å forby tradisjonelle biler i hele kommuner. Så hvis du får begrensinger på hvor du kan kjøre er det jo gjerne ikke like gøy. Det er også logisk å anta at tradisjonelle biler vil tape seg stadig mer i verdi jo mer upopulær de blir. Så med mindre du kjøper noe helt spesielt, er det neppe et investeringsobjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Det er også logisk å anta at tradisjonelle biler vil tape seg stadig mer i verdi jo mer upopulær de blir. Så med mindre du kjøper noe helt spesielt, er det neppe et investeringsobjekt.

Det er grunn for biler taper seg mye i verdi er rust, også er det garanti, siste men ofte det å faktisk med eu kontroll og vedlikehold, for koster fort flere hundre tusen kr å få bil godkjent ved bytte av batteri\motor etc Så ofte ikke lønnsomt med eldre biler. Neste blir økt bomavgifter og disel\bensin avgift. er vel grunn for renault zoe 2015 eller eldre ikke er særlig populært til annet en bybil og handleturer. Kan jo få en diselbil varebil med 4 ganger større bagasjeplass til samme pris.

For er ikke sikkert elbiler er så veldig grønt, batteriene tar vel mye miljøskadlig stoffer, samme med ladere som kan byttes senere, lenge før vil kan fulle 50 Kw tank på få sekunder som man kan med bensin eller disel.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, hekomo said:

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en elbil, som har mye bedre ytelse og er mye morsommere å kjøre enn stinkende, bråkete giftbiler?

Fordi det å kjøre elbil er som sex med en som bare ligger der og er musestille.  Du kommer nok ditt du skal, men særlig moro var det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Fordi det å kjøre elbil er som sex med en som bare ligger der og er musestille.  Du kommer nok ditt du skal, men særlig moro var det ikke. 

Du får jo en ny Mustang elbil for 400 000. Kanskje teste denne først og se hvor gøy den er å kjøre? 

Lenke til kommentar
Just now, PgUp said:

Du får jo en ny Mustang elbil for 400 000. Kanskje teste denne først og se hvor gøy den er å kjøre? 

Jeg tenker å teste den som en mulig pendlerbil, ja, men igjen, den mangler det viktigste for å være gøy ut fra mitt ståsted.  I tillegg kommer den utrolig nok ikke engang med skinnseter som er et must. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker å teste den som en mulig pendlerbil, ja, men igjen, den mangler det viktigste for å være gøy ut fra mitt ståsted.  I tillegg kommer den utrolig nok ikke engang med skinnseter som er et must. 

Kan ikke uttale meg om en bil jeg ikke har kjørt, men helt enig med deg her. Per i dag så finnes det ingen elbil som kan matche en morsom sportsbil, eller muskelbil som du kikker på. (Muligens Taycan Turbo, men på den andre siden en helt latterlig pris). Så får elbilmafiaen bare være uenig :)

Har lekt litt med tanken selv. Det som blir spennende er hva som skjer med bruktbilmarkedet på Finn blant annet. Og videre hva som skjer med eventuelle avgifter, økte bensinpriser, og i verste fall, forbud mot bensin/motorbiler i de større byene. Når det er sagt, så tror jeg det er lenge til vi ser noe sånt som et totalforbud, selv i Oslo. Men det blir bare spekulasjon alt sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...