Lyncs Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) Vi har de senere årene fått servert nyheter om østeuropeere som utsetter nordmenn for bestialsk vold i vinnings hensikt. Disse voldsofrene blir merket og helt eller delvis invalidisert for resten av livet bare fordi våre naive politikere blir fristet av økonomiske fordeler tilknyttet denne avtalen. Er det ikke snart på tide at de begynner å ta til vett og begynner å prioritere våre landsmenns sikkerhet og helse istedenfor økonomisk profitt? Endret 13. november 2020 av Lyncs 4 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Schengen er en katastrofe. I Norge trives de utenlandske kriminelle - her er mye å stjele og lave straffer om man skulle bli tatt. Mange rumenere kommer hit bare for å sitte og tigge. Prostitusjon. 3 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Jeg har alltid ment at Norge bør melde seg ut av Schengen samarbeidet. Covid-19 utbruddene har gjort meg enda mer overbevist at det er det riktige. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 (endret) Ja, det er best å kutte av seg armen om du får en flis i fingeren. Å kutte bort problemene er alltid bedre enn å løse dem, selv om det skader deg selv mer i lengden å kutte bort problemene enn å løse dem. Endret 14. november 2020 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Om Norge skulle finne på å gå ut av Schengen ville vel resultatet bli at folk ville måtte vise fram passet kvar gong dei vil på "harryhandel". Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 det TS faktisk vil er jo å hive noen land ut av schengen, ikke melde norge ut. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Quote NRK: Rumensk tiggernettverk håver inn millioner i Bergen 140 personer er sentrale i et miljø som driver med organisert tigging, prostitusjon og narkohandel, ifølge NRK. https://www.aftenposten.no/norge/i/JmOom/nrk-rumensk-tiggernettverk-haaver-inn-millioner-i-bergen Organisert tigging. Prostitusjon og narkohandel. Organiserte tyveribander. Dette kan vi takke Schengen for. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Schengen bør utvides, men det bør også inkludere et bredere samarbeid og et felles ansvar for å slå ned på kriminelle. Alt i alt så har kriminaliteten gått nedover siden vi ble medlem av Schengen, og vinningene fra det internasjonale samarbeidet er stort. 2 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 torbjornen skrev (1 time siden): Om Norge skulle finne på å gå ut av Schengen ville vel resultatet bli at folk ville måtte vise fram passet kvar gong dei vil på "harryhandel". Hadde jo vært en bra ting det da, mere kontroller hadde ført til at både smuglere og ulovelige immigranter hadde blitt stoppet ved grensen. Dette hadde nok også ført til mindre Harry-handel som igjen hadde ført til økt handel i grenseområdene. Et lite pluss til sosialitene er jo da også mere skattepenger i form av moms. Altså vinn-vinn for alle parter. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Å bruke mer penger på forebygge kriminalitet enn kriminaliteten koster samfunnet er en fantastisk måte å løse samfunnsproblemer på ja. 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Smugling og Harry-handel koster samfunnet miliarder av kroner i året. Hvor mye kriminalitet utført av ulovelige innvandrer koster det norske samfunnet vet jeg ikke men kostnadene er nok ikke ubetydelige. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 (endret) Lovlig og ulovlig import er begge konsekvenser av at vi baserer skattene våre på proteksjonisme fra EU. Mitt argument er i hovedsak pro-EU og anti-proteksjonisme. Men Schengen betyr fri ferdsel av folk, ikke varer. Så om vi skal ha proteksjonismen vår så får vi betale for den i form av et dyrt tollvesen som gjør uetiske ransakelser av frie EU-borgere. Endret 14. november 2020 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 (endret) Gavekort skrev (38 minutter siden): Schengen betyr fri ferdsel av folk, ikke varer. Så om vi skal ha proteksjonismen vår så får vi betale for den i form av et dyrt tollvesen som gjør uetiske ransakelser av frie EU-borgere. Det var ikke Stasi tilstander før Schengen hvorfor skulle det bli det etter? Er ikke slik at på internasjonale flyplasser at alle blir sjekket opp i rompa hver gang et nytt fly lander. Ja jeg er også for fri-handel og også ideelt sett for fri flyt av mennesker, men slik det er nå politisk i Norge er ikke det gjennomførbart, med fri-flyt av mennesker. Fri-handel kan vi ikke ha pga det ekstremt høye skattenivået vi har i Norge. Endret 14. november 2020 av Mr.Duklain 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Mr.Duklain skrev (15 minutter siden): Det var ikke Stasi tilstander før Schengen hvorfor skulle det bli det etter? Er ikke slik at på internasjonale flyplasser at alle blir sjekket opp i rompa hver gang et nytt fly lander? Jeg sier ikke at det kommer til å bli verre. Jeg sier at det allerede er ille. Det er vårt problem at vi skal ha proteksjonisme, så da er det vårt problem at vi gjør inngrep i frie borgere sitt privatliv for å opprettholde denne proteksjonismen. Det er Norge som har bestemt seg for at vi skal blande oss inn i hva du har i bilen på vei over fra svenskegrensa, slik at vi kan bøtte på med egne alkoholavgifter i stedet for å akseptere EU-normen. Det er vi som er snøflakene, og har null rett til å klage over Sverige sin eksistens eller høye utgifter til tolletatene. Å stenge ned grensa er absolutt en løsning på dette, men det er en alt i alt en dårlig løsning på et problem vi har laget for oss selv. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Gavekort skrev (1 minutt siden): Jeg sier ikke at det kommer til å bli verre. Jeg sier at det allerede er ille. Det er vårt problem at vi skal ha proteksjonisme, så da er det vårt problem at vi gjør inngrep i frie borgere sitt privatliv for å opprettholde denne proteksjonismen. Det er Norge som har bestemt seg for at vi skal blande oss inn i hva du har i bilen på vei over fra svenskegrensa, slik at vi kan bøtte på med egne alkoholavgifter i stedet for å akseptere EU-normen. Det er vi som er snøflakene, og har null rett til å klage over Sverige sin eksistens eller høye utgifter til tolletatene. Ja, vi er begge enig at skattenivået og proteksjonismen i Norge er et problem. Norge bør derfor først forandre på sine policyer, men først melde seg ut av Schengen for å muligens melde seg inn igjen, når vi er likere resten av Europa. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Jeg vil understreke at jeg anser fri ferdsel av varer og mennesker som to forskjellige problemstillinger, men at førstnevnte har en negativ innvirkning på sistnevnte i form av frihet. Det er viktigere for meg at Europa blir forent sosialt, ikke så mye økonomisk. Schengen har også en innvirkning på det økonomiske i form av at de bryter opp proteksjonismen rundt arbeidskraft, så det er jo en interessant debatt for denne tråden. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Gavekort skrev (2 timer siden): Schengen bør utvides, men det bør også inkludere et bredere samarbeid og et felles ansvar for å slå ned på kriminelle. Alt i alt så har kriminaliteten gått nedover siden vi ble medlem av Schengen, og vinningene fra det internasjonale samarbeidet er stort. Her er du inne på eit vesentleg poeng, nemleg at Schengen også inneber europeisk politisamarbeid som gjer det lettare å finne og/eller etterforske kriminelle som kryssar landegrensene. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 (endret) Gavekort skrev (1 time siden): Jeg vil understreke at jeg anser fri ferdsel av varer og mennesker som to forskjellige problemstillinger, men at førstnevnte har en negativ innvirkning på sistnevnte i form av frihet. Det er viktigere for meg at Europa blir forent sosialt, ikke så mye økonomisk. Schengen har også en innvirkning på det økonomiske i form av at de bryter opp proteksjonismen rundt arbeidskraft, så det er jo en interessant debatt for denne tråden. Jeg er litt uenig at Europa skal forenes sosialt som en slags Soviet-light. Med å skape et felles europeisk sosialt samhold skaper man bare mer grupperinger i verden, det blir verdensdel mot verdensdel. Målet bør bli et sosialt fellesskap på verdensbasis, men der kulturelle forskjeller blir respektert. Dette mener jeg at per 2020 er en utopi. Politisamarbeid har ingenting med Schengen å gjøre dette faller under Interpol. Jeg er for Interpol, fordi det er opp til hvert land hvordan dette samarbeidet skal foregå. Endret 14. november 2020 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Apropos sovjet så kan du jo se hvordan Europa var mellom sovjet og EU. Splittet, tribalistisk, grådig og proteksjonistisk. Det hadde aldri vært fred nede i balkanstatene hadde det ikke vært for frihandel og fri ferdsel gjennom initiativ fra EU. Faktisk så har vi allerede en gående rekord på fredstid i hele Europa, mye takket være brobygging gjennom EU. Mye bedre enn tvunget assimilering, slik som Jugoslavia var. Å si at vi skal segregere kulturer er en falitterklæring, og strider totalt mot hva suksessen vi har sett med EU-samarbeidet viser oss. Vi er svakere og sintere adskilte. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Går ein lenger tilbake har det vore krig i Europa både tidt og ofte, og dette kuliminerte som kjent med to verdskrigar. Dette var nok ei viktig årsak til at tollunionen som var forløparen til EU vart danna på 1950-talet. Tankegangen er at når ein driv handel blir det ikkje så lett krig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå