Gå til innhold

Oppdrett på land vil trenge enormt mye strøm på de vanskeligste stedene i kraftnettet [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig negativt vinkling mot kostnadene uten å nevne noe særlig om gevinstene i forhold til åpne mærder i sjøen. Hva jeg har forstått kan man bli kvitt det aller meste av tapene ved rømming, dødelighet og utgifter til lusbehandling, risiko for sykdom osv. Snakker man ikke da om 20-30 % i besparelser?

Det høres også nesten uvirkelig ut at fremskaffing av strøm fremstår som et hinder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke ekstra så jeg får ikke lest om de har noen begrunnelse for valg av sted. Men hvis problemet er at det er vanskelig med nok kraft akkurat der de har lagt anlegget sitt så er det jo nærliggende å spørre hvorfor de har bygd anlegget akkurat der de ikke har nok strøm?

Det er jo massevis av steder langs kysten med god tilgang på strøm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (26 minutter siden):

Nå har jeg ikke ekstra så jeg får ikke lest om de har noen begrunnelse for valg av sted. Men hvis problemet er at det er vanskelig med nok kraft akkurat der de har lagt anlegget sitt så er det jo nærliggende å spørre hvorfor de har bygd anlegget akkurat der de ikke har nok strøm?

Det er jo massevis av steder langs kysten med god tilgang på strøm.

Jeg har heller ikke ekstra men jeg ser ikke bort fra at dette er et partsinnlegg fra noen som slett ikke ønsker å plassere oppdrettsanlegget sitt noe andre steder enn i sjøen.

Og som vi alle vet er det lite som er så vanskelig som noe du egentlig ikke har lyst til å gjøre. 😛

• Liker 2
Lenke til kommentar

I den lokale TV-sendingen i M&R ble det sagt at energiforbruket på landoppdrett er 30% lavere enn tilsvarende i sjø.

Virker ikke særlig sannsynlig med energibruken til pumper og varmevekslere for å sikre nok friskt vann med stabil temperatur.

Det blir en spennende evaluering når landanleggene har holdt på noen 10-år, og skal jeg tippe så er vi tilbake til tradisjonelle anlegg i sjøen igjen om 10-20 år. Tvilsomt om fiskehelsen blir bedre med renset vann, sammenlignet med friskt vann fra Golfstrømmen.

Kvaliteten på fisken bestemmer prisen, så at dette anlegget på land klarer å konkurrere med Jostein Albert til Nordlaks er jeg sterkt tvilende til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...