Gå til innhold

Her slipper Volvo nye biler fra 30 meters høyde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
keramikklampe skrev (6 minutter siden):

Hvordan regner du deg frem til hvilken hastighet den har? 

Er det forresten kun jeg som synes det er litt bekymringsverdig at air-baggene ikke utløses..?

S=0,5AT’2 Da blir t roten av 2S/g

t blir da ca 2,5sek som man ganger med skselerasjonen 9,807 Det gir ca 25m/s eller 90km pr time. En stund siden fysikktimene på skolen men formlene har ikke endret seg. 
 

Bilen vil ikke falle så raskt et ørlite fratrekk for luftmotstand. Kraften er lik 0,5 cro xCWxAxVxV. Ubetydelig i denne sammenhengen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

S=0,5AT’2 Da blir t roten av 2S/g

t blir da ca 2,5sek som man ganger med skselerasjonen 9,807 Det gir ca 25m/s eller 90km pr time. En stund siden fysikktimene på skolen men formlene har ikke endret seg. 
 

Bilen vil ikke falle så raskt et ørlite fratrekk for luftmotstand. Kraften er lik 0,5 cro xCWxAxVxV. Ubetydelig i denne sammenhengen

Hmm.. 

Er det ikke slik at hvis akselerasjon er 9,807m/s^2 og den faller 30m så får en:

30m * 9,807m/s^2 = 294m/s^2

✓294m/s^2 = 17m/s

17m/s * 3,6 = 60km/t

 

Hva er det jeg gjør feil? Vi vet jo ikke om videoen er in real-time.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 minutt siden):

Hmm.. 

Er det ikke slik at hvis akselerasjon er 9,807m/s^2 og den faller 30m så får en:

30m * 9,807m/s^2 = 294m/s^2

✓294m/s^2 = 17m/s

17m/s * 3,6 = 60km/t

Sjekk dimmensjons analysen på formlene dine. I den første får du kvadratmeter over kvadrat sekund. 

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Kunne du dummet det ned litt til? Forstår det jeg gjør er feil, men forstår ikke hvordan du finner tid.

Det er tiden som er vanskelig. En formel er strekning er lik start hastighet ganger tid + 0,5 granger akselerasjonen ganger tiden i kvadrat. Start hastighet går bort. Den er null. Man vet strekning og akselelerasjon

Roten av dette blir tiden. Tiden ganger man med akselerasjonen. Egentlig den deriverte at strekningsformelen.

Skal forklare litt bedre senere

s=1/2 at’2 den deriverte er v = at

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Det er tiden som er vanskelig. En formel er strekning er lik start hastighet ganger tid + 0,5 granger akselerasjonen ganger tiden i kvadrat. Start hastighet går bort. Den er null. Man vet strekning og akselelerasjon

Roten av dette blir tiden. Tiden ganger man med akselerasjonen. Egentlig den deriverte at strekningsformelen.

Skal forklare litt bedre senere

s=1/2 at’2 den deriverte er v = at

Takk.

Så for å finne tid, må en først ta avstand * 2, også dele akselerasjon, og kvadratrot av dette.

30*2 / 9,807 = 6,118

✓6,118 = 2,47s

Også tid * akselerasjon for å finne slutt hastighet.

Takker igjen, er tydeligvis bedre å hatt fysikk timer for lenge siden enn å ikke hatt fysikk i det heletatt :p

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 minutter siden):

Takk.

Så for å finne tid, må en først ta avstand * 2, også dele akselerasjon, og kvadratrot av dette.

30*2 / 9,807 = 6,118

✓6,118 = 2,47s

Også tid * akselerasjon for å finne slutt hastighet.

Takker igjen, er tydeligvis bedre å hatt fysikk timer for lenge siden enn å ikke hatt fysikk i det heletatt :p

Jeg har nok brukt formlene når barna var små og vi brukte stoppeklokke for å finne ut hvor høyt det var fra broen og ned.

vi slapp ned en stein og tok tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Påkjørsel bakfra i høy hastighet er et scenario det blir sjelden testet på. Der tror jeg mange biler har liten eller ingen crumple zone/deformasjonssone. Videoer av bilulykker der dette skjer viser ofte at bilen blir klemt flat som en blikkboks."

.

.

Alle personbiler på det europeiske makedet som bygges i mer enn 500 eksemlarer i året går igjennom en rekke kollisjonstester (18stk sist gang jeg sjekket), inkludert kollisjon bakfra.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at svensk redningstjeneste fortsetter å bruke "stay and play" i stede for den Norsk utviklede metoden "hurtigfrigjøring" som muliggjør "load and go" med kritisk skadde pasienter.

Vi var i Sverige og Volvofabrikken for 20 år siden og lærte bort metoden som få skadde ut av bilvrak på mindre enn 10 minutter. Dengang ville ikke fabrikken tillate slipp fra mobilkran da vi kunne egne på hva en volvo tålte. Vi måtte deformere bilene med hjullaster. Forøvrig er 30 m slipphøyde ca. 88 km/t og vi ser bort fra luftmotstand på så lave høyder med så tunge objekter. Fallhøyde regnes ut ved å dele bevegelsesenergien på bilens masse. 25 m = 80. 100= 38 m

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...