Gå til innhold

Lønner det seg å ha bachelor i IKT i dag?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå foreløpig på VG3 Data & Elektronikk med generell studiekompetanse (m/fysikk 1 og r2 matte) og vurderer å ta noe med IKT senere. Detstår imellom å ta 1.5 år som lærling i forsvaret og deretter ut i jobb, eller bare ta en bachelor og gå videre derfra. Evnt en bachelor i forsvaret som cyber-ingeniør eller noe liknende. 

Lønner det seg å ha bachelor i IT-bransjen idag? Eller kommer man langt med bare fagbrev? IT-konsulent er det jeg har sett mest på.

Takk for svar på forhånd😄

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
taipan77 skrev (På 13.11.2020 den 9.33):

IT-konsulent er det jeg har sett mest på.

Hva legger du i IT-konsulent? Er det innen programmering, drift, sikkerhet, .... ?

Har selv hovedsakelig erfaring innen programmering og der er det en fordel med bachelor både for å få seg sin første jobb og for å bli utleid til oppdrag. En del kunder (i offentlig sektor) er veldig firkantet på formelle kriterier og kan kreve bachelor eller mastergrad. Det lekker over i konsulentfirmaene som ønsker å leie ut konsulentene sine og som dermed krever bachelor/master av de som skal jobbe der.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er bachelor en lettere måte å få deg innafor døra på i jobbintervju, men når man først er på innsiden av IT-bransjen har jeg ikke merka noen større behov for bachelor. De aller fleste jobbannonser ber i dag om bachelor eller master, men presiserer at relevant kompetanse kan kompensere for manglende formell utdannelse.

Jeg har fagbrev og har aldri sett behovet for det. Verken mtp. jobbintervju, tilbud, kompensasjon eller annet. Fortsatte i lærebedriften etter endt læretid, og er i dag meget attraktiv i markedet.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...