Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Jeg har akkurat gjort noen endringer i hjemmenettet og da er det et par ting som ikke funker etterpå. Utgangspunktet var en ruter med OpenWRT, helt standard satt opp men med https aktivert på webinterface og 2 port-forward regler for at omverdenen skal få tilgang til en minecraft server. Minecraft serveren kjører på en windows server 2019 VM som er del av et lab-domene. Problemet er at lab-domenet blir litt lei seg fordi det ikke snakker helt sammen med openwrt. Jeg gikk for en enkel løsning som funket bra for to bredbåndsleverandører siden, deaktivere DHCP i ruteren og sette opp en DHCP-server i windows i stedet. Det virker bare sånn passe. De fleste dingsene i huset virker men det er et par unntak. Playstation 4 får ikke IP fra windows-DHCP, om jeg reaktiverer DHCP på ruteren får den adresse uten videre. Har noen sett noe sånt før? I OpenWRT er LAN og WLAN satt opp i bridge. Windows-DHCP står på en LAN-port mens PS4 står på WLAN. De fleste andre dingser på WLAN får IP uten problemer, er det noe 'rart' med måten PS4 sender DHCP-request på? Eller er det brannmurregler i OpenWRT som slår inn, i så fall, hvorfor går det meste gjennom? Jeg har ikke prøvd å koble til PS4 med kabel ennå, om det funker vil det muligens peke mot rariteter i bridging oppsettet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. november 2020 Forfatter Del Skrevet 15. november 2020 Problemet var windows sin DHCP-tjeneste. Jeg frikjente openwrt etter at jeg koblet PS4 til med kabel og den fortsatt ikke fikk IP. Det har tydeligvis skjedd noe 'rart' da jeg satt opp windows-DHCP, er ikke sikker på om jeg klarer å reprodusere det. Uansett, etter at også en windows-laptop fikk problemer pluss at selve serveren så 'rar' ut fjernet jeg et failover-relationship og startet DHCP-tjenesten på nytt. Etter det er alt helt smud. Alle, inkludert PS4, får IP-adresse uansett om det er kabel eller trådløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå