Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier pusser opp uten varsel - reduksjon i leie?

Gjest 945ad...0fd

Anbefalte innlegg

Gjest 945ad...0fd

Jeg leier et eget pittelite hus (1 roms, ca 30 kvm) tilhørende en bolig som ligger i en skråning. Mitt egne lille hus er derfor på samme plan som hovedhuset hvor utleier bor - 1 meter fra deres veranda, og ca 5 meter fra deres hus. Plutselig for noen dager siden ble det satt i gang opprigg av stillas rundt hele huset deres. De skal visst rive av taket og bygge en til etasje i høyden over de neste månedene. Huseier flytter i denne perioden bort med sin familien.

Jeg har ikke fått noe varsel om dette.

Jeg derimot, blir sittende i et veldig til bråk hele dagen. Jeg ble permittert pga korona, og bestemte meg for å studere denne høsten, fordi jeg ikke visste om eller når jeg fikk komme tilbake på jobb igjen. Universitetet har nå gjort om alle eksamener til hjemmeeksamener, og alt skolerelatert foregår nå hjemmefra via video. Vi har obligatoriske seminarer hvor vi holder presentasjoner gruppevis. Vi frarådes å ta buss med mindre det er helt nødvendig, og jeg måtte eventuelt tatt bussen til skolen. Jeg fikk også tilbake jobben min (dog redusert) for en måned siden, og vi er nå pålagt hjemmekontor også her. Dette blir problematisk for meg pga støyen. Jeg har ikke noe eget soverom jeg kan trekke meg tilbake i, og lukke døren. Vinduene mine er rett ut mot huset hvor det bygges.

Arbeidet skal visst pågå flere i måneder fremover, og jeg frykter for hvordan hjemmeeksamener og lesing til eksamen vil gå pga dette. Jeg underviser også andre via video nå som vi har hjemmekontor, og kan se for meg at det kan bli problematisk der også. For ja, jeg hører støyen godt her inne. Husene ligger jo rett ved hverandre, på samme tomt.

Kan jeg kreve reduksjon i husleien, og evt hvor mye?

Jeg kan eventuelt bo hos kjæresten en periode, men hun ønsker da at jeg bidrar litt økonomisk. Hun bor like ved et sted jeg kan leie kontorplass så jeg kan sitte å jobbe uten forstyrrelser. Det blir for dyrt for meg å betale til kjæresten og evt kontorplass uten en evt reduksjon i husleien. Jeg var jo permittert i 7 mnd, og jobber nå kun redusert. Det er lite poeng for meg å leie kontorplass om jeg bor her hjemme, da jeg må tatt bussen for å komme meg dit, og det er jo igjen ikke anbefalt.

Noen tips? Er å be om reduksjon innafor? Spesielt siden jeg ikke fikk noe varsel, og det er korona og mange jobber hjemmefra liksom. Jeg føler meg fanget mellom barken og veden. I dag fikk jeg ikke gjort noe skolearbeid pga saging, montering, knusing(?) o.l.

Anonymous poster hash: 945ad...0fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dessverre ikke nok om juss til å gi råd der, dette er bare et midlertidig tips for å hjelpe deg å konsentrere deg. Disse øreproppene har forandret livet mitt med tanke på søvn og konsentrasjon. Bruker dem på offentlig transport, hvor enn jeg vil kutte ut unødvendig støy. Billige, vaskbare, kutter ut støy i stor grad, blir ikke vonde å ha i øra.

https://www.clasohlson.com/no/Ørepropper-av-silikon/p/Pr340886000

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest 945ad...0fd
34 minutes ago, Taurean said:

Kan dessverre ikke nok om juss til å gi råd der, dette er bare et midlertidig tips for å hjelpe deg å konsentrere deg. Disse øreproppene har forandret livet mitt med tanke på søvn og konsentrasjon. Bruker dem på offentlig transport, hvor enn jeg vil kutte ut unødvendig støy. Billige, vaskbare, kutter ut støy i stor grad, blir ikke vonde å ha i øra.

https://www.clasohlson.com/no/Ørepropper-av-silikon/p/Pr340886000

Ikke et dumt forslag, men hjelper ikke så mye når jeg selv holder undervisning hjemmefra via PC - som nå er deltidsjobben min. Med ørepropper hører jeg jo ikke hva elevene sier. Det hjelper heller ikke når vi har obligatoriske presentasjoner, noe vi har relativt ofte. Den ene eksamenen skal også være muntlig, så jeg må jo være i stand til å kommunisere med sensorene - i tillegg til at alle andre også vil høre støyen da. Med mindre alle tar i ørepropper, men da er det vel mer hensiktsmessig å bare flytte.

Lenke til kommentar

Å ja. Nei det skjønner jeg blir feil. Jeg er temmelig sikker på at det finnes juss rundt dette, bare ikke sikker på om det er sterk nok juridisk kraft til at du kan kreve at det jobbes til visse tider av døgnet, eller i visse perioder.

Driver du forretning? Du holder undervisning, som er deltidsjobb. Det er jo på en måte forretning. Du fakturerer kanskje noen for timene? Da tenker jeg det kan være flere områder av juss som trer i kraft. Jeg kan umulig tenke meg at en bedrift som skjærer betong ville fått lov til å gjøre det i et klasserom på skolen, i undervisningstimene, for eksempel. Visse regler når det kommer til støy finnes nok.

Vi får håpe Krikkert (forumets jurist) ser dette og har kunnskapen som trengs.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest 945ad...0fd
3 minutes ago, Taurean said:

Å ja. Nei det skjønner jeg blir feil. Jeg er temmelig sikker på at det finnes juss rundt dette, bare ikke sikker på om det er sterk nok juridisk kraft til at du kan kreve at det jobbes til visse tider av døgnet, eller i visse perioder.

Driver du forretning? Du holder undervisning, som er deltidsjobb. Det er jo på en måte forretning. Du fakturerer kanskje noen for timene? Da tenker jeg det kan være flere områder av juss som trer i kraft. Jeg kan umulig tenke meg at en bedrift som skjærer betong ville fått lov til å gjøre det i et klasserom på skolen, i undervisningstimene, for eksempel. Visse regler når det kommer til støy finnes nok.

Vi får håpe Krikkert (forumets jurist) ser dette og har kunnskapen som trengs.

Jeg forventer ikke at det ikke jobbes (selv om jeg synes det er et dårlig valg av tidspunkt når man leier ut til 5+ studenter på samme eiendom og man vet at det er korona og hjemmeskole og hjemmekontor for mange av naboene liksom), men jeg hadde forventet varsel. Dette har snudd alt opp ned for min del. Boligens leveverdi er nå vesentlig redusert. Jeg kan oppholde meg her ja, men jeg kan verken jobbe eller studere.

Det spørs hvordan du definerer «driver forretning». Jeg jobbet som veileder/lærer i et firma som blir innleid av andre for kurs innen feks organisasjonsutvikling, digitale ferdigheter, voksenopplæring og lignende. Det ble helt satt på pause pga korona. Vanligvis ville jeg jobbet fra kontoret eller der vi har kurs, men det er ikke lenger tillatt. Jeg er ansatt i det firmaet, og er ikke selvstendig næringsdrivende. Jeg jobbet fulltid og studerte deltid per-korona, og nå er det omvendt, så det er ikke nytt for huseier at jeg er student - ei heller de andre som bor i kjelleren hans. Men dette er vel ikke eksklusivt for min situasjon, da alle som har mulighet blir oppfordret til hjemmekontor her - om ikke de blir pålagt det, som meg og mine kollegaer.

Lenke til kommentar

Sjå til husleigeloven:

Sitat

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Fristen som det vises til i § 9-6 er bestemmelsen om oppsigelsestid som nok er 3 månedar i ditt tilfelle.

Sitat

§ 2-11.Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Det praktiske spørsmålet er då kva som er utleigeverdien av eit lite hus som har konstant byggestøy på 5 meters avstand halve døgnet?

Merk at i også andre virkemiddel enn prisavslag kan være aktuelt, du kan også kreve at utleiger retter avviket altså stopper arbeidet til du har fått rimeleg tid til å tilpasse deg eller seie opp leigeavtalen, heving av leigeavtalen dersom mangelen er så alvorleg at du må flytte ut med ein gong, eller du kan kreve erstatning.
Erstatning i ei slik sak kan være å få dekt dei ekstrakostnadane som du får til å skaffe deg adgang til andre lokaler som du kan jobbe frå. Men merk at lista for å kunne kreve erstatning er forholdsvis høg. 

Ettersom du har muligheit til å flytte inn med kjæresten din så er nok det mest realistiske og ryddige ovanfor utleigaren at du avslutter leigeforholdet. Då kan du bruke det du i dag betalar i husleige til å leige kontorplass og bidra økonomisk for å bu hos kjæresten din.
Også med tanke på at eit så lite hus uansett er vel å sjå på som ein midlertidig bustad? Eller tenker du at du kjem til å bli buande der i mange år til slik at det å bevare eit godt forhold til utleiger er viktig for deg?

Her vil eg oppfordre deg til å ta ein prat med utleigar fyrst før du eventuelt hiver om deg med paragrafar og krav. 
Om du står hardt på ditt så kan du kreve at arbeidet skal stoppast fram til 1 mars ved å vise til utleigers plikt til å varsle i rimeleg tid, og at du samtidig kan levere oppsigelse. Det vil påføre utleiger store tap i form av at byggeprosjektet blir utsatt i 3 månedar, at leigetakaren flyttar ut, og at det nok er vanskeleg å få leigd ut huset igjen før byggearbeidet er ferdig. Dersom utleiger ikkje vil gi deg varsel i rimeleg tid så opner det opp for at du kan heve leigeavtalen på bakgrunn av utleigers mislighold.

Alternativt så er det å avtale eit passande avslag i huseliga. Det sterkaste argumentet på din side er nok at det er urealistisk å tru at utleiger klarer å leige ut igjen eit lite hus på ein byggeplass dersom du flyttar ut. Det betyr at alternativet til å bli enige om eit avslag er at du flytter ut slik at utleiger ikkje får inntekter i det heile tatt under byggeperioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 945ad...0fd
46 minutes ago, The Avatar said:

Sjå til husleigeloven:

Fristen som det vises til i § 9-6 er bestemmelsen om oppsigelsestid som nok er 3 månedar i ditt tilfelle.

Det praktiske spørsmålet er då kva som er utleigeverdien av eit lite hus som har konstant byggestøy på 5 meters avstand halve døgnet?

Merk at i også andre virkemiddel enn prisavslag kan være aktuelt, du kan også kreve at utleiger retter avviket altså stopper arbeidet til du har fått rimeleg tid til å tilpasse deg eller seie opp leigeavtalen, heving av leigeavtalen dersom mangelen er så alvorleg at du må flytte ut med ein gong, eller du kan kreve erstatning.
Erstatning i ei slik sak kan være å få dekt dei ekstrakostnadane som du får til å skaffe deg adgang til andre lokaler som du kan jobbe frå. Men merk at lista for å kunne kreve erstatning er forholdsvis høg. 

Ettersom du har muligheit til å flytte inn med kjæresten din så er nok det mest realistiske og ryddige ovanfor utleigaren at du avslutter leigeforholdet. Då kan du bruke det du i dag betalar i husleige til å leige kontorplass og bidra økonomisk for å bu hos kjæresten din.
Også med tanke på at eit så lite hus uansett er vel å sjå på som ein midlertidig bustad? Eller tenker du at du kjem til å bli buande der i mange år til slik at det å bevare eit godt forhold til utleiger er viktig for deg?

Her vil eg oppfordre deg til å ta ein prat med utleigar fyrst før du eventuelt hiver om deg med paragrafar og krav. 
Om du står hardt på ditt så kan du kreve at arbeidet skal stoppast fram til 1 mars ved å vise til utleigers plikt til å varsle i rimeleg tid, og at du samtidig kan levere oppsigelse. Det vil påføre utleiger store tap i form av at byggeprosjektet blir utsatt i 3 månedar, at leigetakaren flyttar ut, og at det nok er vanskeleg å få leigd ut huset igjen før byggearbeidet er ferdig. Dersom utleiger ikkje vil gi deg varsel i rimeleg tid så opner det opp for at du kan heve leigeavtalen på bakgrunn av utleigers mislighold.

Alternativt så er det å avtale eit passande avslag i huseliga. Det sterkaste argumentet på din side er nok at det er urealistisk å tru at utleiger klarer å leige ut igjen eit lite hus på ein byggeplass dersom du flyttar ut. Det betyr at alternativet til å bli enige om eit avslag er at du flytter ut slik at utleiger ikkje får inntekter i det heile tatt under byggeperioden.

Takk for utfyllende svar!

Jeg leier for en ganske bra pris - 7500,-

Men verdien nå, som jeg ikke kan verken studere eller jobbe hjemmefra? Usikker.

«Problemet» er at jeg og kjæresten egentlig ikke vil flytte sammen enda. Vi har vært sammen knapt et år, og vet rett og slett ikke om vi er klare for det. Det var derfor jeg fikk tilbudet om at vi kunne bo sammen «litt». Om det går bra så tenker jeg jo det er naturlig å bare si opp leieavtalen og fortsette å bo med kjæresten, men ønsker ikke å gjøre det p.d.d.

Jeg har bodd her i 4 år, og trives egentlig ganske godt. Har også hund, og det kan være utfordrende å finne et nytt leieobjekt som gitar dyrehold. Hadde tenkt til å kjøpe egen bolig, men så slo korona til, og jeg endte da opp med usikker inntekt, i tillegg til at jeg bestemte meg for å studere det kommende året pga usikker jobb. Så sånn sett hadde jeg tenkt til å leie her i hvert fall et år til. Jeg er relativt konfliktsky og kunne tenke meg å opprettholde et godt forhold til huseier uansett. Føler det hadde vært veldig inngripende av meg å sette en stopper for bygginga hans nå.

Jeg vet jeg må snakke med han. Tror et avslag i leia er det beste å be om i denne perioden, og eventuelt si opp om han ikke godtar det. Vi har ikke depositumskonto fordi det var han ikke interessert i å betale for, så jeg forskuddsbetalte for to måneder inn på hans private konto. Jeg tenker derfor at det ikke er urimelig av meg å slutte å betale leie fra den dagen jeg sier opp, slik at manglende leie i oppsigelsestiden blir tilsvarende depositumet. Leiligheten er i topp stand, og jeg har selvfølgelig tenkt til å vaske ordentlig etter meg og hunden, og er villig til å invitere han på befaring rett etter oppsigelsen så han ikke trenger å bekymre seg for at han trenger det depositumet til å rette opp i ting. Vil også tilby han å opprette en depositumskonto pronto, for begges sikkerhet, men det tviler jeg på at han vil.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Guest 945ad...0fd said:

Vi har ikke depositumskonto fordi det var han ikke interessert i å betale for, så jeg forskuddsbetalte for to måneder inn på hans private konto. 

Dette er ikke greit. Jeg refererer til Lov om husleieavtaler § 3-2 

Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned.

Lenke til kommentar
Gjest 945ad...0fd
8 minutes ago, vara said:

Dette er ikke greit. Jeg refererer til Lov om husleieavtaler § 3-2 

Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned.

Jeg vet. Men boligen var akkurat det jeg så etter der og da, med hund, prisen var god og relativt sentralt i en stor by. Og huseier hadde selv hund som min gikk veldig fint overens med, så jeg gikk med på det likevel.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall mykje betre at du har forskudsbetalt for ein måned formykje enn at du har betalt depositum til ulovleg depositumskonto (utleigers konto).

I praksis får det ikkje veldig stor konsekvens anna enn at når du seier opp leigeavtalen så betalar du berre huselige for den fyrste av dei tre månedane oppsigelsestida varer, dei to siste har du tross alt betalt for forskuddsvis.

Lenke til kommentar
Gjest 945ad...0fd
4 minutes ago, The Avatar said:

Det er i alle fall mykje betre at du har forskudsbetalt for ein måned formykje enn at du har betalt depositum til ulovleg depositumskonto (utleigers konto).

I praksis får det ikkje veldig stor konsekvens anna enn at når du seier opp leigeavtalen så betalar du berre huselige for den fyrste av dei tre månedane oppsigelsestida varer, dei to siste har du tross alt betalt for forskuddsvis.

Det blir vel i praksis omtrent det samme? Jeg forskuddsbetalte to måneders husleie inn på hans konto samtidig med første husleie, og de skulle «stå der som depositum». Da tolker jeg det som en (ulovlig) forskuddsbetaling heller enn depositum slik depositum er tenkt, og jeg slipper da å betale de to siste husleiene. Usikker på oppsigelsestid, skal sjekke kontrakten ila. dagen.

Uansett er ikke det et tema helt ennå. Jeg har meldt meg inn i leieboerforeningen og sendt saken din. Postet det samme innlegget på Kvinneguiden også, men det var det ganske andre svar enn her, hehe.

Lenke til kommentar
Gjest 945ad...0fd
47 minutes ago, Guest 945ad...0fd said:

Det blir vel i praksis omtrent det samme? Jeg forskuddsbetalte to måneders husleie inn på hans konto samtidig med første husleie, og de skulle «stå der som depositum». Da tolker jeg det som en (ulovlig) forskuddsbetaling heller enn depositum slik depositum er tenkt, og jeg slipper da å betale de to siste husleiene. Usikker på oppsigelsestid, skal sjekke kontrakten ila. dagen.

Uansett er ikke det et tema helt ennå. Jeg har meldt meg inn i leieboerforeningen og sendt saken dit. Postet det samme innlegget på Kvinneguiden også, men der var det ganske andre svar enn her, hehe.

Sendt saken dit*

Men det er en del virkedager før jeg får svar, så tar gjerne i mot flere innspill fra folk som kan husleierett :)

Lenke til kommentar
Gjest cb43a...653

Spørs om du kommer så langt med de uthevede avsnittene i lovene over, vedlikeholdet er jo ikke på ditt husrom slik det står i loven. Slik jeg toller de gjelder de for oppussing i din del av boligen som ikke er tilfellet ut fra hva du skriver.

Du ville f.eks ikke fått noe avslag om nabotomta pusset opp.

Anonymous poster hash: cb43a...653

Lenke til kommentar
Gjest cb43a...653 skrev (1 time siden):

Spørs om du kommer så langt med de uthevede avsnittene i lovene over, vedlikeholdet er jo ikke på ditt husrom slik det står i loven. Slik jeg toller de gjelder de for oppussing i din del av boligen som ikke er tilfellet ut fra hva du skriver.

Du ville f.eks ikke fått noe avslag om nabotomta pusset opp.

Anonymous poster hash: cb43a...653

§ 5-6 omtalar arbeid på husrommet eller eigedommen forøvrig. Her er det i tillegg samme tomt så at dette er arbeid på samme eigedom framstår som rimeleg klart.

I tillegg har også husleigeloven andre heimlar som også går utover berre sjølve utleigeobjektet, mest relevant § 5-2 som seier at utleiger plikter å syte for ro og orden i eigedommen.
§ 5-4 forbyr leigaren å gjere endringar i husrommet eller på eigedommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...