Sanvi Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 (endret) Hei! Jeg er helt ny til bilverdenen og fikk min første bil tidligere i år. En Mitsubishi ASX 2011 Diesel, denne har hatt en rekke problemer siden kjøp. Verkstedet fant ut at det var Suction Control Valve som måtte byttes og prislappen blir stor. Ett familiemedlem foreslo at jeg kanskje kjøper deler selv og får verkstedet til å sette det inn. Men jeg har null anelse hvor jeg skal få tak i Mitsubishi deler og absolutt null anelse hvor viktig det er at delen er en merke del. Har prøvd å søke opp på google men blir litt "lost" da jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte. Kunne jeg fått litt veiledning på hvor jeg eventuelt kan kjøpe delen, om det er lurt og om det må være merke del? Hilsen en småstressa uerfaren student. Endret 12. november 2020 av Sanvi Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Hva er symptomene? Hvor i landet befinner bilen seg? Lenke til kommentar
Sanvi Skrevet 14. november 2020 Forfatter Del Skrevet 14. november 2020 mobile999 skrev (20 timer siden): Hva er symptomene? Hvor i landet befinner bilen seg? Første problem var at antispinn lampen og motor lampen lyste konstant samtidig som at bilen trakk kraft. Verkstedet feilsøkte dette og fikk fram at dieselfilteret måtte byttes. Noe som de gjorde og bilen var fin i ett par dager, så kom begge lysene på igjen. De feilsøkte igjen, fant mye møkk i dieselen og dro fram ny diesel. De prøvde å rengjøre Suction Control Valve men var fortsatt feil på motoren, det ble lest av feilkode som viser til at Suction Control Valve må byttes. Bilen befinner seg i Drammens området. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Jeg har gjort en del research på dette. Mente verkstedet noe om rengjøring av drivstoffsystemet (både høytrykksiden og lavtrykksiden), rense drivstofftanken osv.? Jeg tenker slik at det sansynligvis raskt blir problemer igjen dersom dette ikke gjøres. Hvor har du fylt drivstoff? Lenke til kommentar
Sanvi Skrevet 15. november 2020 Forfatter Del Skrevet 15. november 2020 mobile999 skrev (33 minutter siden): Jeg har gjort en del research på dette. Mente verkstedet noe om rengjøring av drivstoffsystemet (både høytrykksiden og lavtrykksiden), rense drivstofftanken osv.? Jeg tenker slik at det sansynligvis raskt blir problemer igjen dersom dette ikke gjøres. Hvor har du fylt drivstoff? Dette står i beskrivelsen av fakturaen etter diesel filter skift; Feilsøkt motorlampe og ESP lampe som lyser, funnet mye møkk i dieselen, dratt frem ny diesel og kontrollert tank og rør, det er ok. Kontrollert filteret det er også ok, prøvd å rengjøre Suction Control Valve men det er fortsatt feil på motoren, lest av feilkode og får feil på Suction Control Valve så den må byttes. De skriver også at det har kommet forurenset drivstoff videre i systemet mest sannsynlig som ett resultat av at tidligere eier ikke hadde skiftet dieselfilter på en stund, så Suction Control Valve har gått i stykker. Usikker på hva du mener med hvor jeg har fyllt drivstoff, men som regel på Shell/Circle K. Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe, setter veldig pris på det! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 Jeg sverger til drivstoff fra Esso siden jeg har hatt "dårlig" erfaring med Shell og Statoil (nå Circle K). Mitsubishi lager ikke scv selv, det er det Denso som gjør. Derfor kan man i prinsippet bare finne delen på nettet. Merkelig nok er scv til din bil (og alle biler som bruker den samme) ikke tilgjengelig i de vanlige nettbutikkene jeg pleier å bruke. Jeg fant det jeg tror er riktig del på ebay i England (må evt. sjekkes, de skriver at man skal lese av nummeret på den gamle delen). Noen er skeptiske til å handle bildeler på ebay, andre ikke. Forøvrig kan det vurderes å sjekke den gamle delen for å se hva som er feil. Det vanlige er at forurensninger kommer inn i ventilen. Avstanden mellom sylinderen og stempelet er svært llten. Resultatet blir at overflaten på stempelet blir skadet og blir treg eller setter seg fast. Noen mener at det er mulig å polere bort dette slik at funksjonaliteten gjenopprettes. Uansett om man bytter med ny del eller polerer, så er det riksiko for at man etter kort tid får problemer igjen dersom drivstoffsystemet ikke er rent. Lenke til kommentar
Sanvi Skrevet 15. november 2020 Forfatter Del Skrevet 15. november 2020 mobile999 skrev (4 timer siden): Jeg sverger til drivstoff fra Esso siden jeg har hatt "dårlig" erfaring med Shell og Statoil (nå Circle K). Mitsubishi lager ikke scv selv, det er det Denso som gjør. Derfor kan man i prinsippet bare finne delen på nettet. Merkelig nok er scv til din bil (og alle biler som bruker den samme) ikke tilgjengelig i de vanlige nettbutikkene jeg pleier å bruke. Jeg fant det jeg tror er riktig del på ebay i England (må evt. sjekkes, de skriver at man skal lese av nummeret på den gamle delen). Noen er skeptiske til å handle bildeler på ebay, andre ikke. Forøvrig kan det vurderes å sjekke den gamle delen for å se hva som er feil. Det vanlige er at forurensninger kommer inn i ventilen. Avstanden mellom sylinderen og stempelet er svært llten. Resultatet blir at overflaten på stempelet blir skadet og blir treg eller setter seg fast. Noen mener at det er mulig å polere bort dette slik at funksjonaliteten gjenopprettes. Uansett om man bytter med ny del eller polerer, så er det riksiko for at man etter kort tid får problemer igjen dersom drivstoffsystemet ikke er rent. Okay, da forstår jeg! Tenker jeg hører med verkstedet ang. Om de har gjort eller tenker å gjøre en rens på drivstoffsystemet og at de sjekker hva som var problemet med den gamle delen. Har ikke plass eller verktøy til å sjekke hvilket nummer det står på delen så får bare få verkstedet til å skifte delen/bestille ny del. Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 https://www.eurodel.no/ eller ebay.com. Er ikke så mange ettermarkedsdeler på japanske biler, mange på tyske. Vet ikke om hvorfor.. Men de er uansett av så dårlig kvalitet at det egentlig er like greit. Lenke til kommentar
Sanvi Skrevet 24. november 2020 Forfatter Del Skrevet 24. november 2020 Oppdatering: Fant ut at jeg lar verkstedet bestille og bytte del. Så har jeg bedt dem om å sjekke den gamle delen og gjøre en rens på drivstoffsystemet. Tusen takk for all hjelp og veiledning! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå