AfterGlow Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Kaspersky: – Denne mobil-skadevaren er som å ha en «spion i lommen» Lenke til kommentar
NULL Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Men om jeg forstår dette riktig, er dette da en trojan som ikke er en del av apper distribuert via Google Play. Dette synes jeg er noe artikkelen da burde poengtere tydligere. Man snakker om en trojaner hvor man lurer noen til å installere en apk via andre kilder, hvilket i utgangspunktet ikke er helt "rett fram".... 5 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Her kommer BankID problematikken opp på et nytt nivå. Som kjent pågår det rettsaker om forbrukers ansvar for å beskytte sin bank ID, bl.a i forbindelse med identitetstyveri hvor utenforstånende har tatt opp lån vha. bank ID til tilfeldige ofre. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) On 11/12/2020 at 2:00 PM, NULL said: Men om jeg forstår dette riktig, er dette da en trojan som ikke er en del av apper distribuert via Google Play. Dette synes jeg er noe artikkelen da burde poengtere tydligere. Man snakker om en trojaner hvor man lurer noen til å installere en apk via andre kilder, hvilket i utgangspunktet ikke er helt "rett fram".... Jepp, her må man først aktivere installasjon av apper fra ukjente kilder med tilhørende sikkerhetsadvarsler, deretter aktivere ekstra tilganger for tilgjengelighet for den aktuelle appen og tillate at appen leser av skjermen, leser info fra andre apper, legger seg oppå andre apper osv. osv. også her med egne advarsler. Generelt bør man aldri gi slike tillatelser med mindre man har synshemminger som gjør det absolutt nødvendig, og da (og selvfølgelig ellers også) kun fra kilder man er helt sikre på at man stoler på. Med mindre man aktivt har skrudd av Play Protect, vil jo også denne appen advares og varsles om, i hvert fall nå når den er oppdaget av Kasperksy. Endret 13. november 2020 av NgZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå