Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbiler med "skuddsikker" motor


Anbefalte innlegg

Har begynt å se meg om etter neste bil, og håper å finne en enkel bil som det er lite kluss med. Er ikke helt oppdatert på hvilke merker og modeller som har "skuddsikre" motorer, så det håper jeg noen har noen innspill rundt.

Budsjett er maks. 100k, gjerne lavere. 

Foreløpig kravliste:
- Helst bensin. Har sett på leasing av elbil, men det er dårlig med lademuligheter for meg både hjemme og på jobb.
- Helst manuellgir. Kan evt. ha automatgir, hvis det er en variant som er kjent for å være solid. Har prøvd CVT-kasse, og ble ikke imponert.
- Biltype: Ser for meg at sedan, stasjonsvogn og mindre passer greit. Ikke behov for stor bagasjeplass, ikke behov for plass til hund eller stor familie. Liten kassebil á la Caddy kan kanskje også gå, men da må det bli noe der man slipper å bruke hørselvern når man passerer 90 km/h.
- Ingen krav ang. hjuldrift. Skal stort sett kun brukes til og fra jobb, og på vinteren kjører jeg stort sett på saltede veier i Stavangerområdet.
- Ingen krav ang. merke. Bruker uansett et Meca-verksted som klarer alle merker.
- Ikke en modell som er kjent for å ruste lett. Kjører på veier som saltes ved det minste tegn på frost, og kommer nok ikke til å vaske bilen med underspyling mer enn kanskje maks. 1 gang per uke på vinteren.
- Motor: Tenker i utgangspunktet sugemotor for å holde ting enkelt. Som nevnt helst en skuddsikker variant, som typisk overlever fint på jevnlige oljeskift. Kommer nok til å installere motorvarmer hvis bilen ikke har det allerede.
- Grei deletilgang til fornuftige priser hvis jeg vil skru selv.
- Alder: Ingen spesielle krav, men kollisjonssikkerheten bør være bra. Da utgår vel fort de fleste biler fra før år 2000.

(Usannsynlige) bonuskriterier:
- Bilen holder seg noenlunde i verdi de nærmeste årene.
- Mer enn 0 % kjøreglede.

Setter pris på alle forslag:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Drebin skrev (3 timer siden):

 

Jeg ville vurdert en bmw 3 serie 2006-2012 mod. Egentlig helst diesel, de har vannkjølt turbo så de varer _Lenge_.

God og driftssikker automat. God deletilgang. Masse tutorials på hvordan du fikser alt mulig på de. Du får også tak i mye brukte deler fra vrakbiler. God komfort og lite veistøy. Absolutt gode muligheter for motorvarmer.

Har hatt flere av denne typen med alle motorer utenom M3, og har ikke hatt noe å klage på. Girkassen ble litt hard i giring ved 300k km, men overhalte mekatronikken så ble den nesten som ny igjen.

Har hatt en del andre merker, og delene er ikke dyrere her en andre steder. Servicen på bavaria er også jevnt over god, får ofte rabatt om det er urimelige priser.

Kanskje Mercedes W211, men der er det vell mer problemer en med BMW.

Endret av Heiti
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På generelt grunnlag: Noe japansk eller koreansk er aldri feil. Litt eldre Mercedeser er også "skuddsikre", men er ofte dyr å vedlikeholde, og ruster som bare faen.  Unngå fransk og tysk, spesielt Citroën med hydraulikk, VW og Audi. Disse er dyre å reparere, og har mye som kan gå galt. Opel og Skoda er vel ganske greie, om enn litt anonyme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Jeg ville vurdert en bmw 3 serie 2006-2012 mod. Egentlig helst diesel, de har vannkjølt turbo så de varer _Lenge_.

God og driftssikker automat. God deletilgang. Masse tutorials på hvordan du fikser alt mulig på de. Du får også tak i mye brukte deler fra vrakbiler. God komfort og lite veistøy. Absolutt gode muligheter for motorvarmer.

Har hatt flere av denne typen med alle motorer utenom M3, og har ikke hatt noe å klage på. Girkassen ble litt hard i giring ved 300k km, men overhalte mekatronikken så ble den nesten som ny igjen.

Har hatt en del andre merker, og delene er ikke dyrere her en andre steder. Servicen på bavaria er også jevnt over god, får ofte rabatt om det er urimelige priser.

Kanskje Mercedes W211, men der er det vell mer problemer en med BMW.

Er vel mye problemer med en viss diesel motor hos bmw... N47?

Lenke til kommentar
overwatch skrev (1 time siden):

Er vel mye problemer med en viss diesel motor hos bmw... N47?

Sterkt overdrevet. De har kjørt kampanje på motorene som hadde problemer. Tror uansett en M47 er det som er innenfor 100k.

De fleste av min omgangskrets har bmw diesel, og ingen har hatt problemer så langt. En har hatt problemer med sin 7-serie v8 diesel, men den har ikke bmw designet. 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Sterkt overdrevet. De har kjørt kampanje på motorene som hadde problemer. Tror uansett en M47 er det som er innenfor 100k.

De fleste av min omgangskrets har bmw diesel, og ingen har hatt problemer så langt. En har hatt problemer med sin 7-serie v8 diesel, men den har ikke bmw designet. 

Nå ja, ganske interessant å se hvor mange bmw'er som har fått motorbytte når man scroller gjennom på finn ;)

Lenke til kommentar

Mange gode tips her! Likte spesielt @geir__hk sitt tips, men er usikker på om det er Porsche eller Dodge du mente jeg skulle velge fra det søket?

Skjermbilde.thumb.PNG.2bc72f1c58be590ebd2265ffe07b49fd.PNG

 

Er i utgangspunktet skeptisk til eldre tysk premium, spesielt hvis det er rustproblemer slik som på eldre Mercedes. Skal sjekke ut E90/91. Ser ut til at jeg må opp til facelift fra 2008 hvis jeg skal være tro mot egen smak mtp. utseende på fronten i hvert fall.

Ellers var allerede Ford og Honda i kikkerten. Broren min har god erfaring med Honda, men har advart meg om visse modeller etter visse år, som jeg ikke helt klarer å ta igjen nå. Tror ikke Civic var en av de, så jeg skal ta en kikk. Så også litt på Ford Focus. Hørte nettopp Chris Harris nevne Focus mk1 1.6 bensin da han ble bedt om å velge en bil til under £2000 hvis han bare skulle ha én bil. Så den kan være en kandidat i nedre sjikt av budsjettet. Så da selvfølgelig også på modeller høyere enn budsjettet, og ser at man kan få Focus ST mk. 2 med Volvo rekkefemmer til 130-140k, så det begynte også å friste selv om den bryter med flere punkter i kravlista.

Toyota, Kia, Hyundai, Mitsubishi, Peugeot, Opel og Skoda skal undersøkes nærmere.  Har allerede kikket på en Hyundai i30, men det viste seg at den var kollisjonsskadet, så den utgår. Kjenner en som hadde en Mitsubishi Carisma med masse problemer, som byttet over til 7. gen. Lancer og var veldig fornøyd, så det kan være en god kandidat.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Toyota mener jeg er svaret her. Ruster jo som alle andre biler.....er vel ikke mange biler som ikke ruster i salt gugga de (over)ivrig pøser ut på veiene rund omkring.I hvertfall hvis de ikke blir vasket mer enn en gang i halvåret :p

Som andre sier her er det lurt å sjekke hvor den er laget. Engelsk byggde biler er etter min erfaring ikke like driftssikre som de laget i Japan.Bensinmotor er vel det safe valget her da enkelte av diesel motorene har endel feil. Styr f.eks unna rav4 diesel(ihvertfall mk2). Har selv en yaris diesel å den har fungert prob.fritt i mitt eie 1år+,så er vel ikke helt "svart/hvitt".

Har blant annet hatt 2 yaris verso i fam. med 1.3 bensinmotor(daihatsu som lager de mener jeg) som begge gikk over 450k med svært lite vedlikehold.

Toyota holder seg vel også endel bedre i pris enn koreanske biler f.eks kia.

Endret av Cskog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...