qwerty0192 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Skulle få et nytt bankkort, men det ser ut som den ble mistet i posten i følge banken. Nå er det slik at personnummeret mitt står på kortet. Er litt engstelig for at noen kan misbruke personnummeret mitt. Hva ville du ha gjort hvis du var i min situasjon? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Reserver deg mot muligheten å ta opp lån muligens og informer banken. Lenke til kommentar
Gjest b2506...ce6 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Ingenting du kan gjøre utover å sperre det tapte kortet og bestille nytt kort. Hvis noen vil ha personnummeret ditt så er det ganske så lett å få tak i, så en frykt pga tapt post er bare å legge fra seg. Anonymous poster hash: b2506...ce6 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Gjest b2506...ce6 skrev (2 timer siden): Hvis noen vil ha personnummeret ditt så er det ganske så lett å få tak i, så en frykt pga tapt post er bare å legge fra seg. Helt enig. Det rår en overdreven hysteri over at hele livet er ødelagt dersom ditt fødsels- og personnummer kommer i hendene på kjeltringer. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Fødselsnummeret er ikkje ei sensitiv opplysning. https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/ Offentlegheitslova legg i tillegg stort grad av rett til innsyn i saksdokument som inneheld fødselsnummeret til andre presonar, det kan være rettssaker, forsikringspapir, skattelister, osv. Endog lønnsslippen til offentleg tilsette kan du be om å få innsyn i. Stat/fylkeskommune/kommune kan riktignok vurdere å holde tilbake fødselsnummeret om dei vil, men då må dokumenta manuelt gåast igjennom for å sensurere, og blir nok derfor ikkje gjort når det ikkje er pålagt å gjere dette arbeidet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå