Gjest 8b923...570 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Var hos tannlegen i dag, har syreskader på noen av tennene. Tannlegen la en slags gelé på emaljen for beskyttelse, da jeg bare har syreskader på innsiden av tennene, altså bare enkelte områder av tannen. Tannlegen måtte bore vekk en del belegg på tennene og det stakk godt i tannkjøttet, blødde også en del, men tannlegen mente dette var normalt og blødningen gav seg så og si med en gang etter tannlegebesøket. Nå flere timer senere verker det i tennene som tannlegen har vært borti. I tillegg er isingen mye verre enn det var, må konsekvent innta væske på motsatt side ellers hugger det til. Er dette normalt? Har lest at man kan få ising/smerter i tennene etter fyllinger, men det er jo ikke det jeg har fått. Anonymous poster hash: 8b923...570 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Har han borret og herjet med tenna så er det ikke unormalt å få ising og/eller verking en stund etterpå. Vent et par dager og så ringer du til tannlegen hvis det ikke gir seg. Edit: Går ut i fra du skal fikse emaljen mer permanent senere? Endret 11. november 2020 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Når det iser så ille så er det fordi det er for lite emalje foran røttene og røttene eventuelt er utsatt. På en skala ifra 1-10, hvor vondt gjør det? Lenke til kommentar
Gjest 8b923...570 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 sedsberg skrev (4 minutter siden): Har han borret og herjet med tenna så er det ikke unormalt å få ising og/eller verking en stund etterpå. Vent et par dager og så ringer du til tannlegen hvis det ikke gir seg. Edit: Går ut i fra du skal fikse emaljen mer permanent senere? Tannlegen vil først forsøke med andre og enklere løsninger da syreskadene ikke er av den verste sorten. Men ja, dersom disse forsøkene ikke hjelper blir det noe mer permanent i form av fyllinger. Anonymous poster hash: 8b923...570 Lenke til kommentar
Gjest 8b923...570 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Thorny skrev (2 minutter siden): Når det iser så ille så er det fordi det er for lite emalje foran røttene og røttene eventuelt er utsatt. På en skala ifra 1-10, hvor vondt gjør det? Jeg har slitt med isinger så og si hele livet, er først de senere årene at emaljen har blitt såpass nedslitt at jeg alltid må tenke på hvor jeg plasserer mat og drikke i munnen for å unngå direkte kontakt med de berørte områdene. Anonymous poster hash: 8b923...570 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Puss tenna grundig, over alt, også tannkjøtt (ikke hardt) med masse tannkrem og skyll grundig med vann, en gang før sengetid, og en gang midt på dagen etter du har spist et måltid. Da blir det bedre. Og bruk riktig tannkrem. Så rart som det er, så har jeg prøvd en del forskjellig tannkremer, og den jeg finner er best er den billigste de har hos kiwi, first price-typen.Bare sørg for å bruke nok. Endret 11. november 2020 av Taurean Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Gjest 8b923...570 skrev (15 minutter siden): Jeg har slitt med isinger så og si hele livet, er først de senere årene at emaljen har blitt såpass nedslitt at jeg alltid må tenke på hvor jeg plasserer mat og drikke i munnen for å unngå direkte kontakt med de berørte områdene. Anonymous poster hash: 8b923...570 Jeg var litt plaget av dette for noen år siden, og da hjalp det å bytte ut den vanlige tannkremen med Colgate Sensitive Pro-Relief. (Andre merker er tilgjengelige.) Da tuben var tom kunne jeg gå tilbake til den vanlige (billigere) tannkremen en stund før isingen begynte å komme tilbake igjen. 1 Lenke til kommentar
Gjest 8b923...570 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 TS her. Når det gjelder tannkrem har jeg brukt Duraphat i ca 1 år, den som fås på resept. Samt fluorskyll med det høyeste innholdet av fluor jeg kan finne, 2mg. Er forøvrig usikker på hva disse syreskadene kommer av. Har i en årrekke drukket Pepsi Max, men ikke i enorme mengder, og har kun vært plaget med dette de siste to årene. Har også innhentet gamle tannjournaler fra skoletid, og der skrives det etter hvert besøk at jeg har veldig god emalje. Tydeligvis ikke nå lenger😁 Anonymous poster hash: 8b923...570 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Gjest 8b923...570 skrev (1 minutt siden): TS her. Når det gjelder tannkrem har jeg brukt Duraphat i ca 1 år, den som fås på resept. Anonymous poster hash: 8b923...570 Duraphat er vel en fluortannkrem? Sensitive Pro-Relief skal (i følge Colgate) tette igjen mikroskopiske kanaler inn til nerven og dermed redusere følelsen av ising. Jeg merket i hvert fall forskjell da jeg brukte den, sammenlignet med den vanlige tannkremen, og virkningen kom ganske raskt. (Jeg er ikke sponset av Colgate...) 1 Lenke til kommentar
Gjest 8b923...570 Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 nebrewfoz skrev (19 timer siden): Duraphat er vel en fluortannkrem? Sensitive Pro-Relief skal (i følge Colgate) tette igjen mikroskopiske kanaler inn til nerven og dermed redusere følelsen av ising. Jeg merket i hvert fall forskjell da jeg brukte den, sammenlignet med den vanlige tannkremen, og virkningen kom ganske raskt. (Jeg er ikke sponset av Colgate...) Ja det er fluortannkrem, trodde det var tipp topp, men kanskje ikke for ising i tennene? Takk for tips, fås denne kjøpt på butikk eller må man på apotek? Forøvrig har jeg veldig vondt i tennene i dag som tannlegen fikset i går, håper dette er normalt. Iser mye mer nå enn før inngrepet, må konsekvent drikke væske på den andre siden ellers hugger det til. Skal det være sånn? Anonymous poster hash: 8b923...570 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Ring kontoret dems og si fra. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Gjest 8b923...570 skrev (3 timer siden): Ja det er fluortannkrem, trodde det var tipp topp, men kanskje ikke for ising i tennene? Takk for tips, fås denne kjøpt på butikk eller må man på apotek? Den finnes over alt der de selger tannkrem. Lenke til kommentar
Gjest 8b923...570 Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Taurean skrev (2 timer siden): Ring kontoret dems og si fra. Gjorde det, de mente at det kunne være normalt i noen dager. Så håper det stemmer. Anonymous poster hash: 8b923...570 Lenke til kommentar
Gjest 8b923...570 Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 nebrewfoz skrev (23 minutter siden): Den finnes over alt der de selger tannkrem. Takk, fant den Anonymous poster hash: 8b923...570 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Gjest 8b923...570 skrev (På 12.11.2020 den 17.17): Takk, fant den Det var bra, for da jeg var innom KIWI i går, så hadde de den ikke ... Så 'over alt' var nok litt friskt tatt i. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Mulig du allerede vet det men tenkte å nevne at det er veldig viktig at du ikke skyller kjeften med vann eller noe etter du har pussa tenna. Og bruker du Duraphat ville jeg ikke slutta med den. Spesielt ikke hvis du drikker mye brus, juice eller andre sure drikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå