Gå til innhold

BMW har lansert sitt nye elbilflaggskip iX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (14 timer siden):

Synes interiøret ser veldig fransk ut.. Er det bare meg?P90405593_lowRes_the-first-ever-bmw-i.thumb.jpg.4560de7b996f69b2f139e01413410673.jpg

Men penere enn ID.3\4 interiøret iallefall.

Og spec messig virker den jo lovende.

Interiøret minner nesten om en "concept-bil". Men det er det beste interiøret jeg har sett i en BMW noensinne. Jo, det gir også "franske" vibber. Håper dette er den linjen BMW har tenkt å legge seg på nå framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 minutter siden):

Nå skrev jo Yessman ingenting om at det måtte være en superbil da. Bare at han likte store sedaner. Fluence er kun 23 centimeter kortere enn Model S, som han brukte som eksempel :)

Ja det er ikke noe galt med størrelsen. Men rekkevidden er jo en vits. Er vel gode grunner til at Renault kuttet ut produksjonen av Fluence relativt tidlig. Vurderte den bilen (en kort stund) i 2013.

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (1 time siden):

Fint interiør, men du verden hvor upraktisk. Hva med oss som synes det er helt fint å spise softis med sjokoladestrø på i bilen?

BMW er jo ikke ukjent for å ha alternativer? Dette er nok topp-modellen med diverse opsjons utstyr som de krystall-knappene. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (På 12.11.2020 den 11.25):

BMW er jo ikke ukjent for å ha alternativer? Dette er nok topp-modellen med diverse opsjons utstyr som de krystall-knappene. 

Måten man lager bil på i dag gir jo gode muligheter til å forandre til dømes inputt systemene til sjåfør, fra helt mekanisk til «duppeditt» styring. + 100 000,- for et mer mekanisk og sporty oppsett ville ikke være urimelig i denne prisklassen.

 

Her er også komt en del leverandører av påbyggings - plattformer (drivverk og batteri), er vel ikke det helt store problemet å ha identiske traverser (med drivverk) Front, Bak og H/V. Tror man kan få se mykje ad-hock løysinger kommende 10 år, elektrifisering innbyr jo til det.

 

Det eg holder på å bygge: the MultiOceanVehicle (bobilbåt) er av over 30 år gamle greier (men eksisterte jo som hyllevare for vertfall 70 år siden). Tror nok man kan si det samme om dagens hyllevarer, det tar tid før potensialet blir tatt ut. Men som nevnt mulighetene er mange, formelen heter n! (komponent 1 x komponent 2 x komponent 3 osv), og «elektronikk» forenkler jo integrering.

Nye matrialer, blandings-matrialer (kompositter) og produksjonsteknikker innbyr jo både til prototyping, småskala ( 1 % marked, < 100 000 pr år) og spesialutgaver.

 

Svaret er bare fantasi, prototyping, å klare å motivere dei som har penger, og at dei faktisk klarer å få det organisert. Det er kun siste biten som svikter, noe som er kulturelt betinget. Eller skal vi si bunner i generell kunskapsløshet om «entreprenørskap», hos meg og deg i særdeleshet, og selvsagt om man skulle ha penger og godt med makt.

Man kan si at når Vi ikke synest det å tabbe seg ut / gå på reva i en 1 - 3 forsøk i starten bare er supert / en fordel er det et symptom (symptomatisk) på vår forståelse / kultur.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 11.11.2020 den 19.27):

Regner med at den fungerer siden den kommer i salg neste høst.

Hvordan går det forresten med Tesla roadster som ble lansert i 2017 og som folk betalte mange hundretusen i depositum for? Kommer den dette tiåret?

Du regner med at den fungerer? Men ingen har altså sett den i bruk?

Roadster kommer nok når de har nok batterier til å kunne levere den. Men de har prioritert Model 3 fremfor alt annet, og nå er Model Y det som har hovedfokus for øyelikket. Men Roadster har jo vært i bruk som fungerende prototype(r), så man vet at den faktisk eksisterer, i motsetning til mange av disse "konseptbilene" som BMW og andre hele tiden driver og diller med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Du regner med at den fungerer? Men ingen har altså sett den i bruk?

Roadster kommer nok når de har nok batterier til å kunne levere den. Men de har prioritert Model 3 fremfor alt annet, og nå er Model Y det som har hovedfokus for øyelikket. Men Roadster har jo vært i bruk som fungerende prototype(r), så man vet at den faktisk eksisterer, i motsetning til mange av disse "konseptbilene" som BMW og andre hele tiden driver og diller med.

Akkurat der tror jeg tesla prioriterer rett. Tviler på at roadster kommer til å booste omsetningen.

Tilbake til tema. Jeg trodde alvorlig talt at det var I4 som skulle avdukes? Skal ikke den være rett rundt gjørnet?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (20 minutter siden):

Du regner med at den fungerer? Men ingen har altså sett den i bruk?

Roadster kommer nok når de har nok batterier til å kunne levere den. Men de har prioritert Model 3 fremfor alt annet, og nå er Model Y det som har hovedfokus for øyelikket. Men Roadster har jo vært i bruk som fungerende prototype(r), så man vet at den faktisk eksisterer, i motsetning til mange av disse "konseptbilene" som BMW og andre hele tiden driver og diller med.

Du følger virkelig ikke med en på annet enn ditt favoritt bilmerke må man si.
BMW har lenge hatt fullt fungerende prototype modeller av både IX(iNext) og i4.
IX har til og med vært på vintertesting i både Norge og Sverige forrige vinter og samtidig i hot testing i Afrika (Sahara) .

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at når nye elbiler blir lansert så må de være så skrikende forskjellige? Mens når nye bensin/diesel biler i samme prisklasse blir lansert, så skriker de mer komfortabelt?

Generelt sett..

 

Hvilket stoff er setene laget av? Plast/syntetisk skinn? Skinn? Tekstil? Syntetisk tekstil? 

Syns selv at "glatte" skinn seter begynner å bli litt simple)gammeldags og kjedelig. Ja, det er mer tradisjonelt sportslig, men "hårete" skinn seter fremstår mer luksuriøse. 

Syntetisk tekstil har flest fordeler, som at det puster som tekstil, har "hårete" skinn utsende, er mykt som skinn, og dødt/tett som plast som bør gjøre rengjøring lettere. 

4m7q4g.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det slik at når nye elbiler blir lansert så må de være så skrikende forskjellige? Mens når nye bensin/diesel biler i samme prisklasse blir lansert, så skriker de mer komfortabelt?

Generelt sett..

 

Hvilket stoff er setene laget av? Plast/syntetisk skinn? Skinn? Tekstil? Syntetisk tekstil? 

Syns selv at "glatte" skinn seter begynner å bli litt simple)gammeldags og kjedelig. Ja, det er mer tradisjonelt sportslig, men "hårete" skinn seter fremstår mer luksuriøse. 

Syntetisk tekstil har flest fordeler, som at det puster som tekstil, har "hårete" skinn utsende, er mykt som skinn, og dødt/tett som plast som bør gjøre rengjøring lettere. 

4m7q4g.jpg

Haha! 😂

Vil tro at setene er i en syntetisk tekstil av resirkulert materiale.

Ekte skinnseter i elbiler er nok bare et minne. Skodas nye har riktignok det, men hvis en produsent skal ha en troverdig ESG-profil er det jo forholdsvis enkelt å la være å trekke setene i døde dyr.

iNext er helt klart et friskt pust design-messig. Først og fremst er det gledelig at BMW bygger nok en elbil fra bunnen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, keramikklampe said:

Syntetisk tekstil har flest fordeler, som at det puster som tekstil, har "hårete" skinn utsende, er mykt som skinn, og dødt/tett som plast som bør gjøre rengjøring lettere. 

Fuldstendig feil. Der finnes ingen fordeler med tekstil fremfor skinn. 

Men kanskje det er en bevisst strategi fra produsenterne at siden man ikke kan kjøre langt i en elbil, så trenger de ikke være komfortable å sitte i heller. 

Lenke til kommentar
ChristR skrev (25 minutter siden):

Haha! 😂

Vil tro at setene er i en syntetisk tekstil av resirkulert materiale.

Ekte skinnseter i elbiler er nok bare et minne. Skodas nye har riktignok det, men hvis en produsent skal ha en troverdig ESG-profil er det jo forholdsvis enkelt å la være å trekke setene i døde dyr.

iNext er helt klart et friskt pust design-messig. Først og fremst er det gledelig at BMW bygger nok en elbil fra bunnen!

Det er jo bra! 

Håper de får til ventilerte seter, som kan aktiveres selv når setevarmer er påskrudd. 

Erfarte dette i bilen til en kamerat av meg, hvor han hadde tyvkoblet sete kjøleren (som egentlig kun er en vifte som henter luft fra gulvet) til en improvisorisk bryter. Slik at en kunne skru på viften, mens setevarmer var på. Resultatet ble ypperlig. Og med forskjellige styrke innstillinger, kunne en ha ventilerte seter som ikke føltes kalde, men luftige og nøytrale. Så enkelt, men så sinnsykt bra. 

Leste at den nye plattformen som iX er bygget på er designet for både elbiler, hybrider og rene motor biler. Så mulig de ikke er helt optimalisert for batteripakke designet, ettersom de må ta hensyn til motorrom, drivaksling, eksosrør, osv..

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Fuldstendig feil. Der finnes ingen fordeler med tekstil fremfor skinn. 

Men kanskje det er en bevisst strategi fra produsenterne at siden man ikke kan kjøre langt i en elbil, så trenger de ikke være komfortable å sitte i heller. 

Jo? Skinn seter puster dårligere enn tekstil seter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...