Snowleopard Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (7 minutter siden): Hva med denne...: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=195387605 i8 er en nydelig bil, men den er en hybrid. Skulle gjerne sett den i en helelektrisk utgave. Må kanskje bygges litt høyere pga plass til batteriet. 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Skavold skrev (10 minutter siden): Flere grunner. For det første er SUV i vinden. Det er det folk kjøper, så da er det slik biler produsentene lager. Om det er produsentene som har "tvunget" på forbrukerne SUV-er eller om det er rent forbrukerdrevet skal jeg ikke si, men dessverre er SUV en trend i tiden. Dessuten er det mye enklere å lage en elektrisk SUV enn en sedan, sånn rent pakkemessig. En bensin- eller dieselbil har bare tynne gulvplater under setene, slik at det er enkelt å lage en bil som både er lav, men med romslig interiør. I en elbil tar batteriet mye av den plassen, slik at pakkingen av bilen er mer komplisert. Ja, det lar seg gjøre, som for eksempel Model S og Model 3 (selv om jeg synes jeg sitter for høyt spesielt i Model 3), men det er enklere med en SUV hvor man skal sitte høyt uansett, og man bare kan ofre en centimeter eller tre på bakkeklaringen fordi det ikke er den folk bryr seg om. Om noen spør deg hvilken bil som har høyest bakkeklaring av en Mercedes EQC og en A-klasse er det ikke sikkert svaret er åpenbart ... Nja, det kan nok vere litt rett i det Du seier. Stoda er økonomisk som hoved regel. I EU får bilprodusentene bot om CO2 ligg for høgt hva angår hva den enkelte produsent produserer. Således er det greit å elektrifisere mer energikrevendes biler, en stor teller jo 3 små og vel så det. Joda, og og hybrider gjør nesten samme nytten. Velbetalendes kunder gir jo også en liten beng i om man må sette i et støpsel etter bare 75 eller 300 km, for hva har man ikke au-per´er til. Endret 11. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Snowleopard skrev (14 minutter siden): i8 er en nydelig bil, men den er en hybrid. Skulle gjerne sett den i en helelektrisk utgave. Må kanskje bygges litt høyere pga plass til batteriet. ´Vil man ødlegge bilen om en 5 - 10 års tid finnes det nok sett man enkelt kan bytte mot bensin - motor. Tror eg da. Eller få byttet pakken til + 70 km kapasitet, til en ok pris. Som «kjørebil» er den 6 - 800 kilo for tung med sine 1 600 kg. Endret 11. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Snowleopard skrev (9 minutter siden): Slik avgiftene er utformet nå, så vil disse slippe engangsavgiften, COx og NOx-avgiften, slik at du nok kan skrape av endel mer enn det og. Tror nok 7-800 K er prisområdet den vil havne på, om ikke vi som sagt får endrede avgifter innen den tid. Nei skulle gjerne trodd på det ,men tror nok du tar feil , 1mill og oppover blir nok prisnivået for toppmodellen av IX.Mindre for de som kommer med lavere ytelse , tipper fra 7-800 for IX-40 og 800+ for IX-50 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 syar2003 skrev (2 minutter siden): Nei skulle gjerne trodd på det ,men tror nok du tar feil , 1mill og oppover blir nok prisnivået for toppmodellen av IX.Mindre for de som kommer med lavere ytelse , tipper fra 7-800 for IX-40 og 800+ for IX-50 Landet du ikke akkurat nå på den summen jeg sa, 7-800 K? At man skal få dyrere versjoner ser jeg absolutt ikke bort fra, og at folk fort putter på 2-300K i ekstrautstyr og individuelle løsninger, regner jeg med. Forventer jo at vi snakker om pris for grunnmodellen uten tilpasninger vi snakker om, når man antyder prisen den vil lande på. Du ser jo hvor E-Tron 55 starter, og slutter, og tror denne bilen skal konkurrere i akkurat det segmentet. Men BMW velger å særge for rekkevidde, noe E-Tron har for lite av i mine øyne. Den starter jo på rundt 690 K, med kortere rekkevidde. Tilsvarende for e-tron 55 Quattro: Ned med 31.000 og under 700 med startpris eks frakt på 692.480 kroner. https://motor.no/audi-elbil-nyheter/audi-senker-prisene-pa-alle-modeller/163962 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) syar2003 skrev (25 minutter siden): Nei skulle gjerne trodd på det ,men tror nok du tar feil , 1mill og oppover blir nok prisnivået for toppmodellen av IX.Mindre for de som kommer med lavere ytelse , tipper fra 7-800 for IX-40 og 800+ for IX-50 Tja, tallene er følgende for batteribil som koster 1 000 000,- kroner (suv litt rask) i forhold til bensiner. Ca taller * Spart MVA 250 000,- * Spart CO2 avgift (engangsavgift CO2 og CO2 bensin) 500 000,- Til fratrekk kommer batterier (gitt el motor like dyr som otto) fabrikkostnad batterier er i dag under 100 000,- ($100 / kWt ferdig pakket) Enkelte suv kjøpere (dei som treng + 5 cm markfrigang) velger hybrid fordi dei ikke har au - per´r som kan montere kontakten (sette i støpselet). Årsaka kan være enten økonomi eller forstand. Endret 11. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 syar2003 skrev (9 minutter siden): Nei skulle gjerne trodd på det ,men tror nok du tar feil , 1mill og oppover blir nok prisnivået for toppmodellen av IX.Mindre for de som kommer med lavere ytelse , tipper fra 7-800 for IX-40 og 800+ for IX-50 Nå vet jeg ikke hvor stor denne er men jeg hadde en X5 noen dager. Du skal ha et formidabelt plassbehov om du trenger en så stor bil. X5 var forøvrig en forbausende grei bil med unntak av størrelse. Til og fra jobb brukte den mindre enn 0,7l/mil. Dessuten syntes jeg at x5 har finere interiør enn denne. Hybrid versjonen er visstnok bra også 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Snowleopard skrev (1 minutt siden): Landet du ikke akkurat nå på den summen jeg sa, 7-800 K? At man skal få dyrere versjoner ser jeg absolutt ikke bort fra, og at folk fort putter på 2-300K i ekstrautstyr og individuelle løsninger, regner jeg med. Forventer jo at vi snakker om pris for grunnmodellen uten tilpasninger vi snakker om, når man antyder prisen den vil lande på. Du ser jo hvor E-Tron 55 starter, og slutter, og tror denne bilen skal konkurrere i akkurat det segmentet. Men BMW velger å særge for rekkevidde, noe E-Tron har for lite av i mine øyne. Den starter jo på rundt 690 K, med kortere rekkevidde. Tilsvarende for e-tron 55 Quattro: Ned med 31.000 og under 700 med startpris eks frakt på 692.480 kroner. https://motor.no/audi-elbil-nyheter/audi-senker-prisene-pa-alle-modeller/163962 Leste du ikke mitt første innlegg. Jeg sa toppmodellen vil have på samme prisnivå som en godt utstyrt X5 og X6 minus avgifter , over 1 million. Og skrev samtidig om modellene som kommer med lavere rekkevidde vil ligge under En av kildene https://www.bmwblog.com/2020/10/29/price-bmw-ix-over-100000-dollars/ TEsla model X til sammenlikning ligger på 80K $ til 100k $ og i NOK 850 til 1.049 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 syar2003 skrev (12 minutter siden): Leste du ikke mitt første innlegg. Jeg sa toppmodellen vil have på samme prisnivå som en godt utstyrt X5 og X6 minus avgifter , over 1 million. Og skrev samtidig om modellene som kommer med lavere rekkevidde vil ligge under En av kildene https://www.bmwblog.com/2020/10/29/price-bmw-ix-over-100000-dollars/ TEsla model X til sammenlikning ligger på 80K $ til 100k $ og i NOK 850 til 1.049 Så du mente topputgaven INKLUDERT tilpasninger? Jeg tok utgangspunkt i pris før tilpasninger, og da havner jeg på at jeg tror IX-60 vil ligge med startpris på 7-800 K, og da nok i den øvre enden. Så vil selvsagt de mindre modellene starte noe lavere. Så, iX40 rundt 650 K, iX-50 rundt 720 K og iX-60 rundt 790 K. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Snowleopard skrev (1 minutt siden): Så du mente topputgaven INKLUDERT tilpasninger? Jeg tok utgangspunkt i pris før tilpasninger, og da havner jeg på at jeg tror IX-60 vil ligge med startpris på 7-800 K, og da nok i den øvre enden. Så vil selvsagt de mindre modellene starte noe lavere. Så, iX40 rundt 650 K, iX-50 rundt 720 K og iX-60 rundt 790 K. Det er kun presentert og offentliggjort flaggskiputgaven og det er prisnivået på denne som hittil eneste lanserte modell som jeg går ut i fra at diskusjonen her omhandler. Det er ikke noen bekreftelse meg bekjent fra BMW på om og når de lavere spek modeller (IX-40/IX50 om de vil kalles det) lanseres og hva de vil innbefatte av ytelse , motorer og utstyrstilpasninger (kun ubekreftede rykter). Man skal ikke se bort fra at den lavest ytende vil tilbys med en motor. Utstyrsvarianter, tilvalgs muligheter på flaggskip versjonen og om man kan plukke bort noe er også ukjent. Men jeg står ved min påstand at man bør regne med milionen uten MVA for topputgaven med rikt/rett utstyr av IX med 600km og +500hk i Norge. Kilder antyder 100.000 dollar i u.s og hva 100k $ biler haver på i Norge kan man enkelt finne ut av. i U.K antydes 85.000£ som også undebygger mine antagelser. https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-8934143/BMW-unveils-flagship-electric-iX-SUV-cost-85k-year.html Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) syar2003 skrev (25 minutter siden): Det er kun presentert og offentliggjort flaggskiputgaven og det er prisnivået på denne som hittil eneste lanserte modell som jeg går ut i fra at diskusjonen her omhandler. Det er ikke noen bekreftelse meg bekjent fra BMW på om og når de lavere spek modeller (IX-40/IX50 om de vil kalles det) lanseres og hva de vil innbefatte av ytelse , motorer og utstyrstilpasninger (kun ubekreftede rykter). Man skal ikke se bort fra at den lavest ytende vil tilbys med en motor. Utstyrsvarianter, tilvalgs muligheter på flaggskip versjonen og om man kan plukke bort noe er også ukjent. Men jeg står ved min påstand at man bør regne med milionen uten MVA for topputgaven med rikt/rett utstyr av IX med 600km og +500hk i Norge. Kilder antyder 100.000 dollar i u.s og hva 100k $ biler haver på i Norge kan man enkelt finne ut av. i U.K antydes 85.000£ som også undebygger mine antagelser. https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-8934143/BMW-unveils-flagship-electric-iX-SUV-cost-85k-year.html Det har Du helt rett i. Skulle da bare mangle, automobil er da ikke automobil uten at den vil tilbys med en motor. Endret 11. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Halvor Sølvberg- the MOV skrev (3 minutter siden): Det har Du helt rett i. Skulle da bare mangle, automobil er da ikke automobil uten at den tilbys med en motor. Én motor som medfører hjuldrift på én aksling - ikke to eller flere elmotorer som kreves for firehjulsdrift. Endret 11. november 2020 av syar2003 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) syar2003 skrev (7 minutter siden): Én motor som medfører hjuldrift på én aksling - ikke to eller flere elmotorer som kreves for firehjulsdrift. Áhh 1 hjulstrekk..., eller helt «stiv» bakaksling med trekk på 2 hjul Tja, fastmontert difrensial (sluttdrev) med 1 aksling til hvær side veg jo litt. Blir ikke Go-cart følelse av slikt. Endret 11. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
terje-lk Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Er det betjening av setene jeg ser, høyt oppe på dørene? Lykke til å reise opp ryggen etter å ha lagt den ned for å sove litt Grøss, for en grill... 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 terje-lk skrev (24 minutter siden): Er det betjening av setene jeg ser, høyt oppe på dørene? Lykke til å reise opp ryggen etter å ha lagt den ned for å sove litt Grøss, for en grill... Ja det er til setene. Har Mercedes eiere klaget på den løsningen ? https://www.autoblog.com/2020/11/11/bmw-ix-interior/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLm5vLw&guce_referrer_sig=AQAAAGzNzyjiV7OeW9xeUN7ju3Rzx9F-uFcrdT-wE_sNIsukfwTcDNkFdr0ptBj5rfgpZYrIhI8GdI8sFwy10VYrs3snwsOUN_h5AG9O5m7apeGJ5u-sjBVGQ7G2wiwDrKNSy978aJUHkFUA3B6_Qn3jJWpLvyPJ9F6Z1B6Tvo0JSCZA Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 (endret) syar2003 skrev (45 minutter siden): Ja det er til setene. Har Mercedes eiere klaget på den løsningen ? https://www.autoblog.com/2020/11/11/bmw-ix-interior/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLm5vLw&guce_referrer_sig=AQAAAGzNzyjiV7OeW9xeUN7ju3Rzx9F-uFcrdT-wE_sNIsukfwTcDNkFdr0ptBj5rfgpZYrIhI8GdI8sFwy10VYrs3snwsOUN_h5AG9O5m7apeGJ5u-sjBVGQ7G2wiwDrKNSy978aJUHkFUA3B6_Qn3jJWpLvyPJ9F6Z1B6Tvo0JSCZA Veit Du om mesteparten av interiøret er laget av resirkulert plastikk, for å være mest mulig miljøvennlig ? Noe eg tror Mercedes gjør. Endret 12. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 syar2003 skrev (1 time siden): Ja det er til setene. Har Mercedes eiere klaget på den løsningen ? https://www.autoblog.com/2020/11/11/bmw-ix-interior/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLm5vLw&guce_referrer_sig=AQAAAGzNzyjiV7OeW9xeUN7ju3Rzx9F-uFcrdT-wE_sNIsukfwTcDNkFdr0ptBj5rfgpZYrIhI8GdI8sFwy10VYrs3snwsOUN_h5AG9O5m7apeGJ5u-sjBVGQ7G2wiwDrKNSy978aJUHkFUA3B6_Qn3jJWpLvyPJ9F6Z1B6Tvo0JSCZA Heldigvis er de stygge plastikkdekslene noe blingbling-elskerne må betale ekstra for, og de som likevel vil ha den bilen kan la være. Dette hadde jeg aldri i livet betalt for. Hadde nesten vært mere villig til å betale for å få det fjernet, om dette var standard. Nei, Grøss og gru, det gjorde bilen billig og harry i mine øyne. 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 (endret) Snowleopard skrev (8 minutter siden): Heldigvis er de stygge plastikkdekslene noe blingbling-elskerne må betale ekstra for, og de som likevel vil ha den bilen kan la være. Dette hadde jeg aldri i livet betalt for. Hadde nesten vært mere villig til å betale for å få det fjernet, om dette var standard. Nei, Grøss og gru, det gjorde bilen billig og harry i mine øyne. Konebil.... Er nok enkelt å nappe ut bryterne og lakke dei i en farge Du liker. En god sprayboks koster bare 89,50 på Biltema, og holder til et hundretals knapper (husk en omgang salmiakk først). Endret 12. november 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (9 minutter siden): Konebil.... Er nok enkelt å nappe ut bryterne og lakke dei i en farge Du liker. En god sprayboks koster bare 89,50 på Biltema, og holder til et hundretals knapper (husk en omgang salmiakk først). Eller rett og slett ikke betale for "mainnskjiten" i utgangspunktet... Som jeg skrev, de er ekstrautstyr. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 (endret) Snowleopard skrev (20 minutter siden): Heldigvis er de stygge plastikkdekslene noe blingbling-elskerne må betale ekstra for, og de som likevel vil ha den bilen kan la være. Dette hadde jeg aldri i livet betalt for. Hadde nesten vært mere villig til å betale for å få det fjernet, om dette var standard. Nei, Grøss og gru, det gjorde bilen billig og harry i mine øyne. Nei , er ikke noe fan av dette selv. Droppet å gå videre med et nesten impulskjøp av en Volvo XC40 tidligere grunnet at den hadde noe orrefors krystal gear knob. Men det slår sikkert an hos fiffen og målgruppen er de som ønsker «høy luksus» følelse Endret 12. november 2020 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå