Redaksjonen. Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Ved hjelp av el-motorer kommer stuntmannen opp i en fart på 300 km/t Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 (endret) Noen spesiell grunn til at artikkelen har nøyaktig samme tittel, bare med en grammatikkfeil («el-motorer») på hovedsiden? Jeg ble litt forhåpningsfull når jeg så samme grammatikkfeilen på tittelen til en annen artikkel («el-sykkel»), men der var det desverre ingen riktig versjon når jeg trykte meg inn... Endret 10. november 2020 av Memento scientiam Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Det finnes elektriske vifter for modellfly som er langt kraftigere enn det der. Man får kjøpt 120 mm vifter som tåler 15 kW per vifte, og større som tåler mye mer. Jeg 3D-printer mine egne 120 mm vifter som jeg har drevet med 5 kW og som jeg flyr egendesignede jetfly med. De tåler nok enda mer også, men jeg har ikke utstyr til å belaste de høyere. Tviler på at 15 kW drar ham opp i 300 km/t uten stup med så mye luftmotstand som det er i kroppen hans. 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) 11 hours ago, Lynxman said: Tviler på at 15 kW drar ham opp i 300 km/t uten stup med så mye luftmotstand som det er i kroppen hans. Ja, ut fra videoen under , så er typiske flyhastigheter uten motor 45 m/s horisontalt, 17 m/s vertikalt. Basert på tap av potensiell energi er da effektforbruket for en 80kg person: 80*g*17=13.6 kW. Jeg vet ikke hva virkningsgraden på propellene er, men det kan nok være mulig å fly horisontalt med 15kW motoreffekt, med en fart litt lavere enn dette. https://youtu.be/2mVvLMst444?t=23 Endret 11. november 2020 av J-Å 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Skjønner ikke helt hva denne utregningen viser, annet enn at man konverterer 13,6 kW potensiell energi til turbulens når man faller 17 m/s. Som kjent er det gjort vellykkede forsøk på å fly bare med muskelkraft. https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_human-powered_aircraft Effekten man trenger for å holde seg i luften er avhengig av vingeareal. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Det er snakk om vingedrakt her, og hvor mye effekt som trenges for å holde en konstant høyde. Definisjonen på vingedrakt er kanskje litt uklar, men det er snakk om et vingespenn som sånn ca. avgrenses av armlengdene. Det er ikke bare turbulens, det er et betydelig løft, en person som faller rett ned vil ha minst dobbelt så stor vertikalhastighet, Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 On 11/11/2020 at 10:46 AM, J-Å said: Ja, ut fra videoen under , så er typiske flyhastigheter uten motor 45 m/s horisontalt, 17 m/s vertikalt. Basert på tap av potensiell energi er da effektforbruket for en 80kg person: 80*g*17=13.6 kW. Jeg vet ikke hva virkningsgraden på propellene er, men det kan nok være mulig å fly horisontalt med 15kW motoreffekt, med en fart litt lavere enn dette. https://youtu.be/2mVvLMst444?t=23 Helt klart. Det er mulig å fly horisontalt som menneske med under 300 W effekt i lav fart, men ikke i 300 km/t. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå