Gå til innhold

Kan jeg fikse meg 0 skattetrekk i november og desember?

Gjest 905db...632

Anbefalte innlegg

Gjest 905db...632

Får et stort fradrag på rundt 200.000 grunnet bytting av bad i utleieleilighet. 32 år gammelt bad, utbytting nødvendig og ingen standardheving ift. standard på gammelt bad _da det var nytt i 1988_, så slik jeg tolker reglene kan det da skrives av.

Men dette betyr at jeg får over 40.000 i skattefradrag. Og når jeg går gjennom hva jeg trolig kommer til å skatte i 2020, så har jeg allerede blitt trukket omtrent alt som skal til. Så da vil det bli nokså riktig om jeg får 0 i skattetrekk i november og desember.

Hvordan løser jeg dette? Er det så enkelt som at jeg kan legge dette inn i skattekort slik at jobben får beskjed om å trekke 0 eller i verste fall bare noen få prosent på de to siste lønningene?

Jeg vet jo at jeg vil få pengene mine uansett i skatteoppgjøret, men det er jo svært lenge til, og det blir vel så å si 0 renter også. Jeg trenger pengene nå, blant annet rett og slett for å betale deler av regningene for badet.

Anonymous poster hash: 905db...632

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 905db...632 skrev (På 10.11.2020 den 19.18):

Er det så enkelt som at jeg kan legge dette inn i skattekort slik at jobben får beskjed om å trekke 0 eller i verste fall bare noen få prosent på de to siste lønningene?

Ja. Jeg tror ikke det er mulig å få trekkprosenten under 5% på skattekortet.

Skatteetaten kommer forøvrig sikkert ikke til å godkjenne at oppussing av bad fra 1988 er vedlikeholdsutgifter.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det er bare å si fra til arbeidsgiver å trekke så lite skatt som mulig, det burde gå greit om du har betalt inn for mye. Men hvordan skal du trekke fra oppussing på skatten? 

Så ikke at det var snakk om utleie, men får du nytt bad godkjent fradrag?

Endret av grovetussen
La til noe
Lenke til kommentar
22 minutes ago, mobile999 said:

Det går på skillet mellom vedlikeholdsutgifter og påkostningsutgifter som skattemyndighetene opererer med. De regner "moderniseringer" som påkostninger.

Det er feil. Kun modernisering utover den relative standarden er påkostning. F.eks: bytter du ut 2-lags vindu som var standard i sin tid med 3-lagsvindu som er standard idag er dette vedlikehold. 

klippet fra nettet: 

Det vil kunne ha betydning hvorvidt arbeidene som er utført har gitt eiendelen en høyere standard enn tidligere. Endring i relativ standard er i en viss utstrekning blitt godtatt som vedlikehold så lenge standarden ikke overstiger den samme relative standard – høy, middels eller lav – som eiendelen hadde som ny. Et eksempel er endringer som følge av at moderne byggemetoder har erstattet eldre metoder. Forutsetningen er imidlertid at det foreligger et vedlikeholdsbehov som ikke kun er et utslag av en generell standardheving. 

Endret av Sverre1969
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, mobile999 said:

Ja, "i en viss utstrekning". Dvs. noe diffust.

Ikke egentlig. I skatte ABC (Skatteetatens håndbok) står det:

«Ved avgjørelsen av om det er skjedd en forbedring må det tas hensyn til utviklingen som har funnet sted i materialbruk mv. siden gjenstanden var ny. Foretas utskifting av eldre deler med nye som etter dagens nivå tilsvarer samme standard (lav, middels eller høy) som formuesobjektet har vært i tidligere, skal hele kostnaden regnes som vedlikehold, jf. FIN 23. september 1975 i Utv. 1975/586. Forutsetningen er at den eldre delen trengte utskifting.»

I praksis  vurderes dette ganske romslig. Bytter en ut et 30 år gammelt bad som var av middels standard for 30 år siden med noe som er middels nå, så får en fradrag, selv om det uten tvil vil være en objektiv sett «forbedring» av nivået på badet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 905db...632

Fikk innvilget 5 % skattetrekk ut året, så gikk som smurt.

Ellers har Sverre1969 gitt en glimrende forklaring på det opplagte, som jeg selvsagt har sjekket godt på forhånd. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 10.11.2020 den 22.17):

Det går på skillet mellom vedlikeholdsutgifter og påkostningsutgifter som skattemyndighetene opererer med. De regner "moderniseringer" som påkostninger.

Ekstra rom, takløft og påbygg som er påkostninger kan ikke avskrives dessverre men å oppgradere et gammelt bad som begynner å bli "farlig" mtp å for eksempel skape fuktskade kan da absolutt kalles for vedlikehold.

Lenke til kommentar

Husk at en også ved endringsarbeider kan få delvis fradrag for «tenkt vedlikehold».  Fra ABC’en:

«Var det nødvendig å reparere eller vedlikeholde den delen av formuesobjektet som påkostningsarbeidet utføres på, har skattyteren krav på fradrag for hva det ville ha kostet å utføre reparasjonen eller vedlikeholdet (tenkt vedlikehold). Dette gjelder både hvor påkostningene består i forbedringer og hvor det gjelder endringsarbeider.»

Lenke til kommentar
Gjest 905db...632

Hvordan er det med egne arbeidstimer? Er det noe fradrag der som kan telle? Ev. delvis? Altså alternativet er å hyre profesjonelle til å sette opp toalettkasse og annet smått, og da kunne jeg jo fått skattefradrag for arbeidet. Men hva når jeg gjør det selv? Utgjør ikke så mye, er jo også hele nedrivingen av badet og noen andre ting, så noen dager med jobb er det. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 905db...632 said:

Hvordan er det med egne arbeidstimer? Er det noe fradrag der som kan telle? Ev. delvis? Altså alternativet er å hyre profesjonelle til å sette opp toalettkasse og annet smått, og da kunne jeg jo fått skattefradrag for arbeidet. Men hva når jeg gjør det selv? Utgjør ikke så mye, er jo også hele nedrivingen av badet og noen andre ting, så noen dager med jobb er det. 

Du får fradrag, men (fra skatteetaten.no):

Verdien av eget arbeid er skattepliktig og skal inntektføres det året arbeidet utføres. Verdien av eget arbeid verdsettes til hva det ville kostet å få arbeid av samme kvalitet utført av andre. Timegodtgjørelsen for ikke-håndverkere må som hovedregel settes lavere enn det en håndverker ville ha oppnådd, f.eks. til timesats for ufaglært arbeidskraft. Satser finnes på Arbeidstilsynets nettsider.

Verdien av egen arbeidsinnsats knyttet til vedlikeholdsarbeid kan fradragsføres forutsatt at samme beløp er inntektsført det året arbeidet ble utført. Verdien av eget arbeid kan ikke tillegges inngangsverdien ved et senere salg av eiendommen.

Det er ikke fradragsrett for egen arbeidsinnsats knyttet til påkostningsarbeid, men verdien av et slik arbeid kan tillegges inngangsverdien ved et senere salg av eiendommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...