Gå til innhold

Rapport: Ladeinfrastrukturen vokser for sakte i Europa


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (5 minutter siden):

Derimot kan man stole på kartet. Altså, hvor langt kommer man på en lading. ;)

For TM3 ser rekorden ut til å være så vidt over 1000km med LR-batteriet (75-ish KWh). Satt på lukket bane, uten fører(!), snitthastighet 28km/h
https://electrek.co/2018/07/16/tesla-model-3-autopilot-unmanned-hypermiling-record/

 

https://www.google.no/amp/s/bil24.no/pushet-tre-originale-hyundai-kona-over-1-000-km/%3famp
 

Kona klarte vel vesentlig lenger distanse med vesentlig mindre batteri 

Det er effektivitet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (1 time siden):

Foreløpig ser ID3 ut til å ha en rekord på 531km med 58kWh batteriet. Rekorden ble satt på landevei, 56km/h snitthastighet.
https://www.nextgreencar.com/news/8974/distance-record-set-for-vw-id3/

For TM3 ser rekorden ut til å være så vidt over 1000km med LR-batteriet (75-ish KWh). Satt på lukket bane, uten fører(!), snitthastighet 28km/h
https://electrek.co/2018/07/16/tesla-model-3-autopilot-unmanned-hypermiling-record/

Du sammenligner vanlig ferdsel mot Hypermiling. 

Hyundai har også kjørt over 1,000 km med Kona når de testet Hypermiling. 
https://www.elbilnyheter.no/2020/08/hyundai-kona-med-over-1000-km-rekkevidde-i-test/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 timer siden):

Du sammenligner vanlig ferdsel mot Hypermiling. 

Hyundai har også kjørt over 1,000 km med Kona når de testet Hypermiling. 
https://www.elbilnyheter.no/2020/08/hyundai-kona-med-over-1000-km-rekkevidde-i-test/

Nei, jeg sammenlikner rekord mot rekord. Jeg brukte det beste jeg fant for ID3, kom gjerne med noe bedre om du har det.

For øvrig så var ID3-testen gjennomført med hypermiling-teknikker. Ikke like ekstremt som TM3-eksempelet siden det ble gjennomført på offentlig vei og ikke på bane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Nei, jeg sammenlikner rekord mot rekord.

Fra vanlig ferdsel mot hypermiling. 

Kahuna skrev (1 time siden):

For øvrig så var ID3-testen gjennomført med hypermiling-teknikker.

De kjørte også på motorvei der, så nei. Det er enorm forskjell mellom å ta bilen på en lukket bane for å kjøre jevnt i lav hastighet, mot det å kjøre i trafikk. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (27 minutter siden):

Fra vanlig ferdsel mot hypermiling. 

De kjørte også på motorvei der, så nei. Det er enorm forskjell mellom å ta bilen på en lukket bane for å kjøre jevnt i lav hastighet, mot det å kjøre i trafikk. 

I can feel your pain man! 😛

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mistenker ladehastigheten vil gå opp betraktelig for fleste elbilene straks folk har fått smak på elbil meir, og forstått at ladehastighet kanskje ikkje er sexy, men er viktig... Akkurat som ladenettverket sannsynleg vil ha eit plutselig eksplosiv utvikling når presset virkelig kjem re: 150(+?) kW ladestasjoner... 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (19 minutter siden):

Burde det ikke informeres om? Hypermiling er jo litt en sær greie. 

En annen ting som er sært er din iver til å konsekvent snakke ned alt som har med Tesla å gjøre. Her sier du altså rett ut at Tesla jukser med forbruk på kjørecomputeren, uten noe som helst bevis. Rekkeviddetester gir deg bevisene du trenger om du er interessert. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

En annen ting som er sært er din iver til å konsekvent snakke ned alt som har med Tesla å gjøre. Her sier du altså rett ut at Tesla jukser med forbruk på kjørecomputeren, uten noe som helst bevis. Rekkeviddetester gir deg bevisene du trenger om du er interessert. 

Dobbeltmoral-kongen slår til  igjen ja. Ikke glem at du prøvde å få dette til å høres ut som om det var noe annet enn det er. Du prøver å snakke opp Tesla og ned alt annet mens du ikke informerer om informasjon du var veldig klar over. Det er som sagt stor forskjell mellom å kjøre på bane jevnt i en fart i forhold til i trafikken inn og ut av motorvei og landevei, og alle lyskryss og T-kryss en må stoppe ved og akselerere opp igjen for i ettertid. 

Samt hvor i all verden har jeg sagt at Tesla jukser med forbruk i hypermilings-testene? Jeg hentet frem en kilde til en Hyundai Kona som fikk til det samme med å kjøre 1,000 km i en slik hypermilings-test, og poenget var jo bare å vise at det er stor forskjell mellom hypermiling og vanlig kjøring i trafikken. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Dobbeltmoral-kongen slår til  igjen ja. Ikke glem at du prøvde å få dette til å høres ut som om det var noe annet enn det er. Du prøver å snakke opp Tesla og ned alt annet mens du ikke informerer om informasjon du var veldig klar over. Det er som sagt stor forskjell mellom å kjøre på bane jevnt i en fart i forhold til i trafikken inn og ut av motorvei og landevei, og alle lyskryss og T-kryss en må stoppe ved og akselerere opp igjen for i ettertid. 

Hvordan har du klart å lese posten min *uten* å ha fått med deg at jeg påpekte at testene ikke var gjort under forskjellige forhold? Men dette er altså rekorder satt 'i åpen klasse' så de må tas for det de er. Si fra når noen setter ny rekord for ID3.,,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Hvordan har du klart å lese posten min *uten* å ha fått med deg at jeg påpekte at testene ikke var gjort under forskjellige forhold? Men dette er altså rekorder satt 'i åpen klasse' så de må tas for det de er. Si fra når noen setter ny rekord for ID3.,,

Det er ikke jeg som går i vranglås pga noen hjalp deg med å definere videre hva dette var for noe innunder sammenligningen. ID.3's "rekord" kan ikke sammenlignes med Hyundais og Tesla's rekord der de kjører i en konstant fart på lukket bane. 

Selv du må da være enig i at ID.3 hadde fått en bedre rekord om den ble kjørt ved samme forhold med de samme mulighetene man får på en lukket bane? 

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (16 timer siden):

Nei, jeg sammenlikner rekord mot rekord. Jeg brukte det beste jeg fant for ID3, kom gjerne med noe bedre om du har det.

For øvrig så var ID3-testen gjennomført med hypermiling-teknikker. Ikke like ekstremt som TM3-eksempelet siden det ble gjennomført på offentlig vei og ikke på bane.

Om du har litt greie på fysikk så sier disse tallene mye. En bil motstandskurve er i grove trekk en tredjegradskurve.

Formelen er et konstant ledd (oppvarming, batterivarme, lys og annet forbruk.

så har man en førstegrads ledd som er rullemotstand. 
 

Andregradsleddet er luftmotstand.

Finner du de ulike konstantene kan du konstruere bilens motstandskurve  og beregne effektforbruk ved alle hastigheter.

Jeg har laget et slikt regne ark.

Poenget er at om konstant leddet er lite og rullemotstand ganske konstant vil effekt forbruk være en tredjegradskurve.

Det er derfor å anta at ved dobbel fart vil forbruk pr km dobles. 
 

Har tesla kjørt 1000km med 27 km pr time og vw 580km med 57km pr time. Er det rimelig å annta at vw vil kjøre lenger enn tesla med 27km pr time.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 12.11.2020 den 20.41):

Like mye som du ønsketenker at folk med hybrid biler ikke lader. Eller at når du ikke ser med øynene hvor strømmen kommer fra så er det garantert en vindmølle.

Det er imidlertid fullt mulig å få ren strøm om du kobler laderen din direkte til en slik.

Bare litt kjedelig når det ikke blåser på en uke.

Hvorfor begynner du å snakke om vindmøller? 

Trestein skrev (På 12.11.2020 den 22.49):

Forsåvit enig. Problemet er batteripris og vekt. Pris er viktig.

Tesla har tilfeldigvis løst problemet med pris. HTH. HAND.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 17.11.2020 den 0.13):

Om du har litt greie på fysikk så sier disse tallene mye. En bil motstandskurve er i grove trekk en tredjegradskurve.

Formelen er et konstant ledd (oppvarming, batterivarme, lys og annet forbruk.

så har man en førstegrads ledd som er rullemotstand. 
 

Andregradsleddet er luftmotstand.

Finner du de ulike konstantene kan du konstruere bilens motstandskurve  og beregne effektforbruk ved alle hastigheter.

Jeg har laget et slikt regne ark.

Poenget er at om konstant leddet er lite og rullemotstand ganske konstant vil effekt forbruk være en tredjegradskurve.

Det er derfor å anta at ved dobbel fart vil forbruk pr km dobles. 
 

Har tesla kjørt 1000km med 27 km pr time og vw 580km med 57km pr time. Er det rimelig å annta at vw vil kjøre lenger enn tesla med 27km pr time.

Like fullt så er det en tommelfingerregel at luftmotstand først blir et tema ved 70km/h. Er det noe du har glemt i formelen din kanskje? Ser frem til at du kan fortelle om nye hypermilingrekorder satt med ID3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 minutter siden):

Like fullt så er det en tommelfingerregel at luftmotstand først blir et tema ved 70km/h. Er det noe du har glemt i formelen din kanskje? Ser frem til at du kan fortelle om nye hypermilingrekorder satt med ID3.

Prøv å sykle i 40 vs 70 så oppdager du at luftmotstand er reel også under 70

Formelen er ikke min. Den er akkurat identisk med dem som ble brukt for 100år siden. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tesla’s Supercharger ramp is accelerating so hard, it would make sense to open it to other EVs

Jeg fant noen interessante tall:

Det er 19 181 superladere i verden pr 26.12.2020, fordelt på 2097 steder. Kilde

Tesla bygger nå en ny fabrikk for superladere, noen få kilometer fra Giga Shanghai. Den skal angivelig produsere 10 000 (v3) superladere per år.

________

Jeg liker tanken på at Tesla skal åpne ladenettverket for andre, men tror ikke det blir positivt for de andre ladeaktørene. Tesla kan potensielt få en enorm markedsandel og markedsmakt på lading globalt. I et sterkt voksende marked tror jeg det er ekstremt lukurativt men samtidig ødelegge konkurransemulighetene. Ionity med flere kan bli enorme taps-avskrivninger i framtida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...