Trestein Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Sturle S skrev (7 timer siden): På pakkenivå for elbilar som brukar batteriet som ein del av chassiset. Det er ein berande struktur for resten av bilen. På cellenivå ligg dei over 250 Wh/kWh. Eg har ikkje sett nokon hybrid som er konstruert slik at batteriet skal vere ein berande del av chassiset. Det vil tida vise. Eg har hatt tre eksosbilar som har brote saman pga feil som ikkje er mogelege på elbilen min. Problemet med ladarar vert jo større med ladbare hybridar, sidan dei må lade mykje oftare og lenger for ikkje å gå på bensin. Skal du på langtur og ikkje har tenkt å lade, kan du jo like godt køyre eksosbil. Kor ofte må ein ladbar hybrid stanse om han skal fylgje dei same krava og gå på straum? Batteriet likar ikkje å stå lenge ved under 20% eller ved over 80% ladenivå. På Autobahn har eg ingen problem med å køyre frå 100% og ned mot 0%. Eg har òg større batteri enn 60 kWh. Det er vel vanleg notildags? Eit anna poeng er at ein vert ganske sliten av å køyre i 160 km/t på Autobahn, so det er ikkje dumt å ta pause med eit par timars mellomrom. I 160 km/t kan det fort gå veldig gale dersom konsentrasjonen ikkje er på topp. I den farten er sjansen for å overleve ein kollisjon mininal. Tror du misforstår konseptet. På en ladbar hybrid kjører man på kjemisk energi på langtur. Bor du i bayern og skal feriere ved Østersjøen bruker du flytende drivstoff. Den daglige pendlingen gjør du på strøm De el bilene som selges mye av i europa har typisk 50 til 60kwh batteri. Noen store biler har større som e tron porsche tesla x og s. Zoe tesla 3sr , id3 , ionic , kona, mg osv ligger på 50-60kwh batteri Du lader ikke opp til 100% annet en første etappe på en 1200 km tur. 80% da begynner det å gå tregt. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 6 hours ago, Sturle S said: Heile linjenettet. Dette står under "Definisjoner" i statistikken frå SSB: Det strider mot fysikkens lover at sentral og regional nettene skal operere omtrent uten tap. 6 hours ago, Sturle S said: Kan du oppgje nokre av kjeldene som hevdar dette? https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-14-20112012/id673807/?ch=2 https://energifaktanorge.no/regulering-av-energisektoren/regulering-av-nettvirksomhet/ http://energipolitisk.no/temasider/tap-i-nettet/ Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Trestein skrev (29 minutter siden): Om en elbil slipper ut null, er 7 ganger null bra det også! Nå gjør du deg dummere enn du er. Slike undersøkelser inkluderer selvfølgelig utslipp ved produksjon av bil og strøm 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 https://motor.no/co2-utslipp-icct-ladehybrid/ladehybrider-er-lureri/181886 «Denne rapporten påviser nok en gang sjokkerende CO2-tall for ladbare hybrider i den virkelige verden», skriver T&E blant annet i sin september-rapport. T&E-tallene viser at en ladbar hybrid under kjøring vil ha sluppet ut over syv ganger så mye CO2 som en elbil gjennom et typisk livsløp. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) Kahuna skrev (1 time siden): Utfordringen pluginhybriden har som ikke vanlig hybrid eller elbil har er at miljøfordelen er veldig brukeravhengig. En godt motivert bruker vil gi stor reduksjon i utslipp mens en lite motivert bruker sannsynligvis gir økning i utslipp, Bensinprisen er da vel en GOD motivasjon for å lade ladehybriden. Vi lader i hvertfall all småkjøringen vår, som står for minst 95% av bruken. Og sånn tenker nok alle private PHEV-eiere. Bensin er DYRT i Norge. Strøm er billig i Norge. I andre land er det gjerne omvendt. Men ladbare hybrider som firmabil er nok et bomskudd miljømessig. Folk som disponerer firmabil lader nok ikke hjemme. Edit; Enig i at ren elbil alltid vil være aller best. Endret 13. november 2020 av Hanhijnn 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 1 hour ago, Kahuna said: Her tror jeg du begår en aldri så liten tankefeil. Selv om tapet i seg selv øker med med økende strømstyrke vil ikke tapet i andel av totaleffekten øke. Jo Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 3 hours ago, Kahuna said: Her tror jeg du begår en aldri så liten tankefeil. Selv om tapet i seg selv øker med med økende strømstyrke vil ikke tapet i andel av totaleffekten øke. Sagt på en annen måte så er 3% av 250kW mer enn 3% av 11kW men det er fortsatt bare 3%. Effekttapet er Pr=I^2R, mens overføringseffekten er Pt=UI, så når strømmen øker, øker tapet som andel av overført energi. Skulle du overført 11kW og 250kW over samme kabel med samme tap må du øke spenningen for å kompensere. Hvis kun strømmen øker vil tapet øke som andel av overført effekt. Du later til å ha antatt at tapet er lineært proporsjonalt med strømmen, noe som alt har blitt påpekt er feil. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 sverreb skrev (32 minutter siden): Effekttapet er Pr=I^2R, mens overføringseffekten er Pt=UI, så når strømmen øker, øker tapet som andel av overført energi. Skulle du overført 11kW og 250kW over samme kabel med samme tap må du øke spenningen for å kompensere. Hvis kun strømmen øker vil tapet øke som andel av overført effekt. Du later til å ha antatt at tapet er lineært proporsjonalt med strømmen, noe som alt har blitt påpekt er feil. Du har helt rett, her rotet jeg med formlene. Poenget står seg selv om matematikken ikke gjør det. Det er ingen grunn til å anta høyere tap ved hurtiglading enn saktelading da man ved hurtiglading vil kompensere med høyere tverrsnitt på kablene. Den som påstår høyere tap ved hurtiglading bør dokumentere dette ved eksempler. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 9 minutes ago, Kahuna said: Du har helt rett, her rotet jeg med formlene. Poenget står seg selv om matematikken ikke gjør det. Det er ingen grunn til å anta høyere tap ved hurtiglading enn saktelading da man ved hurtiglading vil kompensere med høyere tverrsnitt på kablene. Den som påstår høyere tap ved hurtiglading bør dokumentere dette ved eksempler. Det er nok batteriet som står for det meste av tapet. Batteriet har også motstand, jo raskere det lades og utlades jo mer går tapt i jouleoppvarming av batteriet. (I tilegg til hysteresetap som er mer stømuavhengige) Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 sverreb skrev (3 minutter siden): Det er nok batteriet som står for det meste av tapet. Batteriet har også motstand, jo raskere det lades og utlades jo mer går tapt i jouleoppvarming av batteriet. (I tilegg til hysteresetap som er mer stømuavhengige) Kilde? Altså konkrete eksempler på tap ved lading av for eksempel 40kWh ved effekter på 3,6 - 11 - 50 - 100kw? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Kahuna skrev (3 minutter siden): Kilde? Altså konkrete eksempler på tap ved lading av for eksempel 40kWh ved effekter på 3,6 - 11 - 50 - 100kw? Du kan vel måle dette på strømforbruket som kjøler batteriene ved lading. Egentlig burde man ha målt mengde og temperatur stigning på kjølemediet man kjøler batteriet med under lading Se noen tb videoer Tror han har sett på dette. Selv om han bare ser på hvor mye laderen trykker på av kw mot hva batteriet mottar så gir det en ide. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) 40 minutes ago, Kahuna said: Den som påstår høyere tap ved hurtiglading bør dokumentere dette ved eksempler. At tapene er vesentlig større ved hurtiglading er åpenbart. Ved DC hurtiglading foregår mesteparten av strømbehandlingen utenfor bilen. Hvis man iht. WLTP måle hvor mye som kom inn via CCS kontakten ville man ikke fått med seg tapene i selve laderen. DNV GL bruker svært optimistiske 7% som tall for tap ved hjemmelading. Ved hurtiglading tipper jeg 15-20% Som antaglig også er for lavt hvis saktelading gir 15% tap. Hvis du mener at Ohms lov ikke gjelder og at tapene ved hurtiglading er like lave som ved saktelading ligger bevisbyrden hos deg. Endret 13. november 2020 av 6RCURCGB edit in bold Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Dessuten, hvilken praktisk betydning har det? Etter 20 måneder og 26000km ligger min TM3 rett under 190Wh/km(i følge bilen). Omtrent 15% av dette kommer fra hurtiglading. Samme distanse tilbakelagt med dieselbil ville brukt omtrent 3 ganger så mye energi og sluppet ut vesentlig mer CO2. Fungerende hurtiglaging er viktig for at elbil skal kunne erstatte bil med forbrenningsmotor. Hurtiglading måtte hatt enorme tap for å spise opp forspranget til diesel. Hvor mye høyere tap snakker vi om? 5%? 10%? Vi kunne hatt 1000% og elbil hadde fortsatt brukt mindre energi enn dieselbiler per km. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 6RCURCGB skrev (1 minutt siden): Hvis du mener at Ohms lov ikke gjelder og at tapene ved hurtiglading er like lave som ved saktelading ligger bevisbyrden hos deg. Jeg mener at det påståtte tapet må dokumenteres. Da ligger nesten bevisbyrden på deg. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Just now, Kahuna said: Jeg mener at det påståtte tapet må dokumenteres. Da ligger nesten bevisbyrden på deg. Du mener også at Ohms lov ikke gjelder, go figure....... https://www.youtube.com/watch?v=wt4Sswoy9kw - 7.4 kW: 89 % efficiency - 11 kW: 86 % efficiency Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 6RCURCGB skrev (2 minutter siden): Du mener også at Ohms lov ikke gjelder, go figure....... https://www.youtube.com/watch?v=wt4Sswoy9kw - 7.4 kW: 89 % efficiency - 11 kW: 86 % efficiency Det er ikke hurtiglading. 2 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 15 minutes ago, Kahuna said: Det er ikke hurtiglading. Stemmer, tapene ved hurtiglading er mye større. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 6RCURCGB skrev (1 minutt siden): Stemmer, tapene ved hurtiglading er mye større. Kan du dokumentere den påstanden? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 37 minutes ago, Kahuna said: Kilde? Altså konkrete eksempler på tap ved lading av for eksempel 40kWh ved effekter på 3,6 - 11 - 50 - 100kw? Se side 7 i denne tråden. https://www.diskusjon.no/topic/1887339-tesla-møtte-motstand-da-de-ville-bygge-sin-første-lader-i-finnmark/page/7/#comments Dette er ærlig talt ikke kontroversiellt, du får ta litt ansvar for egen læring her. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Kahuna skrev (9 minutter siden): Kan du dokumentere den påstanden? https://www.researchgate.net/profile/Elpiniki_Apostolaki-Iosifidou/publication/314301528_Measurement_of_power_loss_during_electric_vehicle_charging_and_discharging/links/5becc0e04585150b2bb72c92/Measurement-of-power-loss-during-electric-vehicle-charging-and-discharging.pdf?_sg[0]=EDR8c-A6GQo0T3jIU00HjRTHd543fuUNgAf8gw2LTZv5DMkTBoAMjg99FlL9lCZX4fsJZZ-GvCOtpEmcPF9OVg.n6Zae8ROgjze3uaqsXHZwRdwcXN-5BjhXmkL7ZaKF_SKHCk65qm7D1AwWDqywPx4jp4-8KY9oc_AfC6bxsPqzQ&_sg[1]=VCDDleu98pDqS_ywzh-bkix446VXmMQ3rSRz1LsNtgWVZAMQsswbppjfAwjGtlorzRdJ4CIncBsucmWKtfJSWnZIGjQE7SJuczoCQgjy7CXO.n6Zae8ROgjze3uaqsXHZwRdwcXN-5BjhXmkL7ZaKF_SKHCk65qm7D1AwWDqywPx4jp4-8KY9oc_AfC6bxsPqzQ&_iepl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå