Gå til innhold

Rapport: Ladeinfrastrukturen vokser for sakte i Europa


Anbefalte innlegg

oophus skrev (2 timer siden):

Dobbeltmoral kongen Kahuna som selv tar opp diskusjonen rundt hydrogen, mener at jeg må slutte fordi jeg motbeviste det han skrev. 

Nei det var IKKE jeg som dro hydrogen inn i denne tråden.

Du har ikke bevist en dritt! 'Beviset' ditt er et optimistisk fremtidsscenario basert på en hydrogenbilflåte nesten tusen ganger så stor som dagens! Det kalles ikke bevis, det er dagdrømmer!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (2 timer siden):

Hvor mye har Tesla aksjonærer betalt for hurtigladestasjonene akkumulert?

Null?

Det er ikke *betaling*, det er *investering* i håp om avkastning i form av høyere aksjekurs eller utbytte. Eventuelt investering i håp om at Tesla vil oppfylle sin mission statement om å akselerere overgangen til bærekraftig transport.. 

Om du egentlig lurer på hva Tesla har betalt for superladernettverket blir det litt værre. De har kommet med noen verdianslag men så vidt jeg vet ingen tall på hva det faktisk har kostet. Jeg har forsøkt å estimere kost og kommet til at hvert nytt uttak koster NOK3k-ish per solgte bil i dag. Med over 1,2M solgte biler blir det minst NOK 3,6Mrd men det er bare mitt ikke helt nøyaktige estimat. Jeg har ikke forsøkt å ta hensyn til at stasjonene helt sikkert var dyrere i starten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 minutter siden):

Du skrev av nybilsalget, jeg får ikke noen av tallene dine til å henge sammen jeg...

image.thumb.png.5172cbe500dc40bef72df3fd11849915.png

Jeg har forholdt meg til raporten vi har lest om, og ladeproblemer/nybilsalget i EU.. Så har jeg sammenlignet med den særnorske situasjonen.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
22 hours ago, NERVI said:

Faststoff genererer for mye avfall og press på miljø og ressurser, så hydrogen kommer inn av seg selv. 

Apropos ressursar: Dersom heile verdas platinaproduksjon går til personbilar, er det nok til brenselceller til 7,5% av det årlege bilsalet i verda.  Då er det ingenting att til brenselceller til tyngre køyrety eller nokon andre føremål.

 

I tillegg krevst mange gonger meir energi for å køyre på hydrogen enn på straum, so ressursmessig er hydrogen ei miljøkatastrofe.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, NERVI said:

Du glemmer at Tesla og andre "lade-selskaper" må ta energien fra elforsyningen som ikke er dimensjonert for batteribilflåten i tillegg til primærformålene.

Er det Trump som har lært deg å argumentere?  Du kjem ikkje veldig langt blant intelligente lesarar ved å dikte opp heilt håplaust dumme påstandar som du baserer heile argumentasjonsrekkja din på.  Det fungerer ikkje spesielt godt i kommentarfeltet til eit medium lese av folk som stort sett gjekk ut av barneskulen med ståkarakter både matte og natrufag.

 

Om vi elektrifiserer alle norske personbilar aukar straumforbruket i landet med ca 4%.  Det meste av auken kjem om natta.  Lite om dagen når forbruket elles er høgt.  Det er eit musepiss i havet for elforsyninga.  Vi har mykje meir ledig kapasitet enn det.

 

For straumnettet er elbilar derimot ein stor fordel, sidan dei kan spare oss for dyre utbyggingar:

https://www.tu.no/artikler/statnett-har-testet-om-elbiler-kan-regulere-kraftnettet-en-ekstremt-billig-losning/494492?key=BPpBx69P

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sturle S said:

Om vi elektrifiserer alle norske personbilar aukar straumforbruket i landet med ca 4%.  Det meste av auken kjem om natta.  Lite om dagen når forbruket elles er høgt.  Det er eit musepiss i havet for elforsyninga.  Vi har mykje meir ledig kapasitet enn det.

Hva er kilden din på de tallene? At strømforbruket øker beskjedent er en ting, det som kan kreve tunge investeringer er at effektbehovet er så stort lokalt... Men dette anleggsbidraget må jo de som vil etablere ladestasjon betale så sånn sett ikke noe problem for meg.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (54 minutter siden):

Nei det var IKKE jeg som dro hydrogen inn i denne tråden.

Du svarte til noen som tok opp fordelen av å diversifisere oss. Det å få markedsandeler bort fra hurtigladere vil bare være behjelpende, og når du da kommer med tøys og tull, så kan du ikke være overrasket over at noen korrigerer deg. 

 

Kahuna skrev (55 minutter siden):

Du har ikke bevist en dritt! 'Beviset' ditt er et optimistisk fremtidsscenario basert på en hydrogenbilflåte nesten tusen ganger så stor som dagens! Det kalles ikke bevis, det er dagdrømmer!

Den beviser at hydrogen-infrastrukturen blir billigere jo flere kjøretøy man skal støtte, og at ved 50M personbiler (inkludert busser og lastebiler her, så går dette tallet kjapt ned), så er hydrogeninfrastrukturen billigere enn for rent ladeinfrastruktur. Vi skal jo tross alt støtte en gedigen bilflåte fra fossilt til nullutslipp, og det billigste som jeg har gjentatt en haug ganger til deg vil være å kombinere dem. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, NERVI said:

Når man har lest denne artikkelen, så står det mellom linjene at man er i ferd med å stange huet i veggen ved å selge for mange batteribiler/ladbare hybridbiler. Og da utgjør disse 3% av nybilsalget.

I EU var 12% av nyregistrerte bilar i september ladbare.  7,1% batteribilar, resten ladbare hybridar.  For 2020 til og med september har 9% av alle nyregistrerte bilar i EU vore ladbare, og det vert truleg over 10% for heile 2020.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (25 minutter siden):

Apropos ressursar: Dersom heile verdas platinaproduksjon går til personbilar, er det nok til brenselceller til 7,5% av det årlege bilsalet i verda.  Då er det ingenting att til brenselceller til tyngre køyrety eller nokon andre føremål..

Platina har en verdikjede fra kjøretøy allerede. Når man innfører hydrogen-kjøretøy så tar den bare plass i denne eksisterende verdikjeden hvor man har god effektivitet i resirkulering av platina fra før av.  Platina som ellers hadde gått tilbake til kjøretøy, går tilbake til kjøretøy bare at det er en FCEV fremfor en ICEV. 

Dette er en av de store fordelene til FCEV fremfor BEV's. De krever betydelig mindre ressurser for batteriene, og platina er det flust av allerede der ute fra en rimelig sirkulær økonomi med god gjenbrukbarhet. Ballard har allerede sagt at de får til 95% effektiv resirkulasjon av brenselceller. Det er derfor man får 30% rabatt for en "refurbishment" når man leverer inn en og skal få en ny. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (12 timer siden):

Nok en reflektert kommentar. Hybridbiler er populære i Asia og de har redusert Co2 utslippene mer enn det Europa og USA har greid. Hybrider er definitiv endel av løsningen.

Om noe er populært eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Sigaretter var populære, men de gir også lungekreft m.m. Hybrider er og blir juks og fanteri, og de spyr fortsatt gift ut i atmosfæren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Det er langt til nærmeste hurtiglader.

Dessuten billigere. Kjøper jeg anleggsdiesel koster den 7kr literen. Da får jeg strøm til 1,2kr pr kwh. Og bilen min er helt utslippsfri! 

Hvor langt det er til nærmeste hurtiglader varierer. Poenget er at man saktelader hjemme til daglig. Hvorfor ignorerer du dette når du vet at det er slik det er?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Når man har lest denne artikkelen, så står det mellom linjene at man er i ferd med å stange huet i veggen ved å selge for mange batteribiler/ladbare hybridbiler. Og da utgjør disse 3% av nybilsalget. Norge er jo helt spesielt med tanke på forholdet til bruk av elkraft i husholdningen, og nå til bilen inkludert. I praksis forholder vi oss til strøm som om tilgangen er ubegrenset, også når det gjelderer effekt. Vi er kanskje i ferd med å oppdage at det ikke forblir slik når vi kjøper så mange batteribiler?

Bruken av kraft vil gå ned totalt sett, og elbiler vil saktelades hjemme når det uansett brukes lite annen strøm.

Så joda, det går helt fint også når vi kjøper mange batteribiler.

Det som er problemet er at hurtigladere henger etter.

Men over tid vil det gå seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hva er kilden din på de tallene?

Eg rekna det ut sjølv i si tid basert på total mengde kilometer køyrt av alle norske personbilar på eit år og eit estimat for forbruk pr km, og eg kan lett gjere utrekninga på nytt:

 

Total køyrelengde for norske personbilar i 2019 var 35504300000 km, i fylgje SSB.

Totalt forbruk for desse vert 35504300000 km * 0,17 kWh/km = 6035731000 kWh ~= 6036 GWh

Totalt kraftforbruk i Noreg i 2018 (siste statistikk):  136908 GWh

6036 GWh / 136908 GWh * 100  = 4,4 %

 

Kjelder brukt:

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar

 

Hugs òg at straumforbruket går ned når vi kvittar oss med eksosbilane.  Esso-raffineriet på Slagentangen brukar 2000 GWh energi i året.  Mongstad brukar mykje meir, men eg har ikkje funne ut kor mykje.  Gasskraftverket på Mongstad skulle produsere 5100 GWh i året, fordelt på kraft og varme.  Til saman overstig det auken i kraftforbruk med elektrifisering av bilparken.

Quote

At strømforbruket øker beskjedent er en ting, det som kan kreve tunge investeringer er at effektbehovet er så stort lokalt... Men dette anleggsbidraget må jo de som vil etablere ladestasjon betale så sånn sett ikke noe problem for meg.

Store hurtigladestasjonar vert som regel plassert der det er plenty effekt tilgjengeleg, elles vert det for dyrt.  Berre ein liten del av straumen elbilane brukar kjem frå hurtiglading, og det vert stadig mindre etter kvart som batteria vert større.  Eg veit at ein av bensinstasjonkjedane syt over at dei ikkje kan installere hurtiglading over alt pga for lite tilgjengeleg effekt på mange av stasjonane, men det får vere deira problem.  Då er det ikkje sikkert at den plasseringa eignar seg for ein hurtigladar.

Endret av Sturle S
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Hvor langt det er til nærmeste hurtiglader varierer. Poenget er at man saktelader hjemme til daglig. Hvorfor ignorerer du dette når du vet at det er slik det er?

Det var vel prinsippet. Kunne like godt vert et 11KW generator og saktelading. Eller stedet kunne vert hytta på vikafjellet.

Poenget er at el bil eiere har en tendens til å ønsketenke når de tenker på hvor strømmen kommer fra. 
 

store deler av europas kraftnett er knyttet sammen. Egentlig akkurat samme prinsipp som når hele fabrikker ble drevet av en sentral roterende aksel som ble drevet av vannkraft, dampmaskin eller en el motor.

Jeg sier ikke at elbiler ikke er bra men i prinsippet er det bare lengde på ledning mellom elmotor og strømprodusent som varierer. Står diesel motoren ved siden av bilen eller står den på andre siden av fjellet eller nordsjøen. Dette gjelder selvfølgelig alle andre energi tilførsler i strømnettet.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (23 minutter siden):

I EU var 12% av nyregistrerte bilar i september ladbare.  7,1% batteribilar, resten ladbare hybridar.  For 2020 til og med september har 9% av alle nyregistrerte bilar i EU vore ladbare, og det vert truleg over 10% for heile 2020.

Kilden til "mine" tall er fra rapporten som artikkelen handler om, og der utgjør salg av LADBARE BILER I EU 3%. Dine tall kan gjelde noe annet, muligens?

Lenke til kommentar
oophus skrev (34 minutter siden):

Du svarte til noen som tok opp fordelen av å diversifisere oss.

Du innrømmer med andre ord at du løy da du påsto at det jeg jeg som begynte å snakke om hydrogen i denne tråden.

oophus skrev (35 minutter siden):

Den beviser at hydrogen-infrastrukturen blir billigere jo flere kjøretøy man skal støtte, og at ved 50M personbiler (inkludert busser og lastebiler her, så går dette tallet kjapt ned), så er hydrogeninfrastrukturen billigere enn for rent ladeinfrastruktur.

Hør på deg selv. Du viser til en rapport som forutsetter at vi øker antall hydrogenkjøretøy med en faktor tusen eller mer også kaller du det beviser.. Det kalles en fremtidsscenario, eller dagdrøm..

Skal jeg minne deg på hvor mye dagens hydrogenbiler har kostet i støtte fra det offentlige?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...