Gå til innhold

Rapport: Ladeinfrastrukturen vokser for sakte i Europa


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 time siden):

Problemet er altså at bilfabrikantene, med ett hederlig unntak, ikke tar ansvar for at bilene de selger har et godt hurtigladetilbud. EU har en vente-og-se holdning og ser om markedet kan løse dette av seg selv. Og det har faktisk markedet gjort, men bare for ett merke. Så får vi se om resten av markedet får ræva i gir før EUs tålmodighet tar slutt.

Du glemmer at Tesla og andre "lade-selskaper" må ta energien fra elforsyningen som ikke er dimensjonert for batteribilflåten i tillegg til primærformålene. Ladestasjonen bidrar ikke med noe mer enn det en bensinpumpe uten tilførsel av bensin. Fossilbilveksten utviklet seg parallt også med utvikling av drivstoffleveranse. Slik hydrogenbransjen, BP og Shell er igang i Tyskland, vil utvikle leveransenettverket sitt. Batteribilens problem er at drivstoffet må hentes fra en energiforsyning som ikker er dimensjonert til dette, men har hektet seg på energiforsyningen til husholdningene. Det har gått lenge i Norge, men knapt noe annet sted.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NERVI skrev (3 minutter siden):

Du glemmer at Tesla og andre "lade-selskaper" må ta energien fra elforsyningen som ikke er dimensjonert for batteribilflåten i tillegg til primærformålene. Ladestasjonen bidrar ikke med noe mer enn det en bensinpumpe uten tilførsel av bensin. Fossilbilveksten utviklet seg parallt også med utvikling av drivstoffleveranse. Slik hydrogenbransjen vil utvikle leveransenettverket sitt. Batteribilens problem er at drivstoffet må hentes fra en energiforsyning som ikker er dimensjonert til dette, men har hektet seg på energiforsyningen til husholdningene. Det har gått lenge i Norge, men knapt noe annet sted.

Dette kan løses med batteribanker for å utjevne effektbehovet i de travleste tidene, og blir brukt endel steder. I Norge har ikke det vært så stort problem, da det mange steder er snakk om å få satt opp en ny trafo, og eventuelt få koblet seg til en høyspentmast ved et nytt punkt eller utvidet kapasiteten der det er koblet til allerede.

Det er ikke nødvendigvis en veldig stor jobb, men den må selvsagt gjøres der det er manglende kapasitet. Og antar at de, når dette først må gjøres, dimensjonerer for mer enn hva ladestasjonen krever nå, og dermed utvider kapasiteten for nærområdet.

Noen steder har de utvidet på sparebluss, og hadde utfordringer allerede før elbiler ble aktuelt, og som uansett må oppgraderes for å takle økt befolkningsvekst og økt antall husholdninger (færre mennesker per boenhet), og man må kanskje trekke nye høyspentmasser/høyspentgater fra vannkraftverkene. Spesielt i Rogaland har det vært problemet, jamfør NVE og lokale kraftverk i de områdene som ligger i der.

Hurtiogladestasjoner er sjeldent eneste grunn til at kapasiteten er for lav i et område, men kan være utløsende årsak til at endringene iverksettes.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Ja. Skal kjøpe meg et 150KW diesel aggregat og en el bil. Så kan eg hurtiglade hjemme! Null co2 utslipp fra bilen

Nei, man hurtiglader ikke hjemme. Hjemme saktelader man. Dette vet du godt siden du er gjort oppmerksom på det før. Så hvorfor denne uredelige argumentasjonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 timer siden):

Ganske nære sannheten, med batteribil bygget med kullkraft, og lading basert på samme!

I Norge?  

NERVI skrev (2 timer siden):

Du glemmer at Tesla og andre "lade-selskaper" må ta energien fra elforsyningen som ikke er dimensjonert for batteribilflåten i tillegg til primærformålene. Ladestasjonen bidrar ikke med noe mer enn det en bensinpumpe uten tilførsel av bensin. Fossilbilveksten utviklet seg parallt også med utvikling av drivstoffleveranse. Slik hydrogenbransjen, BP og Shell er igang i Tyskland, vil utvikle leveransenettverket sitt. Batteribilens problem er at drivstoffet må hentes fra en energiforsyning som ikker er dimensjonert til dette, men har hektet seg på energiforsyningen til husholdningene. Det har gått lenge i Norge, men knapt noe annet sted.

Nå blander du ting her. Overgang til elbiler vil faktisk føre til mindre bruk av kraft totalt sett.

Hva vet du om hva som er dimensjonert for hva? Nå dikter du bare.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, NERVI said:

Faststoff genererer for mye avfall og press på miljø og ressurser, så hydrogen kommer inn av seg selv. 

Huhh? Er det tørrbatterier (engangs) du tenker på? Faststoff vil ha lengre holdbarhet enn dagens li-ion så de vil redusere avfallsproblemet (på kort sikt).

4 hours ago, hekomo said:

Hybrider er bare juks og fanteri.

Nok en reflektert kommentar. Hybridbiler er populære i Asia og de har redusert Co2 utslippene mer enn det Europa og USA har greid. Hybrider er definitiv endel av løsningen.

3 hours ago, Kahuna said:

Problemet er altså at bilfabrikantene, med ett hederlig unntak, ikke tar ansvar for at bilene de selger har et godt hurtigladetilbud. EU har en vente-og-se holdning og ser om markedet kan løse dette av seg selv. Og det har faktisk markedet gjort, men bare for ett merke. Så får vi se om resten av markedet får ræva i gir før EUs tålmodighet tar slutt.

Hvorfor i all verden skal bilprodusentene "sørge for at kundene har et godt ladetilbud"? Skal de også sørge for at kundene spiser frokost og pusser tennene? Det er strømkontakter overalt. EU er ikke så ivrige etter å bruke masse penger på helt marginale klimatiltak, de har kastet bort nok penger på Ionity allerede.

2 hours ago, Kahuna said:

Tilfeldigvis er det beste ladenettverket bygget av en bilfabrikant, de har god arealdekning ,høy kapasitet og hyggelige priser. (Noe som ikke er en garanti for at andre bilfabrikanter vil oppnå like gode resultater men de har i det minste et eksempel å strekke seg etter)

I hvilken grad det er et ladenettverk kan man spørre seg. Hvis Tesla har 20% av markedet vil andelen el-biler som kan lade der krympe jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Nei, man hurtiglader ikke hjemme. Hjemme saktelader man. Dette vet du godt siden du er gjort oppmerksom på det før. Så hvorfor denne uredelige argumentasjonen?

Det er langt til nærmeste hurtiglader.

Dessuten billigere. Kjøper jeg anleggsdiesel koster den 7kr literen. Da får jeg strøm til 1,2kr pr kwh. Og bilen min er helt utslippsfri! 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Trestein said:

Ja. Skal kjøpe meg et 150KW diesel aggregat og en el bil

 

5 minutes ago, Trestein said:

Dessuten billigere. Kjøper jeg anleggsdiesel koster den 7kr literen. Da får jeg strøm til 1,2kr pr kwh. Og bilen min er helt utslippsfri! 

Hva gjør man ikke for å kjøre utslippsfritt. Du kan legge deg om kvelden og drømme søtt om Grønlandsisen du egenhendig praktisk talt har reddet...

Lenke til kommentar
Trestein skrev (41 minutter siden):

Det er langt til nærmeste hurtiglader.

Dessuten billigere. Kjøper jeg anleggsdiesel koster den 7kr literen. Da får jeg strøm til 1,2kr pr kwh. Og bilen min er helt utslippsfri! 

Og dette skal altså bli billigere enn å lade på strømmen du kjøper fra strømleverandøren din? Bruk heller pengene på denne "hurtigladeren" og anleggsdiesel i solellepaneler, og brukk egenprodusert strøm, og selger overskuddskraften, og lad om natta når strømmen uansett er billig, eller om du står hjemme om dagen på din egen strøm. Da risikerer du at dette betaler seg ned og etterhvert gir deg en fortjeneste, fremfor utgifter og forurensning av lufta hjemme hos deg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (7 timer siden):

Hybridbiler er populære i Asia og de har redusert Co2 utslippene mer enn det Europa og USA har greid. Hybrider er definitiv endel av løsningen.

Ladbare hybrider er definitivt et skritt i riktig retning. Blir omtrent som en ventepølse, mens biffen ligger på grillen. En "ventepølse" i påvente av elbiler som dekker samme segment og prisleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 timer siden):

Alle her inne kan lese og se at du tok opp en falsk påstand og dermed startet avsporingen. Bare å beklage så er saken ute av verdenen og ladestasjoner trenger ikke bli sammenlignet med hydrogenstasjoner mer i denne tråden. 

Dog selv innenfor trådens tema, så vil hydrogenstasjoner fjerne endel pågang mot ladestasjoner for å lette på problemet. Løsningen er rett og slett å få til nullutslipp gjennom å bruke alle nullutslippsløsninger sammen. 

Skal du F* SLUTTE med hydrogentrollingen nå tror du??

Det er et FAKTUM at for norske hydrogenbiler har det offentlige bidratt med over EN MILLION KRONER per bil for å bygge fyllestasjoner. At du har en fantasifull graf som sier at det kanskje blir billigere en gang i fjern fremtid finnes ikke interessant.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Skal du F* SLUTTE med hydrogentrollingen nå tror du??

Det er et FAKTUM at for norske hydrogenbiler har det offentlige bidratt med over EN MILLION KRONER per bil for å bygge fyllestasjoner. At du har en fantasifull graf som sier at det kanskje blir billigere en gang i fjern fremtid finnes ikke interessant.

Dobbeltmoral kongen Kahuna som selv tar opp diskusjonen rundt hydrogen, mener at jeg må slutte fordi jeg motbeviste det han skrev. 

Stasjoner er naturlig nok dyrere enn simple ladestolper, så det sier seg selv at kostnadene er høyere per bil i starten. Det er jo det grafen viser deg. Over tid så blir det   mindre  kostnader per kjøretøy vs kun infrastruktur for lading. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ladbare hybrider er definitivt et skritt i riktig retning. Blir omtrent som en ventepølse, mens biffen ligger på grillen. En "ventepølse" i påvente av elbiler som dekker samme segment og prisleie.

Ja en ventepølse som kan gi 5-10 ganger så mange el biler i verden med samme ressursforbruk. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Det er et FAKTUM at for norske hydrogenbiler har det offentlige bidratt med over EN MILLION KRONER per bil for å bygge fyllestasjoner. At du har en fantasifull graf som sier at det kanskje blir billigere en gang i fjern fremtid finnes ikke interessant.

Hvor mye har Tesla aksjonærer betalt for hurtigladestasjonene akkumulert?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Ja en ventepølse som kan gi 5-10 ganger så mange el biler i verden med samme ressursforbruk. 

Personlig har jeg vært motstander av hybrider. Jeg har tenkt enten fossil eller elektrisk, inntil nylig. Hvis de tullehybridene som har vært på markedet noen år allerede kjører halvparten av distansen på strøm er det helt fantastisk. En moderne hybrid har beskjeden vektstraff, typisk 250-300kg og rekkevidden øker. De kan kjøre utslippsfritt hele uken samtidig som man ikke trenger plage familiens helgeutflukter med unødvendige stopp i ingenmannsland for å slå ihjel en halvtime-time for å komme seg videre.

For barnefamilier med X antall barn, barneseter etc. er dog utvalget av elektrisk og hybrid foreløpig ikke eksisterende.  Bortsett fra Audi Q7 muligens men den er ikke 7 seter, har knøttlite bagasjerom og er kjempedyr.  Så for oss vanlige fattigfolk er det ingenting som slår en gammel Toyota Land Cruiser 200 som familiebeater, den fungerer til absolutt alt (bortsett fra parkeringshus 😉 )

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (54 minutter siden):

Personlig har jeg vært motstander av hybrider. Jeg har tenkt enten fossil eller elektrisk, inntil nylig. Hvis de tullehybridene som har vært på markedet noen år allerede kjører halvparten av distansen på strøm er det helt fantastisk. En moderne hybrid har beskjeden vektstraff, typisk 250-300kg og rekkevidden øker. De kan kjøre utslippsfritt hele uken samtidig som man ikke trenger plage familiens helgeutflukter med unødvendige stopp i ingenmannsland for å slå ihjel en halvtime-time for å komme seg videre.

For barnefamilier med X antall barn, barneseter etc. er dog utvalget av elektrisk og hybrid foreløpig ikke eksisterende.  Bortsett fra Audi Q7 muligens men den er ikke 7 seter, har knøttlite bagasjerom og er kjempedyr.  Så for oss vanlige fattgifolk er det ingenting som slår en gammel Toyota Land Cruiser 200 som familiebeater, den fungerer til absolutt alt (bortsett fra parkeringshus 😉 )

Jeg er ikke motstander av noen biler.

Syntes enkelte her inne burde sett brennpunkt om smiths venner og se om de lærer noe.

En hybrid har stort potensiale om den blir brukt riktig. Skjønner at folk blir skeptisk når youtubere lurer på hva ladekabelen skal brukes til. I usa er bensinpris så lav at det er latterlig.

Samtidig har jeg mange kollegaer som har ladehybrid. Gjennomsnitts forbruk de rapporterer er ofte ned mot 0,2l på mila med 7kwh batteri. 
 

For noen er el biler best, andre er hybrid perfekt og for folk som kjører veldig lite eller ikke har mulighet for å lade hjemme er forbrenningsmotor et alternativ.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Jeg er ikke motstander av noen biler.

Det er bra, å skrive at jeg var motstander blir litt feil begrep. Jeg vil heller si at jeg ikke så hensikten med hybrider. Jeg ser forsåvidt fremdeles ikke hensikten når 48V hybrider gjør jobben like bra med mikroskopisk vektstraff. Men ladbare hybrider med brukbar rekkevidde er noe heelt annet.

Elektriske biler har faktisk en lang vei å gå mht. tilgjengelige lademuligheter, standardisering av ladekontaktens plassering, innføring av plugncharge overalt osv.....

Lenke til kommentar

Når man har lest denne artikkelen, så står det mellom linjene at man er i ferd med å stange huet i veggen ved å selge for mange batteribiler/ladbare hybridbiler. Og da utgjør disse 3% av nybilsalget. Norge er jo helt spesielt med tanke på forholdet til bruk av elkraft i husholdningen, og nå til bilen inkludert. I praksis forholder vi oss til strøm som om tilgangen er ubegrenset, også når det gjelderer effekt. Vi er kanskje i ferd med å oppdage at det ikke forblir slik når vi kjøper så mange batteribiler?

Plug-in hybrid er nok den optimale el-bilen, også i Norge de nærmeste årene. Det er jo slik svært mange batteribiler anvendes i dag, sammen med den andre bilen. Så kan man se an hvordan det utvikler seg med hurtigladestasjoner langs hovedveier, og utbyggingen av den hurtigste laderen.

 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (43 minutter siden):

Det er bra, å skrive at jeg var motstander blir litt feil begrep. Jeg vil heller si at jeg ikke så hensikten med hybrider. Jeg ser forsåvidt fremdeles ikke hensikten når 48V hybrider gjør jobben like bra med mikroskopisk vektstraff. Men ladbare hybrider med brukbar rekkevidde er noe heelt annet.

Elektriske biler har faktisk en lang vei å gå mht. tilgjengelige lademuligheter, standardisering av ladekontaktens plassering, innføring av plugncharge overalt osv.....

Er enig i det du sier, og dette er jo nært opp til den erfaringen som siger inn. At man ut fra typisk bruksmønster rent faktisk kjører på batteriet til daglig med en plug-in hybrid. 

Man må mildt sagt undre seg stort over om myndigheten kan fortsette å subsidiere batteribiler (med lang rekkevidde) til de grader!

 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...