Kahuna Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 NERVI skrev (14 minutter siden): Faststoff genererer for mye avfall og press på miljø og ressurser, så hydrogen kommer inn av seg selv. Nei. Hydrogen har ikke noe i massemarkedet å gjøre og heller ikke ute blant folk. I tilegg er det usaklig dyrt i forhold til hurtigladere. I norge, det landet i verden med flest hydrogenbiler per capita, har det offentlige betalt ut direkte subsidier på over en million kroner per hydrogenbil for å bygge hydrogenfyllestasjoner. I tilegg kommer midler fra private investorer og indirekte subsidier i form av avgiftsfritak. Jeg presenterte regnestykket for noen få poster siden, vi snakker om $30 per bil for å bygge 150kW hurtigladere.. 2 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 NERVI skrev (33 minutter siden): Faststoff genererer for mye avfall og press på miljø og ressurser, så hydrogen kommer inn av seg selv. Ikke på transportsektoren nei. Der er batteridrift MYE mer effektivt, økonomisk og tryggere. 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Kahuna skrev (24 minutter siden): Nei. Hydrogen har ikke noe i massemarkedet å gjøre og heller ikke ute blant folk. I tilegg er det usaklig dyrt i forhold til hurtigladere. I norge, det landet i verden med flest hydrogenbiler per capita, har det offentlige betalt ut direkte subsidier på over en million kroner per hydrogenbil for å bygge hydrogenfyllestasjoner. I tilegg kommer midler fra private investorer og indirekte subsidier i form av avgiftsfritak. Jeg presenterte regnestykket for noen få poster siden, vi snakker om $30 per bil for å bygge 150kW hurtigladere.. Man kan ikke isolere kostnadene for hurtigladere fra kostnaden dette innbærer for elforsyningen/og elkundene/befolkningen. Man ser jo allerede den tegningen, og at overføring av overskuddskraft ikke lar seg gjøre innen europa. De kan ikke ta inn kraften fra Norsjøkabel av den grunn, som et eksempel. Endret 11. november 2020 av NERVI Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 NERVI skrev (Akkurat nå): Man kan ikke isolere kostnadene for hurtigladere fra kostnaden dette innbærer for elforsyningen/og elkundene/befolkningen. Det har jeg da heller ikke gjort. Tror du rapporten er laget under den forutsetningen at strøm og nett er gratis? 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 6 hours ago, Hanhijnn said: Helt enig. Men bør ikke infrastrukturen være et nasjonalt myndighetsansvar? Ev. et EU-ansvar i EU (selvfølgelig). Jeg mener ikke at myndighetene skal bedrive utbygging selv, men i hvertfall ta et overordnet ansvar for utbyggingen, og stille klare krav til utbyggerne. I Noreg hjelpte staten til med støtte til utbygging av ein grunnleggjande infrastruktur for alle elbilar. Resten er overlete til marknaden. Staten har ikkje støtta utbygging av bensinstasjonar heller, men eg ser ikkje vekk frå at staten kjem til å støtte oppretthald av bensinstasjonar i distrikta når bensin og diesel syng det siste verset. 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Kahuna skrev (4 minutter siden): Det har jeg da heller ikke gjort. Tror du rapporten er laget under den forutsetningen at strøm og nett er gratis? Ja, fordi det ikke er belyst noe sted hvor stor andel av kostnadenene som betales av alle andre. Endret 11. november 2020 av NERVI Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Kahuna skrev (33 minutter siden): Nei. Hydrogen har ikke noe i massemarkedet å gjøre og heller ikke ute blant folk. I tilegg er det usaklig dyrt i forhold til hurtigladere. Ordene "usaklig dyrt" har tydeligvis en annen mening enn folk flest bruker det til. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 oophus skrev (2 minutter siden): Ordene "usaklig dyrt" har tydeligvis en annen mening enn folk flest bruker det til. Må bare bygge 10 millioner hydrogenbiler først? Med dagens takt tar ikke det lenger enn 50 år? Er egentllig ikke interessert i at dette også skal bli en hydrogentråd men du skal ha for utholdenheten.. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Kahuna skrev (10 minutter siden): Må bare bygge 10 millioner hydrogenbiler først? Med dagens takt tar ikke det lenger enn 50 år? Er egentllig ikke interessert i at dette også skal bli en hydrogentråd men du skal ha for utholdenheten.. Selv om de bruker biler for å vise størrelse, så trenger man ikke det nei. Du kan dele det på 10x om du vil bytte ut biler med lastebiler istedenfor. Vi skal tross alt inn i en tid der Toyota alene selger 10 millioner biler i året, og dette vil selvfølgelig være en kombinasjon av biler, busser, lastebiler og hva nå enn som trenger det. Om du ikke vil innføre prat om hydrogen, så hold deg ihvertfall for god til å komme med gale påstander du tidligere har blitt rettet på. Vis at du kan lære litt. Endret 11. november 2020 av oophus Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Her tenker jeg at det løser seg over tid. Det vil være en periode der det ikke vil være samsvar mellom antall biler, behov og tilbud på lading. På den annen side så har vi jo noen som faktisk tar dette på alvor, nemlig Tesla. NERVI skrev (22 timer siden): Det er et interessant tema! EU, Tyrkia, Sveits og Norge hadde i 2017 ca. 77.000 bensinstasjoner til 250 millioner biler (+34 mill. lastebiler). Allerede nå har man altså 200.000 "ladepunkter" (33.000 stasjoner med 6 uttak?) til ca. 2 millioner batteribiler. Tipper man må ha minst 10 ganger så mange hurtigladepunkter som drivstoffpumper, men det holder vel ikke når EU anslår behov for 2,8 millioner. Så satser da europa også på hydrogen-infrastruktur! Man kommer jo ikke unna sammenhengen mellom rekkevidde og ladetid/effektbehov. Det blir mindre behov for hurtiglading etter hvert som flere og flere biler får bedre rekkevidde. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Trestein skrev (7 timer siden): Skjønner nå hvorfor hybrid biler selger bra. I kina kan man få en 5 serie bmw med 17kwh batteri. Nesten 100km rekkevidde. Da oppnår man fordelene mrd hjemmelading og om man må på en lenger tur kan man fylle på litt bensin. Man slipper hurtigladeproblemene og prisen blir omtrent den samme. 4kr pr kwh gir typisk 8kr mila. Nøyaktig det samme som en vanlig bensinbil. For folk som kjører ekstremt mye langkjøring kan nok en ren el bil lønne seg men for svært mange vil 100km el dekke 90% av behovet. Lurer på når de finner på å selge slike hybrider i europa? Hybrider er bare juks og fanteri. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) hekomo skrev (17 minutter siden): Hybrider er bare juks og fanteri. Ja. Skal kjøpe meg et 150KW diesel aggregat og en el bil. Så kan eg hurtiglade hjemme! Null co2 utslipp fra bilen Endret 11. november 2020 av Trestein Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 oophus skrev (4 timer siden): Om du ikke vil innføre prat om hydrogen, så hold deg ihvertfall for god til å komme med gale påstander du tidligere har blitt rettet på. Vis at du kan lære litt. Ah, så du har 'rettet' på meg ja. Tenker vi kaller det at du gjentatte ganger har kommet trekkende med hysterisk optimistiske vekstscenarier for hydrogenbiler* og forventet å bli tatt seriøst. Grafen du poster antyder at kost først nærmer hverandre ved 10 millioner biler og på enden av grafen befinner fortsatt FCEV kjøretøy seg innenfor usikkerhetsintervallet for BEV. Vi skal altså bruke ofsleg mange milliarder euro før vi *kanskje* går i null... *hva som helst av hydrogenkjøretøyer egentlig. Kanskje du kan holde deg til saken(ladestasjoner for elbil) nå så vi slipper at dette blir nok en uendelig hydrogentråd hvor du skal 'bevise' at hydrogenbilen ikke er død? 4 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 EU har nå 2 mill batteribiler av ca. 250 millioner småbiler og sliter mad ladepunkter. Om antallet øker til 30 millioner biler, den samme andel av bilparken som i Norge, da får de et problem. Bilfabrikkene må nødvendigvis bygge energilager for hurtiglading slik Tesla har sett. I Norge er vi vant til å kunne forsyne oss med effekt og energi uten begrensninger, men det går ikke lenger her heller, uten at noen må betale hva det koster. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Trestein skrev (1 time siden): Ja. Skal kjøpe meg et 150KW diesel aggregat og en el bil. Så kan eg hurtiglade hjemme! Null co2 utslipp fra bilen Ganske nære sannheten, med batteribil bygget med kullkraft, og lading basert på samme! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 NERVI skrev (44 minutter siden): EU har nå 2 mill batteribiler av ca. 250 millioner småbiler og sliter mad ladepunkter. Om antallet øker til 30 millioner biler, den samme andel av bilparken som i Norge, da får de et problem. Bilfabrikkene må nødvendigvis bygge energilager for hurtiglading slik Tesla har sett. I Norge er vi vant til å kunne forsyne oss med effekt og energi uten begrensninger, men det går ikke lenger her heller, uten at noen må betale hva det koster. Problemet er altså at bilfabrikantene, med ett hederlig unntak, ikke tar ansvar for at bilene de selger har et godt hurtigladetilbud. EU har en vente-og-se holdning og ser om markedet kan løse dette av seg selv. Og det har faktisk markedet gjort, men bare for ett merke. Så får vi se om resten av markedet får ræva i gir før EUs tålmodighet tar slutt. 4 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Kahuna skrev (4 minutter siden): Problemet er altså at bilfabrikantene, med ett hederlig unntak, ikke tar ansvar for at bilene de selger har et godt hurtigladetilbud. EU har en vente-og-se holdning og ser om markedet kan løse dette av seg selv. Og det har faktisk markedet gjort, men bare for ett merke. Så får vi se om resten av markedet får ræva i gir før EUs tålmodighet tar slutt. Er det noen av bilprodusentene som sørger for rikelig med bensinstasjoner til bilene sine? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Trestein skrev (10 minutter siden): Er det noen av bilprodusentene som sørger for rikelig med bensinstasjoner til bilene sine? Er ikke det ganske irrelevant for denne diskusjonen? 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Kahuna skrev (4 minutter siden): Er ikke det ganske irrelevant for denne diskusjonen? Syntes bare det er en tåpelig ide at alle bilfabrikker skal bygge ladenettverk. Det vil bare øke kostnader 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Trestein skrev (1 minutt siden): Syntes bare det er en tåpelig ide at alle bilfabrikker skal bygge ladenettverk. Det vil bare øke kostnader Spiller det noen rolle hvem som bygger dem så lenge det blir gjort og resultatet blir bra? Tilfeldigvis er det beste ladenettverket bygget av en bilfabrikant, de har god arealdekning ,høy kapasitet og hyggelige priser. (Noe som ikke er en garanti for at andre bilfabrikanter vil oppnå like gode resultater men de har i det minste et eksempel å strekke seg etter) 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå