Gå til innhold

Rapport: Ladeinfrastrukturen vokser for sakte i Europa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg mener det er viktig å nyansere mellom folk som mener Tesla bør åpne ladenettverket for andre og folk som mener at myndigheter bør tvinge Tesla til å åpne ladenettverket. Altså respektere eiendomsretten vs ekspropriasjon uten kompensasjon.

Jeg har sagt det blir enten eller kun styrt av tid. De kan velge å åpne selv nå, eller vente og bli tvunget til det. 

Lenke til kommentar

"Gå planken frivillig eller bli tvunget" - har ingenting med reell frivillighet å gjøre. Ei heller med moderne moral.

Simen1 skrev (2 timer siden):

ekspropriasjon uten kompensasjon.

Josef Stalin gjennomførte dette i Karl Marx og Lenins ånd da han kollektiviserte landbruket i 1929. Dvs ekspoprierte alt land fra bøndene uten kompensasjon for å oppnå sine idealer om at staten skal eie og fordele godene. Folk flest ble proletarer, kun eiere av sin egen arbeiskraft. Nå var aldri Hugo Chavez noen marxist-leninist, men hans ideologi hadde likevel enkelte likheter. Spesielt da han i 2002 kuppet valget og innførte en reform som i praksis eksproprierterte bedriftene og alle større eiendommer fra de velstående og gjorde det om til statens og dermed folkets felles eiendom. Dette ble "demokratisk" gjennomført ettersom stor fattigdom i landet gjordet det til populære tiltak som han hadde flertallet i ryggen på. Kina har også hatt lignende eiendomsrett over bøndenes produksjonsarealer.

Men tilbake fra historietimen. Det å eksproprietere ladestasjoner, eller tilgangen på de, i hevd av å ha flertallet eller folkets interesser bak seg, har store likhetstrekk til både Stalinismen og den delvis motstridende Chavismoen. Å frarøve eiendomsretten på den måten er et stort steg i en retning jeg håper verden har lagt bak seg.

Greit å vite hvor man har folk - ideologisk sett.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Kom med noen gode argumenter for at sammenligningen hører hjemme i dass da. Du vil at staten skal frarøve noen sin eiendomsrett og så..?

Hvilken eiendomsrett? Tesla har fått låne gratis eiendom her og der, og det er ikke slik at de nødvendigvis hadde trengt å gjøre noe med eksisterende nettverk for å få ønsket effekt. Det hadde feks holdt å styre nye stasjoner mot funksjonen av å støtte CCS til alle. Over tid ville det vippet hele nettverket over. 

Stråmannen din kan du putte i dass ja. Hvorfor forstår du nok. 

Lenke til kommentar

Teslas eiendomsretten til laderne sine

Teslas eiendomsrett til stasjonene der de selv er eiere

Andre steder: arealeierens eiendomsrett og råderett til å f.eks leie ut arealet sitt til Tesla, mot penger eller andre ytelser

Eiendomsretter som du vil at myndighetene skal frarøve de respektive ved tvang. Dette er ingen stråmann ettersom du har sagt det selv.

Da venter jeg bare på de gode argumentene for at sammenligningen med andre myndigheters frarøving av eiendomsrett hører hjemme i dass.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (57 minutter siden):

Da venter jeg bare på de gode argumentene for at sammenligningen med andre myndigheters frarøving av eiendomsrett hører hjemme i dass.

Bare stopp med stråmannen og les mine tidligere argumenter istedenfor. 

Jeg har aldri sagt at Tesla skal miste noen rettigheter over eget utstyr, og det er ekstremt barnslig å late som om jeg har det. 

Nye stasjoner på offentlig eiendom kan selvfølgelig "dirigeres" til å sette krav rundt mer åpenhet, og nye kontrakter fra eldre stasjoner kan følge samme krav for fornyelse. Har Tesla kjøpt eiendom, så kan de gjøre som de vil, men jeg tviler de eier særlig mye av det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 29.12.2020 den 0.13):

Jeg har aldri sagt at Tesla skal miste noen rettigheter over eget utstyr, og det er ekstremt barnslig å late som om jeg har det. 

Har ikke du argumentert lenge og hardt for at Tesla skal *tvinges* til å gi alle tilgang til superladerne? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Min utheving:

Som ikke passer din stråmann rundt måten jeg bruker ordet på som er blitt definert i mine premiss tidligere. 

Tvunget grunnet økonomi, eller grunnet logikk i hvordan et ladenettverk best fremmer elbilsalg totalt sett. 

Jeg har aldri sagt at noen skal ta fra Tesla hardware og må tydeligvis gjenta dette flere ganger fordi du ikke er i stand til å lese. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...