Redaksjonen. Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Hyperloop kjører første tur med mennesker om bord Lenke til kommentar
Elektroavdelingen Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg leste om rørpost for transport av mennesker i Illustrert Vitenskap på 80-tallet. Da var det snakk om å legge rør under Atlanterhavet. Så tok Musk opp ideen. Men hva var det han tilførte konseptet? 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Elektroavdelingen skrev (4 minutter siden): Men hva var det han tilførte konseptet? Gjennomføring? 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 qualbeen skrev (1 time siden): Gjennomføring? Burde ikke disse gutta få den medaljen? Dette prosjektet har ikke noe med Elon Musk å gjøre? 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 oophus skrev (2 timer siden): Burde ikke disse gutta få den medaljen? Dette prosjektet har ikke noe med Elon Musk å gjøre? Nja: https://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_Hyperloop 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Sitat – Det føltes ikke mye annerledes enn å akselerere i en sportsbil, sa Josh Giegel. Ikke så rart, en 5 år gammel 911 tar 0-160 på 6 sekunder blank. Og det med normal luftmotstand og en "treg" ICE motor. Hyperloop fortsetter å være lite imponerende. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 hekomo skrev (47 minutter siden): Nja: https://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_Hyperloop Hva mener du vi burde lese fra linken? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Latterlige forsøk. Skulle forresten likt å se de hjulene der overleve 1000 km/t. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg applauderer motivasjonen demmes, men 160 km/t og 500 meter rør er ikke en gang starten på utfordringene de møter straks de skal ha hastigheter på 1200 km/t og 610 km rør med vakuum mellom San Francisco og Los Angeles. Her er det noen ekstremt store utfordringer som burde vært løst i forkant av der de er nå. Jeg er like skeptisk som det jeg var i går. Det er ikke mine penger de sløser på dette, så jeg avventer fortsatt på å bli positivt overrasket. 2 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Som med all annen nyvinning virker det som det er en tendens til å undervurdere både fremtidig behov og utvikling i leveringsevne. Det ble angivelig sagt av en forretningsmann om den første telefonen at det var en artig sak, men han hadde problemer med å se hvilken praktisk betydning den skulle få for forretningslivet. I en av mine gamle lærebøker (tror det var "Datateknikk" fra 1988) ble det referert til en prognose fra ca. 1960 for fremtidig behov for datamaskiner i Norge som estimerte behovet til å være fra 5 til 10 maskiner. Da iPad ble lansert var det mange som ikke skjønte at det kunne være behov for noe slikt så lenge man hadde bærbare datamaskiner. Den dag i dag er det fremdeles en god del mennesker som ikke har tro på at batteriteknologien vil utvikle seg godt nok til å kunne dekke behovet for kapasitet som elbilene trenger. Jeg tror lærdommen av dette bør være at man skal være forsiktig med å uttale seg om fremtidsvyer når uttalelsen kun forholder seg til det som er teknisk mulig per i dag. Jeg sier ikke dermed at Hyperloop er en sikker vinner for fremtidens transport, men det er etter min mening på ingen måte grunnlag for å avskrive løsningen. 4 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Gavekort skrev (10 timer siden): Jeg applauderer motivasjonen demmes, men 160 km/t og 500 meter rør er ikke en gang starten på utfordringene de møter straks de skal ha hastigheter på 1200 km/t og 610 km rør med vakuum mellom San Francisco og Los Angeles. Her er det noen ekstremt store utfordringer som burde vært løst i forkant av der de er nå. Jeg er like skeptisk som det jeg var i går. Det er ikke mine penger de sløser på dette, så jeg avventer fortsatt på å bli positivt overrasket. Den originale ideen fra år 1799 med å ha noe slikt som dette for gods høres ut som en bedre ide. Da trenger jo slikt ikke være så fryktelig komplisert heller med sikkerhetsbegrensninger som dukker opp når mennesker skal fraktes. F.eks fra kaianlegg til industrien i nærheten et sted, og størrelsen på tunnelen kunne vært tilpasset ei 20 og 40 fots container. 2 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Artikkelen bør vel skrives om til at konseptet ble relansert og promotert av Elon Musk i 2012, noe han forøvrig skal ha honnør for! Ideen er ihvertfall ikke ny. Kombinasjonen av maglev og vakumrør er også gammel. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Fyrst meinte alle at Elon Musk var dum, for alle måtte jo forstå at denne ideen aldri ville fungere. Når det viser seg at det fungerer, er Elon Musk irrelevant fordi det er ein gammal idé. Det minnar litt om historia med Columbus og egget. 4 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Elektroavdelingen skrev (23 timer siden): Så tok Musk opp ideen. Men hva var det han tilførte konseptet? He put the "hype" in HyperLoop. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Sturle S skrev (11 minutter siden): Når det viser seg at det fungerer, er Elon Musk irrelevant fordi det er ein gammal idé. Hva da fungerer? De mangler fortsatt 609,5 km med rør og 1040 km/t i hastighet. Å kjøre tog i et rør er ikke spesielt teknisk utfordrende. Vis meg vakuumpumpene, rørdesignet og sikkerhetskonseptene. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) oophus skrev (På 10.11.2020 den 19.44): Hva mener du vi burde lese fra linken? Der står det om Musks rolle i dette. Og forøvrig: Endret 11. november 2020 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Sturle S skrev (18 timer siden): Fyrst meinte alle at Elon Musk var dum, for alle måtte jo forstå at denne ideen aldri ville fungere. Når det viser seg at det fungerer, er Elon Musk irrelevant fordi det er ein gammal idé. Det minnar litt om historia med Columbus og egget. Ingen som har satt seg inn i det mener at hyperloop er en god ide fra ett teknisk standpunkt, eneste det fungerer som er en hypemaskin for å skaffe penger fra investorer. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 hekomo skrev (9 timer siden): Der står det om Musks rolle i dette. Han har ingen rolle i dette prosjektet forutenom å ha snakket om å gjøre det selv... Så hva mener du folk skal lese fra linken din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå