Gå til innhold

DEBATT: – Vi trenger politisk tydelighet innen kunstig intelligens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med den manglende teknologi og IT kompetansen på Tinget og i de politiske miljøene kan jo dette blir morosamt.....

Bør teknologiske miljøer engasjere seg mer i politikk hvis vi ikke kan få flere teknologer inn på Tinget? Gjøre dette uansett? 

Mulig vi burde ha minstekrav til kompetanse på kritiske områder for å få lov til å sitte på Tinget/stille til valg? Hvem styrer voksenopplæringen for stortingsrepresentanter?

Krav til kompetanse og løpende opplæring skjer jo mer og mer i arbeidslivet. Nasjonen er vel ikke tjent med at personer som ikke har kompetanse styrer landet?  

Lenke til kommentar

Politisk tydelighet innen kunstig intelligens. *Host*

Aner ikke helt hvordan følelsene mine reagerer. Det blir jo litt som å forsøke unngå tap av liv i konvensjonell krig. -Som å bekjempe sykdom uten vaksine.

Hvordan kan politikere skape ‘tydelighet’ innen IT, når de knapt nok har innsikt nok til å skifte kaffefilter i en moccamaster.

Det blir som å bruke epleskreller for å bryte skinnet på en banan.

Jeg har desverre ikke løsningen, så alt jeg kan si er; «Lykke til!»

🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Sandormen said:

Politisk tydelighet innen kunstig intelligens. *Host*

Aner ikke helt hvordan følelsene mine reagerer. Det blir jo litt som å forsøke unngå tap av liv i konvensjonell krig. -Som å bekjempe sykdom uten vaksine.

Hvordan kan politikere skape ‘tydelighet’ innen IT, når de knapt nok har innsikt nok til å skifte kaffefilter i en moccamaster.

Det blir som å bruke epleskreller for å bryte skinnet på en banan.

Jeg har desverre ikke løsningen, så alt jeg kan si er; «Lykke til!»

🙄

Krav til høyere utdanning, kompetanse og erfaring fra den virkelige verden for å få lov til å stille til valg for å bli stortingsrepresentant? 
Rake veien til et elitestyrt samfunn, men kan vel ikke bli værre enn det vi har i dag.....?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode og relevante problemstillinger som tas opp her. Skal kort forsøke å komme med mine betraktninger. For det første, selv om det ikke står noe om i partiprogrammene, betyr ikke dette nødvendigvis at politikere ikke er opptatt av problemstillingene rundt kunstig intelligens. Regjeringen har for eksempel varslet at de vil legge frem en stortingsmelding dataøkonomi og innovasjon ved årsskiftet 2020/21. Alt annet likt, vil en stortingsmelding være et skritt nærmere implementering av konkrete tiltak enn formuleringer i partiprogram da meldingen blir førende for forvaltningens arbeid. Dette bringer meg til neste punkt, som er forvaltningens rolle i å adressere og finne gode løsninger på problemstillingene som løftes frem i kronikken.

Endringer i lovverk og andre rammevilkår, herunder skatte- og avgiftsopplegget, skal i henhold til forvaltningens egne regler (som for eksempel utredningsinstruksen) utredes før det tas en politisk beslutning. For å ta et eksempel som angår punkt 3, så må det blant annet utredes hvordan denne instansen skal organiseres (eget sektorovergripende "AI-direktorat" eller styrking av Digitaliseringsdirektoratet) og hvilken myndighet og virkemidler instansen skal ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...