Gå til innhold

Forskjell på usb-c kabeler?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg forsøkte å overføre filer fra pc til min Nokia med orginal Huawei-kabel (den lå nærmest) og fikk ikke lov til å velge annet enn lading på Nokiaen. Hentet orginal Nokia-kabel og problemet ble løst og fikk overført filer.

Er det forskjell på orginale kabler som følger med mobiltelefonene?
Jeg kjenner til at billige kinakabler osv. kun støtter lading men det er ikke en slik kable det dreier seg om her vil jeg tro. Huawei-kabelen har jeg overført data med mange ganger før, til Huaweitelefon vel og merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (13 timer siden):

Jeg forsøkte å overføre filer fra pc til min Nokia med orginal Huawei-kabel (den lå nærmest) og fikk ikke lov til å velge annet enn lading på Nokiaen. Hentet orginal Nokia-kabel og problemet ble løst og fikk overført filer.

Er det forskjell på orginale kabler som følger med mobiltelefonene?
Jeg kjenner til at billige kinakabler osv. kun støtter lading men det er ikke en slik kable det dreier seg om her vil jeg tro. Huawei-kabelen har jeg overført data med mange ganger før, til Huaweitelefon vel og merke.

Tror Huawei har en del snodige "Power delivery" varianter som ikke følger USB-C "PD" så kanskje det gjør at du ikke får brukt deres kabel.

Egentlig ganske utrolig at når de først skulle lage en felles standard som USB-C så har de klart å lage et ordentlig kaos av hele greien nesten på nivå med HDMI. F.eks når man skal handle  en laptop så er det viktig å sjekke hvilken USB-C port den er utstyrt med, hvor mange som har PD, thunderbolt3 osv osv selv om alle ser like ut. Så lager igjen de ulike produsentene som Huawei og Xiaomi sine egne løsninger utenfor standarden igjen å kaoset er komplett. 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USB C leverer strøm over fire blokker normalt sett. Har du dårlig kontakt kan en oppleve at du får strøm trinnvis som f.eks 100, 200 og 400 mA fra samme strømforsyning.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

Som du ser av pinout på denne er nok ting rimelig standardisert.

Edit: Har vært borti en god del USB -> USB Micro B som bare har power og ikke data, men aldri en kabel som ikke har power da alle dingser må ha power.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (43 minutter siden):

Men det skulle jo være så mye enklere nå med USB-C! Store stygge Apple med sine Lightning kabler skulle jo være de teite som ikke følger standarden. Og så ble det ikke så mye bedre allikevel?

Haha godt poeng. Nei her skulle det vært 1 standard ferdig arbeid. At de bruker samme plugg til mer eller mindre alt hjelper jo ikke den skit om ikke det virker når en plugger den inn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Nå har flere rare feil dukket opp her. Jeg har brukt Huawei-laderen og tilhørende ladekabel for å lade Nokia-telefonen i lange tider. I dag koblet jeg til laderen men telefonen hadde slått seg av da den akkurat hadde gått tom for strøm. Klin umulig å få den til å starte lading, og jeg lot den ligge lenge uten at noe skjedde så jeg trodde hele telefonen hadde tatt kvelden. Gikk deretter inn på kontoret hvor den orginale Nokia-laderen normalt ligger og da fikk jeg plutselig startet lading.

Av dette har jeg lært at selv om telefonen normalt lader med en uorginal lader er det ikke sikkert telefonen vil starte lading om batteriet først har gått helt tomt. 

Nå skal jeg av nyskjerrighet bytte om på disse to laderene og se hvilke problemer jeg støtter på da. Huawei-telefonen er knapt i bruk men skal bli artig å se om den vil lade på nokia-lader.

Jeg som trodde verden ville bli enklere med usb-c.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...