Gå til innhold

Klimabarometeret: Vindkraft er snart like upopulært som olje [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Stadig færre stiller seg positive til vindkraft."

Etter min mening har media noe av skylden for at det er blitt slik. Journalistene har ikke nok kunnskap om temaet de skriver om, og vindkraft er et typisk eksempel på dette.

En lager artikler med bakgrunn i spørsmålet: Er du for eller imot vindkraft på havet?

Hva skal jeg svare?

Jeg er like sterk motstander av vindkraftparken "Havsul" som jeg er motstander av vindturbiner på Haramsøya.

Samtidig er jeg så sterk tilhenger av flytende vindkraft at Teknisk Ukeblad sletter innleggene mine dersom jeg argumenterer med den tekniske løsningen.

Med andre ord er det umulig for gruppen jeg tilhører å svare på en slik spørreundersøkelse, og dette dilemmaet burde journalistene etter hvert oppdage.

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette noe nytt?

Folk vil ha mer energi for å lade elbiler, elferjer, iphoner, laptoper, smarthuset, Sonos anlegget og Odin vite hva annet av dingser og elektriske duppeditter og utstyr man har hjemme, på jobb eller under utvikling.

Men hvor skal kraften komme fra?

Demme opp for mer vannkraft? FY!!! Ødelegger norsk natur.

Sette opp vindturbiner? FY!!! Ødelegger norsk natur.

Bygge gass kraftverk? FY!!! Forurenser.

Bygge kullkraftverk? FY!!! Er du helt gal! KULL???

Bygge atomkraftverk? FY!!! Husk Tsjernobyl og Fukushima!

Legge til rette for havvind? FY!!! Ødelegger norske fiskeområder!

Så da blir fort kontra-spørsmålet: hva f__ vil dere ha da? Hva er det mulig å bygge i dette landet?

Solceller? Ja, la oss sette opp kvadratkilometer med solcellepaneler på solsiden av hvert fjell og dal i dette landet.

Blir oppgitt av nordmenn. Spiller ingen rolle hva som foreslås. Uansett hva det er så er det ville protester.

Kan ikke kaste en pinne i luften engang uten at den fornærmer noen ved at den enten lander på noe freda lyng i huttaheiti, i en dam med sjeldent gress eller i nærheten av ett område med noen padder som yngler.

Energibehovet er det, og vil bli større i fremtiden.

Og hvis vi ikke skal bygge ut noe som helst, ja hva foreslår de som protesterer da? At vi importerer atomkraft? At naturen ødelegges i andre land ved at de setter opp vindkraft? At vi alle går tilbake til år 1359 og pløyer jord for hånd?

Joda, de som bor i nærheten av vindparker foreslår vi setter dem på havet. De som benytter havet foreslår vi setter dem på land.

Latterlig hele greia.

Så mitt spørsmål blir enkelt å greit; hvordan skal vi møte fremtidens energibehov dersom vi ikke kan benytte noen av de energiproduserende teknologier vi har idag?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (2 timer siden):

Er dette noe nytt?

Folk vil ha mer energi for å lade elbiler, elferjer, iphoner, laptoper, smarthuset, Sonos anlegget og Odin vite hva annet av dingser og elektriske duppeditter og utstyr man har hjemme, på jobb eller under utvikling.

Men hvor skal kraften komme fra?

Demme opp for mer vannkraft? FY!!! Ødelegger norsk natur.

Sette opp vindturbiner? FY!!! Ødelegger norsk natur.

Bygge gass kraftverk? FY!!! Forurenser.

Bygge kullkraftverk? FY!!! Er du helt gal! KULL???

Bygge atomkraftverk? FY!!! Husk Tsjernobyl og Fukushima!

Legge til rette for havvind? FY!!! Ødelegger norske fiskeområder!

Så da blir fort kontra-spørsmålet: hva f__ vil dere ha da? Hva er det mulig å bygge i dette landet?

Solceller? Ja, la oss sette opp kvadratkilometer med solcellepaneler på solsiden av hvert fjell og dal i dette landet.

Blir oppgitt av nordmenn. Spiller ingen rolle hva som foreslås. Uansett hva det er så er det ville protester.

Kan ikke kaste en pinne i luften engang uten at den fornærmer noen ved at den enten lander på noe freda lyng i huttaheiti, i en dam med sjeldent gress eller i nærheten av ett område med noen padder som yngler.

Energibehovet er det, og vil bli større i fremtiden.

Og hvis vi ikke skal bygge ut noe som helst, ja hva foreslår de som protesterer da? At vi importerer atomkraft? At naturen ødelegges i andre land ved at de setter opp vindkraft? At vi alle går tilbake til år 1359 og pløyer jord for hånd?

Joda, de som bor i nærheten av vindparker foreslår vi setter dem på havet. De som benytter havet foreslår vi setter dem på land.

Latterlig hele greia.

Så mitt spørsmål blir enkelt å greit; hvordan skal vi møte fremtidens energibehov dersom vi ikke kan benytte noen av de energiproduserende teknologier vi har idag?

"Joda, de som bor i nærheten av vindparker foreslår vi setter dem på havet. De som benytter havet foreslår vi setter dem på land."

Du selv er også representant for de negative, selv om du ønsker å høre til de løsningsorienterte.

Påstanden din stemmer ikke, da du neppe møter stor motstand fra fiskere dersom flytende vindturbiner plasseres hvor det er mer enn 1000 m dypt, og trolig ville en fått avtaler med fiskeriorganisasjonene i Norskerenna også.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men journalistene skiller bare mellom vindkraft på havet eller på land, slik at debatten blir ikke reell.

De som ikke har vært på havet forstår ikke hvor stor plass det er og skiller ikke mellom vindkraft på fiskebanker eller på dypt vann.

Lenke til kommentar

De som alltid har tatt det for gitt at det er strøm i stikkontakten har plutselig fått se at kraften også må produseres. De har kanskje aldri sett en tørrlagt elv eller et nedtappet kraftmagasin, eller bryr seg ikke så lenge det ikke er synlig i horisonten fra terrassen. #NIMBY

• Liker 1
Lenke til kommentar
farnol skrev (23 minutter siden):

De som alltid har tatt det for gitt at det er strøm i stikkontakten har plutselig fått se at kraften også må produseres. De har kanskje aldri sett en tørrlagt elv eller et nedtappet kraftmagasin, eller bryr seg ikke så lenge det ikke er synlig i horisonten fra terrassen. #NIMBY

Du vet, så lenge dammen er full kan man ikke se hvilken ørken man har laget i reguleringssonen. Dessuten ligger demninger og den slags i daler og andre søkk i terrenget og er dermed ikke synlig på like lang avstand som det vindmøller er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...