Salvesen. Skrevet 10. november 2020 Rapporter Del Skrevet 10. november 2020 Hei, Ut i fra denne tråden: ser jeg at det er "normalt" at megler tar pant i bolig som de selger. Fikk akkurat beskjed om å signere ett slikt pante dokument, men til en langt høyere sum en leiligheten ligger ute for. Er snakk om en halv million. Er dette normalt og noe jeg skal akseptere? Takker for svar! Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 10. november 2020 Rapporter Del Skrevet 10. november 2020 At megleren tar pant har jeg ikke vært borti, men da jeg lånte til bolig ble pantesummen satt 300.000 over kjøpsbeløpet. Det var visst helt vanlig for at man skulle slippe å måtte tinglyse ny panteobligasjon dersom man ønsket å låne mer på boligen etter verdistigning. (Det var mitt første boliglån, så jeg aner ikke om det stemmer eller ikke) Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 10. november 2020 Rapporter Del Skrevet 10. november 2020 En kjapp runde på finn så ser jeg at det er flere boliger som ligger ute hvor megler har tatt pant i bolig til langt høyere beløp enn salgssummen. Som nevnt tidligere er det kun for å sikre panteretten da boligen skal overleveres til ny eier heftelsesfri. 1 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 10. november 2020 Rapporter Del Skrevet 10. november 2020 Det er helt normalt at meglere tar pant i hele boligens verdi, og at dem i tillegg tinglyste urådighet slik at det ikke kan tas en opplåning uten samtykke fra megler. De fleste banker krever dette ved en mellomfinansiering hvor boligen enda ikke er solgt. Dette er for å sikre at det ikke skal komme utlegg mot boligen som ikke kan dekkes inn ved salg. Meglerne skal jo garantere for at boligen skal overføres heftelsesfritt over til ny eier Lenke til kommentar
Loko Skrevet 10. november 2020 Rapporter Del Skrevet 10. november 2020 Det er også normalt at banken i etterkant tar pant i hele boligens verdi i en mellomfinansieringsperiode slik at dem er garantert å få dekket inn mellomfinansieringslånet Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2020 Rapporter Del Skrevet 13. november 2020 Meglere tinglyser en sikringsobligasjon for å sikre kjøpers krav mot selger dersom handelen ikke går som den skal. Sikringsobligasjonen vil som oftest være større enn prisantydning og kjøpesum. Årsaken er at kjøper ved selgers mislighold kan ha krav som er større enn dette (som for eksempel eiendommens verdistigning i perioden mellom kjøp og overtakelse). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå