Gå til innhold

Volkswagens kommende elektriske folke-SUV er i Norge: Vi fikk ta en kikk


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, Trestein said:

Det skal ikkje så mye til. Du kjører bergen oslo over hardangervidda ned campingvogn. Når du har kjørt opp måbødalen lader du ved hotellet på vøringsfossen. Når du kommer til maurset må du snu pga snøver. I første tunnellen når du 100% batteri og må bruke bremsen resten ned. Vogna veier 1500kilo og bilen 2200kg. Du har ingen motorbrems, ingen regenerering. Bare fotbrems.

Set varmen på fullt og rull ned eit par vindauge.  Ta gjerne fem minutt for å bruke litt straum.  Då får du regenerert ein del etterpå.  6 kW + bufferen du opparbeidde i pausa i ein Tesla.  (+ øvrig forbruk til lys, viskarar osb.)  Evt køyr attende til hotellet og vent på anten betre ver eller la varmeapparatet stå på medan du tek ein kopp kaffi.  Når turen er avlyst har du sikkert ikkje veldig mykje anna å ta deg til.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Set varmen på fullt og rull ned eit par vindauge.  Ta gjerne fem minutt for å bruke litt straum.  Då får du regenerert ein del etterpå.  6 kW + bufferen du opparbeidde i pausa i ein Tesla.  (+ øvrig forbruk til lys, viskarar osb.)

Det er faktisk et bra nødtriks. Litt som man i gamle dager kunne sette varmen på maks og åpne vinduene for å unngå overopphetet motor på autobahn. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Kahuna said:

Det er faktisk et bra nødtriks. Litt som man i gamle dager kunne sette varmen på maks og åpne vinduene for å unngå overopphetet motor på autobahn. :)

Ikke bare på autobahn det trikset ble\blir brukt.

Ganske vanlig (iallefall her i Nord) at en bil benyttes som anlegg når man har fest ute. Og da må man ha varmeapparatet på fult så ikke motoren skal overopphete etter flere timer med bakking (som gjerne en gammel Audi har en tendens til å gjøre alikevell).

Men sist jeg var på en slik fest ble det brukt en Tesla istede. Mye enklere.

Har man varmeapparatet avslått kan man nok spille høy musikk i flere dager.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Med tanke på hvor fornøyd folk er med sin Tesla tror jeg veldig mange har vært heldig.

VW hadde jo god til til å fikse småpjusk på ID.3 mens bilene bare sto utenfor å venta på software. 

Ja, de kunne gjort som hos Tesla, der parkeringsplassen er en utvidelse av produksjonslinjene? Glass, dører, panser og bagasjeromslokk blir jo påmontert der, om de ikke rakk det mellom linja i teltet. Er man litt heldig så får man eggegule detaljer på hele deler mens resten av bilen er hvit. 

Jeg trur ikke man skal være så ekstremt høye i hatten når man prøver å snakke opp Tesla mot andre merker når det gjelder kvalitet. 

Complexity skrev (5 timer siden):

ID.4 virker å være mye mere bil for pengene enn ID.3 på alle måter. Bedre interiørkvalitet virker det jo og som den har, og koster jo ikke så mye mere.

ID.6 blir nok et hakk opp igjen osv, slik det normalt sett vil være. Så kommer nye iterasjoner av ID.3 med R versjonen som går opp i kvalitet og rinse and repeat. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, oophus said:

Jeg trur ikke man skal være så ekstremt høye i hatten når man prøver å snakke opp Tesla mot andre merker når det gjelder kvalitet. 

Jeg snakket vel ikke opp Tesla når det gjaldt kvalitet, sa bare at folk virker å være veldig fornøyd.

VW hadde jo en periode hvor tusenvis av biler bare sto parkert uten software. Å installere software tok vel 7-8 timer per bil også?
Mens dette foregikk hadde de vel god tid til å justere småting.

Det ble sikkert gjort på noen og.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Jeg snakket vel ikke opp Tesla når det gjaldt kvalitet, sa bare at folk virker å være veldig fornøyd.

VW hadde jo en periode hvor tusenvis av biler bare sto parkert uten software. Å installere software tok vel 7-8 timer per bil også?
Mens dette foregikk hadde de vel god tid til å justere småting.

Det ble sikkert gjort på noen og.

Men da kan du jo innrømme samtidig at den samme logikken gjelder for Tesla også, der de står på parkeringen på utsiden av teltet? Glass-tak som faller av samme dagen man henter bilen kunne jo vært unngått, eller? 

Det blir bare litt dobbeltmoralsk. 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Complexity said:

VW hadde jo en periode hvor tusenvis av biler bare sto parkert uten software. Å installere software tok vel 7-8 timer per bil også?
Mens dette foregikk hadde de vel god tid til å justere småting.

Det ble sikkert gjort på noen og.

Det vart gjort på veldig mange.  3 av 4 bilar kom av samlebandet med feil som måtte rettast opp manuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, oophus said:

Men da kan du jo innrømme samtidig at den samme logikken gjelder for Tesla også, der de står på parkeringen på utsiden av teltet? Glass-tak som faller av samme dagen man henter bilen kunne jo vært unngått, eller? 

Det blir bare litt dobbeltmoralsk. 

Litt forsjell på å produsere å levere og produsere å parkere.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Litt forsjell på å produsere å levere og produsere å parkere.

Tesla produserer og parkerer før det skal fraktes til X. Forskjellen er at Tesla er tvunget i å jobbe ute på parkeringsplassene i de periodene de pusher på ved produksjonslinjene. Det er jo derfor man ser bilder av halvproduserte biler på parkeringsplassene ved kvartalssluttene. Og det er derifra miss-matchingen kommer ifra når det gjelder lakk-fargene på bilene. Enkelte har jo rapportert om to forskjellige farger for interiøret i dørene på samme bil. Så det går unna der. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
54 minutes ago, oophus said:

Tesla produserer og parkerer før det skal fraktes til X. Forskjellen er at Tesla er tvunget i å jobbe ute på parkeringsplassene i de periodene de pusher på ved produksjonslinjene. Det er jo derfor man ser bilder av halvproduserte biler på parkeringsplassene ved kvartalssluttene. Og det er derifra miss-matchingen kommer ifra når det gjelder lakk-fargene på bilene. Enkelte har jo rapportert om to forskjellige farger for interiøret i dørene på samme bil. Så det går unna der. 

 

Så fordi Tesla slurver er det greit at VW gjør det? Hva skjedde med Tysk Kvalitet?

Poenget mitt var at VW hadde bilene stående i månedsvis. Og en og en bil måtte inn og stå tilkoblet en datamaskin i 7-8 timer for å få software. De kunne jo tatt seg tid til å klikke på plass løse deksler og slikt da iallefall.

Men som Sturle sa så måtte vel 3 av 4 biler fikses på så de var vel opptatt med det.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (54 minutter siden):

Så fordi Tesla slurver er det greit at VW gjør det? Hva skjedde med Tysk Kvalitet?

Poenget mitt var bare at VW hadde bilene stående i månedsvis. Og en og en bil måtte inn og stå tilkoblet en datamaskin i 7-8 timer for å få software. De kunne jo tatt seg tid til å klikke på plass løse deksler og slikt da iallefall.

Men som Sturle sa så måtte vel 3 av 4 biler fikses på så de var vel opptatt med det.

Løse deksler er jo ikke akkurat spesielt kritisk, og det burde fanges ved QC før utlevering til kunde ute hos bilsentrene. De kjører jo en overgang stort sett. Men selv Møller og co har nok fått ei mengde jobb de ikke har vært i nærheten på ei stund når ID.3 plutselig kom i den mengden den gjorde nå i starten. VW skal jo ikke gjenta bragden her, og faller starks tilbake til en mer normal arbeidsmendge, så da går det seg nok til med normalt utslipp av biler fra fabrikkene som kommer i normalt tempo, fremfor akkurat denne flåten av biler helt i starten. 

Hvor har du 3 av 4 biler ifra som måtte fikses på? First Movers Club på Fjøsboka ser på ingen måte slik ut. Der er det stort sett software meldinger som folk har rapportert om, samt 12V problemet med buggen rundt det at det er mulig å skru på bilen når man går ut av den, om man tråkker inn bremsen, eller trykker på start-knappen. Dette er en flau feil å ha dog. Dette burde de sett som noe enkelte folk ville prøve å gjøre.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 timer siden):

Set varmen på fullt og rull ned eit par vindauge.  Ta gjerne fem minutt for å bruke litt straum.  Då får du regenerert ein del etterpå.  6 kW + bufferen du opparbeidde i pausa i ein Tesla.  (+ øvrig forbruk til lys, viskarar osb.)  Evt køyr attende til hotellet og vent på anten betre ver eller la varmeapparatet stå på medan du tek ein kopp kaffi.  Når turen er avlyst har du sikkert ikkje veldig mykje anna å ta deg til.

Husk å også kjøre med alle dørene åpne, til og med bagasjeromsluka og ikke minst panseret. Gir litt ekstra aerodynamisk brems det. Mengden brems kan reguleres ved å justere høyden på vinduene.

Men spøk til side. Det er jo ikke ett problem om en er klar over problemet, er heller om en er uviten eller uoppmerksom. Ellers har vel henger på 1500kg egne bremser som tar seg av mesteparten av vekten sin. 

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Husk å også kjøre med alle dørene åpne, til og med bagasjeromsluka og ikke minst panseret. Gir litt ekstra aerodynamisk brems det. Mengden brems kan reguleres ved å justere høyden på vinduene.

Men spøk til side. Det er jo ikke ett problem om en er klar over problemet, er heller om en er uviten eller uoppmerksom. Ellers har vel henger på 1500kg egne bremser som tar seg av mesteparten av vekten sin. 

6Kw bremse effekt fra varmeapparat er nok ikke all verden. Man trenger sikkert fort 50-60KW for å bremse 3tonn ned måbødalen eller sognefjellet. Prøv å dra en 3000kg bil opp på sognefjellet med 6KW. Det er omtrent samme effekt ned.Bremsene på henger har en ganske kraftig fjær slik at de bremser kun når bilen bremser hardt. Tviler på at de bremse konstant mens bilen holder konstant fart nedover.

på en lastebil blir nok også dette et problem så lenge ikke kjøre brems aktiveres. Den virker på hengeren også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Det var bare et tenkt eksempel. Kunne like godt ha vert turtagrø på vei mot lom eller et annet sted. Poenget var at man kan risikere å havne i en slik situasjon, selv uten tilhenger. Man lader på vei opp og må snu.

Jeg pleier sjelden å hurtiglade til mer enn 60%, maks 80%. Så akkurat den situasjonen ville jeg nok ikke havnet i nei. Å lade til over 90% tar jo en evighet med de fleste biler. Selv e-tron bruker mye tid om du skal lade til 100%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 16.11.2020 den 22.28):

6Kw bremse effekt fra varmeapparat er nok ikke all verden. Man trenger sikkert fort 50-60KW for å bremse 3tonn ned måbødalen eller sognefjellet. Prøv å dra en 3000kg bil opp på sognefjellet med 6KW. Det er omtrent samme effekt ned.Bremsene på henger har en ganske kraftig fjær slik at de bremser kun når bilen bremser hardt. Tviler på at de bremse konstant mens bilen holder konstant fart nedover.

på en lastebil blir nok også dette et problem så lenge ikke kjøre brems aktiveres. Den virker på hengeren også.

Åja. Trodde bremsene ble aktivert ganske raskt. Har ikke henger erfaring så bare antok dette. 

Godt å vite. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...