vihovde Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Har ett oppsett som er det samme som i siggwn min under her, med Boxed kjølevifte/goop. Har problemer med å få denne over 3,250 før jeg får problemer. Har dere noen tips angående hvilke instillinger som kan hjelpe i BIOS (Ram, Volt osv...) Hva burde jeg forvente å kunne klare med dette oppsettet ? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Still volt opp ett hakk. NB! pass på Tempen. Helst ikke over 60 grader. Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Jeg kjører min 2,8GHz 800FSB på 3,21GHz. Volt til CPU er på 1,575. Volt til ramen min er på 2,60. Volt til AGP er 1,55 (om dette har noe å si? ). Her stopper det for meg. Har prøvd meg med litt høyere volt, men da finner ikke maskinen OS filer osv. fra HDD'en min og PC'en vil ikke boote. Fortsatt kjører den litt usatbilt til tider, skal teste den skikkelig så fort jeg får tak i SYSMARK eller noe... Lenke til kommentar
vihovde Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Jeg kjører min 2,8GHz 800FSB på 3,21GHz. Volt til CPU er på 1,575. Volt til ramen min er på 2,60. Volt til AGP er 1,55 (om dette har noe å si? ). Her stopper det for meg. Har prøvd meg med litt høyere volt, men da finner ikke maskinen OS filer osv. fra HDD'en min og PC'en vil ikke boote. Fortsatt kjører den litt usatbilt til tider, skal teste den skikkelig så fort jeg får tak i SYSMARK eller noe... Da er vi ganske så enige om at 3.21 (det samme som meg) er "grensen for hva som er stabilt for dette oppsettet Skulle ønske det var litt mer, men med ny vifte og skikkelig goop, så kan det hende at jeg klarer 3,4 GHz ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Still volt opp ett hakk. NB! pass på Tempen. Helst ikke over 60 grader. Man kan da gå høyere enn det. Jeg har rett som det er over 75C (over LAANG tid) på CPU'n. Idag satt jeg faktisk ny personlig "rekord". Max-temp: 78.5C. Aldri hatt stabilitetsproblemer. (PC'n står i et lukket klesskap. Derfor den blir så varm.) Kjører en P4 [email protected] (167MHzx4 FSB). Vcore på 1,62V (Målt.) Må låse CPI/AGP til 33/66. Ellers så klikker RAID-kontrolleren Lenke til kommentar
Gef Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 sedsberg: jeg sa helst ikke over! kan gå over, men jeg ville ikke pressa CPU'en mer hvis den lå på 65 grader f.eks. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg tviler det er så veldig farlig om den kommer over 65. Ihvertfall ikke om det er kun i kortere perioder (mens han tester/prøver/feiler/o.l.) Forresten: At maskinen ikke finner filer etc. når du øker FSB for mye kan tyde på at du bør sette ned PCI/AGP-hastigheten. Evt. låse den på 33/66MHz. Akkurat det samme skjerhos meg om PCI/AGP hastigheten er for høy. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Burde altid ha AGP/PCI lock på 66/33 når man klokker spørr du meg.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ytelsen øker jo om man øker PCI/AGP også da. men den bør være det siste man overklokker. Hadde PCI/AGP på 42/84MHz før. Men fikk så en RAID-kontroller som krangler så fort jeg går over 33MHz. CPU:RAM-ratioen kan også settes ned om man sliter med at minnet ikke er raskt nok. Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ytelsen øker jo om man øker PCI/AGP også da. men den bør være det siste man overklokker. Hadde PCI/AGP på 42/84MHz før. Men fikk så en RAID-kontroller som krangler så fort jeg går over 33MHz. CPU:RAM-ratioen kan også settes ned om man sliter med at minnet ikke er raskt nok. Min CPU:RAM-ratio står by SPD. Hva betyr dette? Hva skjer hvis jeg setter den til 1:1, 5:4 eller 3:2? Kan mitt system bli raskere da? Eller mer stabilt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 By SPD så brukes de hastighetene RAM-brikka/brikkene er godkjent for (info ligger lagra i RAM-brikka). 1:1 CPU og RAM kjører på samme hastighet. 5:4 og 3:2 RAM kjører saktere enn CPU. du kan muligens komme høyere i CPU-hastighet om du setter RAM ned til 5:4 eller 3:2. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Som Gef sa, pass på tempen.. Over 60c i lange perioder er ikke å anbefale, men det er din cpu Du kan teste med å øke vcore ett hakk eller to, det kan også hjelpe å sette minnedivideren til 5:4 og kansje øke volten til minnet.. Lenke til kommentar
Dolphin36 Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg har også AI7 med 2.8 800FSB. Denne har vert umulig å klokke over 3,2 frem til jeg endret NB strap fra "by CPU" til "FSB 800" i BIOS. Etter dette har jeg ikke hatt problemer med å klokke videre. Har likevel klokket ned til 3.2 i påvente av ny kjøler ettersom load tempen siger over 60. Mulig dette er selvsagte ting, men det tok vertfall tid for en nybegynner som meg å finne ut av dette... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg kjører min 2,8GHz 800FSB på 3,21GHz. Volt til CPU er på 1,575. Volt til ramen min er på 2,60. Volt til AGP er 1,55 (om dette har noe å si? ). Her stopper det for meg. Har prøvd meg med litt høyere volt, men da finner ikke maskinen OS filer osv. fra HDD'en min og PC'en vil ikke boote. Fortsatt kjører den litt usatbilt til tider, skal teste den skikkelig så fort jeg får tak i SYSMARK eller noe... Med boxed-vifte (yuck!) vil jeg ikke tro du kommer noe særlig høyere enn det, uten å begynne å rote med spenning etc. jeg bruker en zalman CNPS7000Cu, og den er både stillegående og gir god kjøling. Ok, så er den dyr, men jeg når 3.4 uten problemer. Hvilken stepping har du, forresten? Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg kjører min 2,8GHz 800FSB på 3,21GHz. Volt til CPU er på 1,575. Volt til ramen min er på 2,60. Volt til AGP er 1,55 (om dette har noe å si? ). Her stopper det for meg. Har prøvd meg med litt høyere volt, men da finner ikke maskinen OS filer osv. fra HDD'en min og PC'en vil ikke boote. Fortsatt kjører den litt usatbilt til tider, skal teste den skikkelig så fort jeg får tak i SYSMARK eller noe... Med boxed-vifte (yuck!) vil jeg ikke tro du kommer noe særlig høyere enn det, uten å begynne å rote med spenning etc. jeg bruker en zalman CNPS7000Cu, og den er både stillegående og gir god kjøling. Ok, så er den dyr, men jeg når 3.4 uten problemer. Hvilken stepping har du, forresten? For å være helt ærlig: Hva er stepping? Er litt newbie her skjønner du Jeg Kjører BUS - hastigheten min på 229MHz hvis det hjelper noe? MEN, jeg har selvfølgelig IKKE boxed vifte, men en Thermaltake spark 7+ og Artic silver 5 som gir MEGET bra kjøling. Kjører vifta på ca. 2000rpm og 20 decibel nå, med en temp på 50 Celsius ved load og 3,2GHz. Hvis jeg vil kan jeg fyre den opp til 6800rpm og MEGET god kjøling (noe rundt 30 celsius), men da bråker det noe inne helv... (43 decibel) Helt til slutt Dolphin36: Hva skjer egentlig når du setter NB strap til FSB 800? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Stepping er vel nærmest en slags produksjonsbatch, om du vil. Hvilken "gruppe" CPU'en din er i, med andre ord. Generelt er senere stepping bedre overklokkere, siden produksjonsmetoder etc da har fått tid til å bli optimalisert. FSB = Front-Side Bus, så din er nok 229 MHz, ja. Jeg hadde en Tt Volcano 7+ tidligere, og selv om jeg var i og for seg fornøyd med den, så blir det slått noe så ned i SOKKENE av Zalmans kobberklump! EDIT: Skirveleif. Endret 5. januar 2004 av Aetius Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg hadde en Tt Volcano 7+ tidligere, og selv om jeg var i og for seg fornøyd med den, så blir det slått noe så ned i SOKKENE av Zalmans kobberklump! EDIT: Skirveleif. Du hadde AMD versjonen av min kjøler, min heter faktisk SPARK7+ Bare se her: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1715 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Du har rett i at det ikke er samme kjøler, men Volcano 7+ passer faktisk både Intel og AMD. Lenke til kommentar
Dolphin36 Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Helt til slutt Dolphin36: Hva skjer egentlig når du setter NB strap til FSB 800? Nøyaktig hva som skjer når man setter NB strap til FSB 800 vet jeg ikke(jeg er totalt nybegynner i dette gamet ) men jeg så på Abit USA sitt forum at brukere der ikke klarte klokke lengre enn 230-235 FSB med NB strap til "by CPU" og at de anbefalte å endre denne. Kikker på forskjellig forum for å finne ut hva som faktisk skjer... Endret 5. januar 2004 av Dolphin36 Lenke til kommentar
dp Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 høyeste anbefalte cpu temp på intel er vel 72 grader eller noe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå