ForTheImperium Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 (endret) Kommer Wizz Air til å rekruttere tidligere Norwegian ansatter? Og kommer ansattene vel vite at det er ikke noe fagforeninger i selskapet å jobbe for de? Endret 10. november 2020 av asdaylightdies Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Dårlig tidspunkt å starte nye ruter i Norge, og ellers i verden Har ingen planer om å fly noensteds, og skal jeg fly, så blir det alt annet enn Norwegian eller Wizz 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Perfekt tidspunkt for nytt selskap og nye ruter. Skal jeg fly blir det nok Wizz om de flyr til min destinasjon og har gode priser. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Perfekt? Ikke lenge til det blir karantene på flyreiser innenlands Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Veldig mange lavprisselskaper utnytter sin ansatte fordi de vet at de elsker å fly. Jeg er faktisk glad for at regjeringen ikke støtter Norwegian. Norwegian har vært svært grådige og ekspandert for rask og tatt opp store lån. Det hadde ikke vært bra for norsk økonomi eller å sette eksempel for et norsk selskap der det er "Too big to fail", slik vi har sett i USA og andre steder. Faktisk imponert over at en Høyre-regjering ikke ga umiddelbar bailout til de rikeste (som eier Norwegian-aksjer). 4 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Thorny skrev (På 10.11.2020 den 8.08): Veldig mange lavprisselskaper utnytter sin ansatte fordi de vet at de elsker å fly. Jeg er faktisk glad for at regjeringen ikke støtter Norwegian. Norwegian har vært svært grådige og ekspandert for rask og tatt opp store lån. Det hadde ikke vært bra for norsk økonomi eller å sette eksempel for et norsk selskap der det er "Too big to fail", slik vi har sett i USA og andre steder. Faktisk imponert over at en Høyre-regjering ikke ga umiddelbar bailout til de rikeste (som eier Norwegian-aksjer). Enig! Veldig bra at Høyre faktisk for en gang skyld gjennomfører det som ER høyrepolitikk, nemlig å la markedet styre. Det er ikke riktig av oss skattebetalere å sponse risikovillige kreditorer og aksjonærer. Hvis man ikke tillater konkurser vil eiere bare ta enda større risiko i fremtiden. Mener Spetalen sa noe i nærheten av: "Kapitalisme uten konkurs er som kristendom uten helvete" Edit: Byttet ut "djevelen" med "helvete" i sitatet, ref: https://www.nettavisen.no/na24/--banker-ma-ga-konkurs/3363254.html Endret 11. november 2020 av KalleKanin 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Tragisk om Wizzair tar over Norwegian sin rolle i markedet i allefall. For forbrukerne spiller det vel ingen rolle så lenge de sitter trygt på sin egen arbeidsplass, men for piloter er det en dårlig fremtid vi har foran oss. 3 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Norwegian er ille, men Wizzair er på Ryanair nivå eller under Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Thorny skrev (På 10.11.2020 den 8.08): Jeg er faktisk glad for at regjeringen ikke støtter Norwegian. enig. det ville vært å kaste 5 milliarder rett ut av vinduet. for, bare tidsspørsmål før de kom tilbake å tigger enda mer, og sånn blir det gående. jeg har "vanligvis" sansen for å hjelpe næring/industri ved akutt krise, men Norwegian var kjørt føre Covid-19 R.I.P. 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Dubious skrev (På 10.11.2020 den 2.52): Perfekt? Ikke lenge til det blir karantene på flyreiser innenlands Og? Dersom Norwegian går konkurs pga dette så er det jo perfekt for Wizz air da de har nok penger for en stund fremover. Da kan de lettere etablere seg her. Mao, tiden kunne ikke blitt bedre Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 12 hours ago, Tåkefyrste said: Tragisk om Wizzair tar over Norwegian sin rolle i markedet i allefall. For forbrukerne spiller det vel ingen rolle så lenge de sitter trygt på sin egen arbeidsplass, men for piloter er det en dårlig fremtid vi har foran oss. Det er sant, men da må myndighetene stille krav til selskap som vil operere i Norge. 1 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 Hva vil egentlig skje med kunder som er i utlandet om Norwegian går konkurs? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 MultiGamerClub skrev (16 minutter siden): Hva vil egentlig skje med kunder som er i utlandet om Norwegian går konkurs? Kjøpe ny billett med annet selskap? 😛 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 (endret) MultiGamerClub skrev (42 minutter siden): Hva vil egentlig skje med kunder som er i utlandet om Norwegian går konkurs? Derfor man har reiseforsikring Forsikringen er visstnok ikke gyldig, men har man betalt med kredittkort så kan man få tilbake pengene, men må kjøpe ny billet selv for å komme hjem. I verste fall så vil staten få deg hjem, noe som kan ta litt tid Endret 16. november 2020 av Dubious 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 De som har booka reise langt frem i tid bør kanskje revurdere selskap. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 Det blir nok særdeles tøft for Norwegian å overleve, så sannsynlegheita for at dei går konkurs er stor. Einaste realistiske redninga er dersom nye pengesterke investorar går inn med kapital for å redde Norwegian. Kva som skjer etter konkursen er vanskeleg å spå. Det er langt frå sikkert at Norwegian kjem til å etterlate seg eit hol i markedet, kombinasjonen av flyskam og miljøbevistheit før korona, og no koronakrisa som gjer at langt færre reiser vil nok kunne føre til at behovet for flyreiser aldri vil kome opp igjen på dei høgdene vi hadde for 5 år sidan. Det er ikkje spesielt gunstig at SAS blir sittande igjen med nærmast monopol på innenlandsflyginga, men om det er pengar i flymarkedet så vil nye konkurrentar dukke opp. Om Wizz Air klarer å etablere seg i det norske markedet er veldig avhengig av kva strategi dei velger. Eg tviler sterkt på at tidlegare Norwegian pilotar vil gå mann av huse for å få seg ny pilot jobb i Wizz Air utan å også stille krav om lønns og arbeidsvilkår på norsk nivå. Norske pilotar kan ikkje leve i Norge på Ungarsk lønnsnivå, så dersom Wizz Air startar å rekruttere norske pilotar busatt i Norge så vil nok fagorganisering og tariffavalar tvinge seg fram, også fordi det vil være lønnsomt for Wizz Air å gjennomføre fellesforhandlingar med alle norske pilotar i staden for å måtte bruke tid på at kvar enkelt pilot til stadigheit leverer lønnskrav og krever forhandlingar. Eg trur at dersom Wizz Air skal kunne operere i Norge med det prisnivået som dei ønsker å ha så er dei avhengig av å bruke utanlandske pilotar som kjem til Norge for å gjennomføre norske innenlandsflygningar før dei returnerer til heimlandet sitt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. november 2020 Del Skrevet 16. november 2020 Wizz Air blir nødt til å ha base i Norge på grunn av corona regler, hvor ansatte må i karantene om de kommer fra utlandet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå