Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil PC - trenger hjelp til diagnose

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en PC som er svært ustabil for tiden. Den kræsjer i tide og utide, og det har ingen sammenheng om jeg spiller eller bare surfer. 

Den kan kræsjer på forskjellige måter her er noen eksempler: 

- Skjermen blir bare svart, men viftene går

- Pc bare restarter

- Bildet på skjermen fryser

I tillegg må jeg av og til trekke ut og inn strøm kabelen for i det hele tatt få start på PCen. 

Litt info om systemet:

Komponenter: PSU Corsair 850watt, CPU Ryzen 2700X,  RAM G-skill Trident Z 3600 mhz, hovedkort ASUS AM4 PRIME X470-PRO, og skjermkort MSI GeForce RTX 2060 VENTUS OC

Har lagt ved logg som viser feilmeldingene de siste dagene. 

Noen som har en god idè om hva det kan være? 

På forhånd takk!

feilmeldinger.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge har du hatt den - 2 år?

Har du bygget selv eller kjøpt ferdig?

Hvor lenge er det siden du sist installerte Windows fra bunn?

Denne ustabiliteten - er det noe som har blitt gradvis verre over tid eller kommet plutselig? Har du gjort noe som helst modifisering av maskinvare eller oppgraderinger før denne ustabiliteten begynte å vise seg ?

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (11 timer siden):

Hvor lenge har du hatt den - 2 år?

Har du bygget selv eller kjøpt ferdig?

Hvor lenge er det siden du sist installerte Windows fra bunn?

Denne ustabiliteten - er det noe som har blitt gradvis verre over tid eller kommet plutselig? Har du gjort noe som helst modifisering av maskinvare eller oppgraderinger før denne ustabiliteten begynte å vise seg ?

PCen er ca 2 år gammel, jeg har bygd den selv, og har ikke reinstallert windows siden PCen var ny. Har heller ikke gjort noen endringer i form av ny hardware osv. PCen har vært stabil, men de siste 6 månedene har den gradvis blitt mer og mer ustabil. Det begynte med at jeg fikk ikke startet PCen, og måtte trekke ut og inn kabelen for å få liv i den. 

Endret av Fjelldal83
Lenke til kommentar

Ser en av feilmeldingene går på det som er ut som driveren til et headset?

Kan være driverne der som skaper problemer for OS'et.

Her er det en med Razer Kraken headset som får Windows til å kræsje.
Prøv noen av tipsene, eller prøv å slett alle drivere som tilhører det, og napp ut headsetet, og se om det blir bedre av det.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-freezingrestarting-hid-compliant-headset/0a5c6685-188f-4b67-9450-196cbd4a1a0f

Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Avinstaller hele usb driverpakken din. La windows update legge den inn på nytt. Koble fra alle usb-enheter først.

Når det er installert på nytt, restart, koble til enhetene igjen. Test.

Jeg googlet dette tidligere, og da forsøkte jeg å bytte headset, men det hjalp dessverre ikke. 

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (49 minutter siden):

Det er ingen drivere som kan forårsake noe slikt - dette peker mot en hardwarefeil, og jeg setter pengene mine på strømforsyningen.

Strømforsyningen er 8 år gammel hvis det har noe å si. Har liggende en 450 watt corsair som jeg eventuelt kan teste med. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Fjelldal83 said:

Tester nå med en Corsair 430 watt. Skal i teorien holde ifølge diverse tvilsomme psu kalkulatorer :)

Det bør ikke være noe problem med effekten. Den vil bare jobbe nærmere grensen.

Den forrige PSUen din har kanskje en ødelagt kondensator eller to. Eller akkurat på grensen til å ryke. Merker du forskjell til den du nå satte i?

Lenke til kommentar
Pop skrev (På 11.11.2020 den 15.21):

Det bør ikke være noe problem med effekten. Den vil bare jobbe nærmere grensen.

Den forrige PSUen din har kanskje en ødelagt kondensator eller to. Eller akkurat på grensen til å ryke. Merker du forskjell til den du nå satte i?

Hei! Pcen har vært dønn stabil etter jeg installerte den andre PSUen! Dermed tror jeg problemet er løst. En annen positiv ting er at den defekte PSUen er fortsatt under garanti; i følge Corsair er det 10 års garanti på AX-modellene. Vi får se hva komplett sier :)

Kilde vedr. garanti: https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Power-Supply-Units/Power-Supply-Units-Advanced/AX-Series™-80-PLUS-Titanium-Power-Supplies/p/CP-9020151-NA#tab-overview

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...