Gå til innhold

Start-up nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg vet ikke om dette blir riktig sted å poste dette men jeg prøver her. 

Jeg er student går på BI, og studerer International Managmente og da fokusrer på startup og ting rundt dette. Jeg kommer da på ulike ideer og ser hva jeg kan gjøre med disse og om det er noe å tjene penger på. Jeg er selvfølgelig veldig nybegynner i dette og kan ikke sånn veldig mye. 

Nå har jeg da kommet på en ide og fortalte dette til en annen kompis som driver med typ det samme og har start-up ideer også. Han ble da med en gang ivrig og sa dette hørtes spennende ut! Han sa han hadde en annen kompis han jobber med som kunne fikse kontakter og se om dette er noe vi får starta i gang. Kompisen min sier at jeg bare skal gjøre grovarbeidet og sette sammen ideen på papir og vise frem om det er muligheter i markedet. Han sa han fikser alt av finansiering og nettsider med denne andre kompisen han jobber med. 

Spørsmålet mitt er da, hvordan går jeg frem her? Burde jeg si at jeg vil være mer involvert i prosjektet enn å bare gjøre grov arbeidet? Jeg føler at om jeg gjør grov-arbeidet så de tar over alt annet og kanskje jeg ikke sitter igjen med noe? kanskje er jeg bare paranoid da dette er første gang jeg setter i gang noe og er litt redd? Er det noen grenser jeg burde sette, ting jeg burde kreve? Kompisen jeg da snakket med er jo ikke jeg sånn veeeldig godt kjent med heller, vi gikk i samme klasse i 2år og jobbet sammen under ulike settinger på skolen og eksamener. 

Takker for alle svar! Si ifra om jeg burde poste dette ett annet sted:)

Endret av nukem1231
vil være anonym
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg var seriøs om å bli en investor, ville jeg aldri bare delt ut idéene mine i hytt og pine. Det kan hende du gir andre gullbillettene gratis.

Du må ta praten om økonomi, prosentfordeling og arbeidsfordeling med én gang. Lage en forretningsplan og en kontrakt som alle involverte skal binde seg til, skrive under på og følge opp med jobb og resultater. Og du må være villig til å forfølge dette juridisk, om det viser seg at det skapes verdier og forrtening, og at de andre involverte ikke gjør sin del av jobben. Da må det være klausuler og regler for at du kan sparke de ut av selskapet. Da er vi inne på juss, og dette er noe du bør ha en viss innsikt i, og helst ha en erfaren advokat som du kan ha som kontakt over lang tid og spørre om slike ting for å lære. Som gjerne koster penger.

Jeg vet jo ikke, men det virker litt useriøst for meg når noen sier de bare skal ta over hele idéen og gjøre all jobben for deg. Det kan høres ut som du blir holdt med godt prat eller noe. Men etter å ha kjent personen i 2 år, så kan det jo være en viss tillit der.

Du må bare ta denne praten om kontrakt og forretningsplan og se hvor seriøs han er om det. Men generelt, hvis jeg hadde hatt å gjøre med individer som gjør meg nervøs, og som jeg følte ikke var 100% ærlige, tydelige, samarbeidsvillige og fokuserte, så vil jeg helst ikke hatt noe med dem å gjøre, i hvert fall i forretningsøyemed. Kunne kanskje tilbudt dem en jobb nedover veien, men bare om det passet seg sånn og de viste genuin interesse.

En fin regel å huske på er om man ville ansatt personen man har med å gjøre. Om de viser respekt og er ærlige.

Lenke til kommentar
nukem1231 skrev (2 timer siden):

Jeg føler at om jeg gjør grov-arbeidet så de tar over alt annet og kanskje jeg ikke sitter igjen med noe?

Ideer har alle og enhver og det er statistisk sett liten sannsynlighet for å lykkes med bare en god ide. Jeg forstår ikke helt bekymringen din, da dette er altfor tidlig å snakke om eierskap og lignende av en eventuell bedrift. Å starte noe tar ofte 2-3 år før man begynner å tjene penger og da etter hundrevis av timer med arbeid. Hvis du er redd for at noen skal snylte deg over å sette ting ned på papir (hvor lang tid kan det ta, 20 timer?) så er jeg usikker på om du er helt gira på å jobbe med dette og med disse personene. 

Hvis du skal starte noe må du være interessert i å dedikere masse tid og potensielt penger på dette, og hvis du ønsker å starte dette med flere andre må du stole og være trygg på disse personene. 

"Alle" har millionideer, er gjennomføringen som har noe å si. Sjeldent vil ting gå som planlagt og man må justere masse underveis. 

Nå er det salkart litt vanskelig for å svare for vi vet ikke hva ideen din innebærer og hvor realistisk den er å gjennomføre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...