-Siberian- Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg har noen kroner i fire indeksfond idag. Har forstått det slik at hvis jeg skal flytte disse over til en aksjesparekonto, så må jeg først realisere skatt på avkastningen jeg har per idag. Er det noen betenkeligheter med det, eller er det verdt det uansett? Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Du har fondene på en vanlig aksje- og fondskonto i dag? Dersom du ikke likevel ønsker å selge disse fondene (for å bytte til fond med bedre avkastning), og du har hatt avkastning av betydning på de, bør du IKKE flytte de til aksjesparekonto. Da taper du rentesrente-effekten av det du må betale i skatt. Dette kan bli en del om du har noen års horisont på sparingen... La de heller stå der de er til du uansett skal realisere investering og avkastning, men gjør alle fremtidige fondskjøp på aksjesparekonto. Dersom avkastningen er ubetydelig kan du for ryddighetens skyld flytte de til aksjesparekonto. Dersom det er en kostnad involvert ved å flytte fondene er det bedre å selge de, flytte pengene gebyrfritt til aksjesparekonto, og så kjøpe fondene på nytt der. 1 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 (endret) Det var en overgangsperiode der man fikk flytte over uten å måtte skatte av gevinst, men det toget gikk for en stund siden. https://www.dn.no/privatokonomi/sparing/jorgen-nasje/arild-grefstad/overgangsvinduet-for-aksjesparekonto-lukkes-ved-arsskiftet-her-kan-det-bli-dyrt-a-sove-i-timen/2-1-684787 Hadde jeg fortsatt hatt fond i en VPS-konto i dag så ville jeg bare latt det stå. Fordelen ved å handle innenfor ASK er først og fremst at man kan kjøpe/selge/bytte mellom ulike fond uten å betale for gevinsten hver gang. Hadde jeg uansett tenkt til å selge fondene for å kjøpe andre, så hadde jeg kjøpt de nye innenfor ASK. Endret 9. november 2020 av 1Dr.E 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 En fordel med ASK er at du kan ta ut hele det innskutte beløp uten beskatning. Eksempel, du har over tid betalt inn 1 mill og fått 1 mill i avkastning. Hvis du tar beløpet ut over mange år og slipper skatt av den første millionen får du mer rentes rente. Skal du aldri bytte fond og ta ut alt på en gang gir ASK ingen fordel. Mange faktorer avgjør hva som er lønnsomt Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 10. november 2020 Forfatter Del Skrevet 10. november 2020 20 hours ago, snapshooter said: Du har fondene på en vanlig aksje- og fondskonto i dag? Dersom du ikke likevel ønsker å selge disse fondene (for å bytte til fond med bedre avkastning), og du har hatt avkastning av betydning på de, bør du IKKE flytte de til aksjesparekonto. Da taper du rentesrente-effekten av det du må betale i skatt. Dette kan bli en del om du har noen års horisont på sparingen... La de heller stå der de er til du uansett skal realisere investering og avkastning, men gjør alle fremtidige fondskjøp på aksjesparekonto. Vanlig fondskonto idag ja. Konkret er det snakk om 2,2 mill hvorav cirka 750k er avkastning siden 2015. Godt fornøyd med det, så da lar jeg de bare stå, men investerer fremtidig i ASK? Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Hvorfor flyttet du de ikke til ASK før årsskiftet? Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 10. november 2020 Forfatter Del Skrevet 10. november 2020 2 hours ago, Mag ne said: Hvorfor flyttet du de ikke til ASK før årsskiftet? Fordi jeg generelt synes økonomi er ganske snork, og derfor ikke følger med i timen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 -Siberian- skrev (16 timer siden): Vanlig fondskonto idag ja. Konkret er det snakk om 2,2 mill hvorav cirka 750k er avkastning siden 2015. Godt fornøyd med det, så da lar jeg de bare stå, men investerer fremtidig i ASK? Det ville jeg gjort, i alle fall. 1 Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Ja, toget har gått for å kunne flytte de skattefritt til ASK og lite vits i å gråte over spilt melk. En betydelig sum du må skatte av om du selger fondene ja. Så la de stå til du trenger pengene, og sett all fremtidig sparing i ASK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå