E.C. Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Hva skjer om jeg kobler til en strømforsyning på 13.8V til et bilbatteri (bly) som sitter i bilen? Da mener jeg strømforsyning (type amatørradio), ikke lader. La oss si at strømforsyningen kan levere opp til 50A og batteriet er på 12.2V, det er ingen begrensning i strømstyrke på strømforsyninga (før den treffer 50A). Jeg leste at noen skrudde ned spenningen før tilkobling for å så skru opp igjen fordi det ikke var begrensning i strømmengde, men det gir jo ingen mening, annet enn at du kanskje unngår gnister ved tilkobling? 13.8V er nærme float-charge for blybatterier og da ser jeg ikke for meg at det greier å trekke så mye strøm rett i tilkoblingsøyeblikket, selv om 50A er tilgjengelig så vil ikke batteriet ta i mot mer enn det trenger (ved 12.2V er det vel rundt 60% oppladet). Jeg ser for meg at spenningen går opp til 13.8V øyeblikkelig, men at det ikke trekkes all verdens med ampere fra strømforsyningen (<10A). Grunnen til at jeg spør er at flere i bilmiljøet bruker diverse løsninger for å holde spenningen over 13V ved f.eks. koding (med motor av). Strømtrekket underveis ligger på 10-20A og kan gå opp mot 40-50A. Fancy strømforsyninger for bil koster gjerne et par ganger mer enn de som blir brukt til f.eks. amatørradio, men jeg ser egentlig ikke hvorfor de ikke skal kunne gjøre samme nytten. Er det da noen gode grunner til at jeg ikke skal kunne ta en slik radio-strømforsyning, skru den på 13.8V og koble den rett på terminalene i bilen som er ment for startkabler? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Dette virker uproblematisk. Dersom batteri er normalt ladet, vil ikke strømmen bli mer enn noen få ampere. Du kan evt. Koble en last i mellom til strømmen roer seg ned. Og så kobler du direkte. Et par 100W halogenpærer er en billig last 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. november 2020 Forfatter Del Skrevet 15. november 2020 Det var det jeg tenkte. Nå fant jeg dog en en batterilader som også kan gi meg 60A i strømforsyningsmodus @ 13.8V til en fornuftig pris, så da ble valget ganske enkelt. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. november 2020 Del Skrevet 15. november 2020 60A totalt overkill. En vanlig inteligent lader vil slutte å lade når batteri er fullt. Det er ikke sikkert batteri holdes over 13 volt som du ønsker. En lab strømforsyning er det beste valget for å holde spenning over 13 V Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. november 2020 Forfatter Del Skrevet 15. november 2020 Laderen jeg fant kan levere 60A og kan settes i strømforsyningsmodus, da er det nøyaktig det jeg er ute etter. Jeg er ute etter å holde systemet over 13V samtidig som strømtrekket kan komme helt opp i 40-50A. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå