Redaksjonen. Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Elbil-boom kan sette fart på miljøkatastrofer og barnearbeid [Ekstra] Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 (endret) Man kan argumentere ut fra politiske og humanitære vinklinger, naturligvis. I dette tilfellet er imidlertid ressursregnskapet i et 100-årsperspektiv også overbevisende. Batteriløsningen er lite belyst i så måte, og man sammenligner stort sett utslipp med det mest ugunstige fossilalternativet i løpende CO2-utslipp. Til de grader at man i Norge regner bruk av batteri-elbil som utslippsfritt. Dette gjelder uansett hvilke utslipp den har generert i utgangspunktet. I en global energimix for kommende ti-år er utslippsreduksjonen liten (Tysk elmix ca. 25%?), og dett betinger vel i tillegg at el-bilen erstatter en fossilbil? Kanskje burde det norske moms/avgiftsfritaket for el-bil betinge vraking av en fossilbil? Det er jo dett som tilsynelatende er lagt til grunn i forventningene til utslippsreduksjon. De er nå 90 år siden at salget av fossilbiler overgikk salget av elbiler i USA, og neste skifte kan bli at salget av el-batteribil blir fobigått av el-brennselcelle-løsningen. Endret 9. november 2020 av NERVI Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Tesla, Sono Motors og andre miljømedvitne sluttbrukarar av kobolt, som Fairphone, har gått saman om "Fair Cobalt Alliance" for å sikre gode arbeidsforhold i tradisjonelle handtverksgruver. Slike gruver sysselset ca 40 millionar menneske globalt og økonomien i mange av verdas fattigaste land er avhengige av slike gruver. Gode arbeidsforhold skal løne seg. På sikt kjem vonaleg fleire sluttbrukarar av kobolt med. https://impactfacility.com/commodities/cobalt/fair-cobalt-alliance/ 5 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 NERVI skrev (33 minutter siden): Til de grader at man i Norge regner bruk av batteri-elbil som utslippsfritt. Dette gjelder uansett hvilke utslipp den har generert i utgangspunktet. I en global energimix for kommende ti-år er utslippsreduksjonen marginal, og det betinger vel at el-bilen erstatter en fossilbil? Det er veldig mange sammenligninger med det totale utslippet nå. Din klagesang går egentlig rett i retur for det blir som regel sammenlignet totalregnskap på elbil mot kun selve forbrenningen av drivstoffet i andre biler. Er jo ikke måte på hvor miljøvennlig enkelte kan være med å skulle kjøre V8 i ny bil. 4 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Bengt Who skrev (3 minutter siden): Det er veldig mange sammenligninger med det totale utslippet nå. Din klagesang går egentlig rett i retur for det blir som regel sammenlignet totalregnskap på elbil mot kun selve forbrenningen av drivstoffet i andre biler. Er jo ikke måte på hvor miljøvennlig enkelte kan være med å skulle kjøre V8 i ny bil. Alle er jo klar over at man må ut og bort fra V8, men temaet må jo belyses og løses uansett angående batterier. Batterier skal jo inn i betydelig flere områder enn kun gjennom elbiler også. Så det er et problem som må løses. Først og fremst må vi ofre litt i egen bakgård for å hente materiale lokalt om det er mulig. Personlig håper jeg CO2 skatt ved import kommer i gang så kjapt som overhode mulig, og at man setter krav på transparens i de ulike verdikjedene. Da vil det automatisk være mer lønnsomt å starte opp lokalt med litt dyrere arbeidskraft, enn å slenge slikt ut til andre. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Det er alt for mye fokus på klima og for lite fokus på miljø. Norsk olje og gassutvinning er mye renere og sikrere for lokalmiljøet enn det nickelutvinning i Russland eller litiumutvinning i Chile er. En enorm boom i batteriproduksjon slik noen analytikere ser for seg de neste 40 årene vil på sikt være en katastrofe for lokalmiljøene der alle materialene til batteriene skal utvinnes. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 6 hours ago, FrihetensRegn said: Det er alt for mye fokus på klima og for lite fokus på miljø. Norsk olje og gassutvinning er mye renere og sikrere for lokalmiljøet enn det nickelutvinning i Russland eller litiumutvinning i Chile er. En enorm boom i batteriproduksjon slik noen analytikere ser for seg de neste 40 årene vil på sikt være en katastrofe for lokalmiljøene der alle materialene til batteriene skal utvinnes. Problema med mineralutvinning til batteriproduksjon er trass alt veldig mykje mindre enn problema med oljeproduksjon i utgangspunktet, uansett kvar i verda det føregår, og dei er lettare å løyse. Oljeutvinning og klimaendringane er eit problem for heile kloden, ikkje berre for eit lokalmiljø i Chile. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå