Gå til innhold

Gebyr ved refusjon av flybilletter


miicard

Anbefalte innlegg

Hei!

For et lite år siden bestilte vi flybilletter for en reise som skulle vært gjennomført i sommer. Vi benyttet Sembo til å bestille flybillettene med Air Baltic. Flyreisen ble selvsagt kansellert, og vi har ikke fått pengene tilbake da det er uenighet med Sembo. Tilbudet jeg har fått er refusjon minus kr. 495,- i administrasjonsgebyr pr. billett. Jeg ønsker ikke å betale gebyr for en vare/tjeneste jeg ikke har fått, men ser at forbrukerrådet skriver at byrået kan kreve et mindre gebyr for å håndtere refusjon dersom dette fremgår av vilkårene: https://www.forbrukerradet.no/rad-i-forbindelse-med-koronautbruddet/

Jeg kan ikke se at det står noe om dette hos Sembo: https://www.sembo.no/pages/terms

Noen med bedre kunnskap om emnet enn meg som har synspunkter?

Dersom de har rett til å kreve gebyr, burde ikke det vært nærmere kr. 200,- (totalt?) Står riktignok bare under "hyrbil" og "transfer" i vilkårene, men er likt gebyr og pr avbestilling. Jeg kan iallfall ikke forstå at nesten 1500,- i gebyr ved kansellert er et mindre beløp.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble flyet kansellert? Eller avbestilte du?

Dersom det ble kansellert kan jeg vanskelig skjønne at de kan ha rett til å kreve noe gebyr. Men ser at forbrukerrådet skriver det... Men det står jo at det må komme tydelig frem av vilkårene, noe det tydeligvis ikke gjør.

Det blir jo det samme som om du bestiller et produkt i en nettbutikk, og så viser det seg at nettbutikken ikke har produktet likevel, da har du jo naturligvis rett på alt du har betalt tilbake.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Air Baltic kansellerte grunnet koronasituasjonen.

Nå prøver hun hos kundeservice å henvise til vilkårene. Det hun viser til sier kun noe om tilfelle der jeg ønsker endring eller kansellering, ikke om flyet blir kansellert. Som vist på vedlagt bilde, siste setning, står det "Any change or cancellation request." Det er iallfall slik jeg leser det.

Virker dessverre vanskelig å komme noen vei.

sembo.png.567e4716667fbd5d554d753a63a154e4.png

 

"..any claims should be directed to the airline." Her har man havnet mellom to stoler da det i eposten jeg fikk fra Air Baltic med kunngjøring av kansellert flight stod at jeg skulle ta kontakt med reiseselskapet om jeg hadde benyttet det. Sembo har uansett ikke sagt noe om det i epostutvekslingen, verken i vår eller nå. Grunnen til at det har tatt så lang tid var at de i vår ikke svarte på eposter grunnet stor pågang, og at vi ikke har kommet til enighet.

Endret av miicard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...