Gå til innhold

Gratis mat

Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (9 minutter siden):

Kanskje, kanskje ikke. Dette ville jo blitt en enorm post i statsbudsjettet, og sannsynligvis vært noe som ble ribbet til beinet. Jeg tipper grå masse med næring, 4 ganger i døgnet 🤣

Norge bruker i dag 27 milliarder på Norsk landbruk, hvor i alle fall ett av målene er å kunne brødfø oss i tilfelle en total blokkade av en overlegen militær makt.

Hvor mye «grå masse» kunne man ha kjøpt på verdensmarkedet for 27 milliarder?

Man kunne praktisk ha ordnet det litt som f.eks. offentlige biblioteker er i dag. Suppestasjoner rundt om i landet som delte ut suppe til de som vil ha. Kapasiteten er innrettet etter «typisk behov» og hvis det kommer en plutselig topp så blir det for lite mat. I tillegg kunne man delt ut en 1-døgns «matpakke» basert på det enorme svinnet vi har i dagligvare-handelen grunnet dato-stempling.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hingst55 skrev (På 8.11.2020 den 19.45):

Burde ikke mat vært gratis? For hvis man ikke spiser så dør man. Og man dør ikke uten skolegang feks, og utdannelse er gratis i Norge. Ønsker myndighetene at de som er fattige skal være sultne, mens millionærer og milliardærer ikke har betalt en krone for skolegangen?

Mye av maten er kontrollert og behandlet. Og hvor mye fråtsing blir det ikke om det skulle blitt gratis? 

Myndighetene driter i at de fattige er sultne, på samme måte som de driter i at de med psykiske problemer ikke får utdannet seg. 

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (Akkurat nå):

Myndighetene driter i at de fattige er sultne, på samme måte som de driter i at de med psykiske problemer ikke får utdannet seg. 

Hvem er «han staten» i denne sammenhengen? Erna? Kongen? Henrik Asheim?

Jeg tror at de fleste som blir politikere bryr seg om folk. Det hindrer ikke at systemet kan framstå som kaldt noen ganger, men det tror jeg er vanskelig å unngå.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo regne på det, hvor mye gratis mat vil koste... La oss si hver nordmann spiser for 50,- pr dag.. 

50 * 6 000 000 = 300 000 000. 

30 millioner pr dag. gang dette med ett år, så får du 109 500 000 000. 

109 milliarder koster det altså i året, å fore norges befolkning med mat for 50,- pr dag ( veldig grå masse) 

Vent nå, det regnestykket ble helt feil tror jeg, jeg kan ikke regne... 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

Jeg tror at de fleste som blir politikere bryr seg om folk. Det hindrer ikke at systemet kan framstå som kaldt noen ganger, men det tror jeg er vanskelig å unngå.

-k

Ja, jeg tror de aller fleste politikerne ønsker å gjøre livet best mulig for alle, også de som er fattige. Man har bare en litt forskjellig tilnærmingsmetode.

Gratis mat til alle er et ekstremt kostbart tiltak for noe som er et minimalt problem. De 110 milliardene dette vil koste kunne fint vært brukt mye mer fornuftig og ikke minst målrettet. Og de fleste politkere prøver faktisk å gi gode målrettede tiltak.
Men en del slike tiltak vil bli misbrukt, særlig hvis de er gratis. Derfor må man ha litt mer styring. 

(@Baranladion: Joda, regnestykket var stort sett riktig, 50kr/person * 6 mill personer = 300 millioner per dag, som ganget med 365 blir ca 109,5 milliarder)
Edit:
Ref denne bruker vi over 150 mrd på mat i året (Og det har sikkert økt en del siden 2017):
https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/dette-bruker-nordmenn-penger-pa

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Man kan vel kanskje argumentere for at ikke alle skal ha gratis mat, evt at man får dekket en viss sum til mat pr person, men  da burde dette vært øremerket, og ikke kunne brukes på andre ting. 

Uansett.. jeg ser ikke helt problemet, hvor mange i Norge dør av sult? Er det folk i det hele tatt som sulter, og som ikke får mat hvis de må? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Uansett.. jeg ser ikke helt problemet, hvor mange i Norge dør av sult? Er det folk i det hele tatt som sulter, og som ikke får mat hvis de må? 

I den grad noen sulter så tror jeg nok at det oftest er andre tilleggs-faktorer enn fattigdom inne i bildet (psykisk sykdom, rus, ...).

Et større problem er nok at noen barn vokser opp uten tilgang på sunn mat, og uten å lære seg sunne vaner. Som gir dem (og samfunnet) et livsløp med problemer som kunne ha vært unngått.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (58 minutter siden):

-k

Politikere vil ha makt. De ser det store samfunn. Individene vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (2 timer siden):

Om mat var gratis ville nok mat vært utrolig kjedelig, men kanskje alle da hadde spist næringsriktig og sunt :)

Dette er veldig avhengig av korleis ordninga blir innført.

Dersom all mat blir gratis (les: betalt av staten) så trur eg at problemet hadde blitt omvendt.
Problemet hadde då blitt at svært mange ville då velge dyr eller eksklusiv mat. I tillegg til stort matsvinn fordi det er ingen grunn til å være sparsom med maten når den er gratis så ville ein fått utfordringar med at vi går tom for enkelte råvarer.
Tenk frokostbuffet på hotell, ettersom alt er gratis så går dei fleste rett på mange egg og bacon slik at det blir tomt eller lange køer. Havregrauten og fullkornsknekkebrøda er det berre dei mest disiplinerte som prøver seg på.

Sjølv med forutsetning om at det berre er sjølve råvarene som er gratis og at folk må tilberede maten sjølv så vil det i liten grad endre denne utfordringa. Det er tross alt langt enklare å steike ein biff av indrefilet som omtrent berre treng å bli varma enn det er å steike god biff av seig høgrygg.

Det er to måtar eg kan sjå ei slik ordning fungere delvis på.
Dersom staten sender ut ein standarisert matrasjon med dagens rettar, då ville staten sørga for at maten var grå og kjedelig (for å holde produksjonskostnadane lave) og at maten oppnådde faststemte sunnheit krav (fordi staten må tenke på folkehelsa). Men då må vi ha ein kraftig overproduksjon av mat. Matsvinnet ville blitt enormt, då svært mange ville ha kasta heile rasjonen eller berre spist delar av den og heller brukt eigne pengar på å kjøpe god mat i tillegg.

Staten kunne sjølvsagt avgrensa matsvinnet med å avgiftslegge all anna mat enn rasjonane som luksusprodukt slik at det berre var dei aller rikaste som ville kunne ta seg råd til å supplere rasjonen med å kjøpe seg purreløk eller estragon på butikken.

Den andre måten er dersom staten produserte rasjonar med lang nok holdbarheit til at ein kunne delt ut mat berre etter behov og spart det som blir igjen til neste gong. Då er det lett å sjå for seg ein litt dystopisk framtid der dei aller fattigaste hadde stilt seg opp i kø utanfor NAV med ein plastbeholder for å få utdelt to auser av dagens grå gugge. Så lenge maten også kunne serverast dagen etterpå så ville ein kunne unngå matsvinn ved å ikkje produsere ny mat før den gamle var spist opp. Ettersom maten i eit slikt system blir delt ut basert på behov så hadde ein også kunne unngå at enkelte får for mykje eller kastar restane.

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 minutter siden):

Dette er veldig avhengig av korleis ordninga blir innført.

Jeg synes at det er et fint, tanke-provoserende spørsmål. «Hvorfor er det sånn?» burde vi spørre oss selv oftere.

Men jeg synes ikke at tråden så langt har kommet med gode argumenter for at vi trenger gratis mat. Å innføre noe som har en kostnad, kompleksitet, som tar oppmerksomheten fra andre problemer og som på noen måter er et «tap av frihet» burde ikke gjøres med mindre man kan vise at fordelene mer enn oppveier det.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg synes at det er et fint, tanke-provoserende spørsmål. «Hvorfor er det sånn?» burde vi spørre oss selv oftere.

Men jeg synes ikke at tråden så langt har kommet med gode argumenter for at vi trenger gratis mat. Å innføre noe som har en kostnad, kompleksitet, som tar oppmerksomheten fra andre problemer og som på noen måter er et «tap av frihet» burde ikke gjøres med mindre man kan vise at fordelene mer enn oppveier det.

-k

Enig.
I dette tilfellet er det "cash is king" som gjeld.
Utlevering av eit måltid som nødvendigvis må være tilpassa alle matallergiar, livssyn og behov er ein særdeles tungvindt måte å gjere det på.
Trygd gjennom NAV, og i verste fall institusjonsplass med matservering for dei som ikkje klarer å styre eigen økonomie er ei langt betre løysing som også er billegare.

Så kan ein gjerne jobbe vidare med at mat (og andre nødvendigheiter) skal bli billige, men då må ein også auke grensekontrollen for å hindre smugling. Om ikkje vil all den billege maten som vi bruker statskassa til å finansiere bli eksportert til utlandet og solgt med profitt for smuglerane.

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 minutter siden):

...Så kan ein gjerne jobbe vidare med at mat (og andre nødvendigheiter) skal bli billige, men då må ein også auke grensekontrollen for å hindre smugling. Om ikkje vil all den billege maten som vi bruker statskassa til å finansiere bli eksportert til utlandet og solgt med profitt for smuglerane.

Så lenge maten i Norge er langt dyrere enn naboland og kontrollen i dag går på å hindre Nordmenn fra å handle i Sverige så tror jeg at det er et stykke igjen til vi trenger å bekymre oss for det du skisserer.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Så lenge maten i Norge er langt dyrere enn naboland og kontrollen i dag går på å hindre Nordmenn fra å handle i Sverige så tror jeg at det er et stykke igjen til vi trenger å bekymre oss for det du skisserer.

-k

Det er nokre unntak, som til dømes smugling av bleier. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-bleier-smugles-for-mange-tusen-kroner/70277366

Ordinære matvarer har nok eit godt stykke igjen før det blir billig nok til å skulle smugle ut av landet. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (34 minutter siden):

Det er nokre unntak, som til dømes smugling av bleier. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-bleier-smugles-for-mange-tusen-kroner/70277366

Ordinære matvarer har nok eit godt stykke igjen før det blir billig nok til å skulle smugle ut av landet. 

Som linken din viser så er ikke dette grunnet statsstøtte, men priskrig på bleier. Om så hele Europa kom til Norge og kjøpte bleier så ville det være finansiert av matvarebaronene, ikke staten. Hvis de finner at det ikke er lønnsomt så vil de nok ganske kjapt øke bleie-prisene.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...