Gå til innhold

Trenger litt hjelp i økonomi

Anbefalte innlegg

image.png.03cce220bf3bad35d00d240c518dedad.png

20 % av personalkostnadene er indirekte. Andre sosiale kostnader er inkludert i personalkostnader.

1) Utarbeid to tilleggssatser for bedriften; tilleggssats for indirekte kostnader og tilleggssats for fortjeneste.

2) Beregn pris på en enkel jobb som krever kr. 100.000 til konsulent (personalkostnad direkte lønn) og kr. 40.000 til software og IT-løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[email protected] skrev (På 8.11.2020 den 18.00):

image.png.03cce220bf3bad35d00d240c518dedad.png

20 % av personalkostnadene er indirekte. Andre sosiale kostnader er inkludert i personalkostnader.

1) Utarbeid to tilleggssatser for bedriften; tilleggssats for indirekte kostnader og tilleggssats for fortjeneste.

2) Beregn pris på en enkel jobb som krever kr. 100.000 til konsulent (personalkostnad direkte lønn) og kr. 40.000 til software og IT-løsninger.

Jeg er utdannet økonom, men det er en stund siden jeg har hatt bedriftsøkonomi på begynner nivå,

Problemet med å løse denne oppgaven er at jeg føler at jeg må ta masse antagelser som hvis du ser i fasit/tidligere eksamensoppgaver at foreleser har løst på en bestemt måte. 

Den enkleste måten å regne på er at alt utenom software og hardware for videresalg skal dekkes gjennom påslag på de direkte lønnskostnadene, mens det er 0 kr i forjenste på videresalg av software og hardware

Lenke til kommentar
HW1 skrev (På 9.11.2020 den 22.37):

Jeg er utdannet økonom, men det er en stund siden jeg har hatt bedriftsøkonomi på begynner nivå,

Problemet med å løse denne oppgaven er at jeg føler at jeg må ta masse antagelser som hvis du ser i fasit/tidligere eksamensoppgaver at foreleser har løst på en bestemt måte. 

Den enkleste måten å regne på er at alt utenom software og hardware for videresalg skal dekkes gjennom påslag på de direkte lønnskostnadene, mens det er 0 kr i forjenste på videresalg av software og hardware

Hei, men er dette riktig:  Tilleggssats for indirekte kostnad er: 5/25 = 0,2 = 20% og tilleggssats for fortjeneste er 5/50 = 0,1 = 10%?

Det er eneste jeg har kommet frem til, men som sagt så er ikke dette min sterke side når jeg studerer IT 😕

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (På 10.11.2020 den 23.16):

Hei, men er dette riktig:  Tilleggssats for indirekte kostnad er: 5/25 = 0,2 = 20% og tilleggssats for fortjeneste er 5/50 = 0,1 = 10%?

Det er eneste jeg har kommet frem til, men som sagt så er ikke dette min sterke side når jeg studerer IT 😕

Mvh

Daniel

Hei, muligens litt sent svar, 

Jeg mener at utifra hvordan oppgaven er gitt er det riktige å ta utgangspunkt i att alle kostnader må dekkes utifra direkte lønn, untatt direkte Hardware/software som jeg går utifra at viderefakturers til kostpris. 

direkte lønn er 80% av personalkostnaden = 20 M

Det skal dekke  5 M i inndirekte lønn og 10 M i andre faste kosttnader, samt 5 M i forventet overskud/resultat.

Direkte Hardware/software holdes utenom pga av forutsettning om at dette viderefakturers direkte.

Da er det relativt enkel mattematikk at for å holde budsjett så må man ha 100% påslag av direkte lønn for å nå det estimerte resultatet. 

Altså for å si det enkelt, hvis du har ett prosjekt som krever 20 M i direkte lønnskostnader så må du få inn 40 M på den jobben for å nå det estimerte resultatet. 

Lenke til kommentar

Tilleggssatsen for indirekte kostnader er

(indirekte kostnader)/(direkte kostnader)

Tilleggssatsen for fortjeneste er

fortjeneste/(totale kostnader)

Jeg ville løst det slik:

1) Tilleggssats for indirekte kostnader  = 10/35

Tilleggssats for fortjeneste = 5/45

2)  (100x1,2 + 40)x(1+10/35)x(1+5/45)x1000

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 14.11.2020 den 1.01):

Tilleggssatsen for indirekte kostnader er

(indirekte kostnader)/(direkte kostnader)

Tilleggssatsen for fortjeneste er

fortjeneste/(totale kostnader)

Jeg ville løst det slik:

1) Tilleggssats for indirekte kostnader  = 10/35

Tilleggssats for fortjeneste = 5/45

2)  (100x1,2 + 40)x(1+10/35)x(1+5/45)x1000

Hei

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
HW1 skrev (På 13.11.2020 den 1.12):

Hei, muligens litt sent svar, 

Jeg mener at utifra hvordan oppgaven er gitt er det riktige å ta utgangspunkt i att alle kostnader må dekkes utifra direkte lønn, untatt direkte Hardware/software som jeg går utifra at viderefakturers til kostpris. 

direkte lønn er 80% av personalkostnaden = 20 M

Det skal dekke  5 M i inndirekte lønn og 10 M i andre faste kosttnader, samt 5 M i forventet overskud/resultat.

Direkte Hardware/software holdes utenom pga av forutsettning om at dette viderefakturers direkte.

Da er det relativt enkel mattematikk at for å holde budsjett så må man ha 100% påslag av direkte lønn for å nå det estimerte resultatet. 

Altså for å si det enkelt, hvis du har ett prosjekt som krever 20 M i direkte lønnskostnader så må du få inn 40 M på den jobben for å nå det estimerte resultatet. 

Hei, tusen takk igjen. 

Har levert oppgaven, så får se hva foreleser sier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...