Kirikovski Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Havarikommisjonens film om Helge Ingstad sier at mannskapet på Helge Ingstad var så sikre på at det var de tre båtene ute til venstre de snakket med at de ikke sjekket AIS eller radar for hvor Sola lå i leiet. 2 Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Pensum også i Båførerprøven.Uvirkelig av Sjøfprsvaret prosederer dette relementære stoffet.. Minner om en viss president i USA. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Hva med de som ahdde vakt på broen på de to skipene? Er de fullstendig ansvarsløse? Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Xantippe skrev (7 timer siden): Hva med de som ahdde vakt på broen på de to skipene? Er de fullstendig ansvarsløse? Nei, det er jo hele poenget her. Primært er det vakthavende offiser på fregatten som må ta ansvar for at situasjonen i det hele tatt oppstår og for at fregatten velger å foreta en for sen unnamanøver som attpåtil er i feil retning. For tankskipets del er det (kanskje) los og vakthavende offiser på broen som for sent innser hvilken situasjon som er i ferd med å oppstå og som ikke (i mangel av bedre uttrykk) "ikke roper høyt nok". Videre må vakthavende på trafikksentralen på Fedje ta ansvaret for en i overkant tilbakelent håndtering av situasjonen. Det er jo ofte slik at alvorlige hendelser skyldes svikt i flere ledd, så også her. MEN; Marinen og marinens mannskap ved offiserene på broen på fregatten bærer etter min mening hovedansvaret for at situasjonen i det hele tatt oppstod. 2 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 (endret) Kirikovski skrev (14 timer siden): Havarikommisjonens film om Helge Ingstad sier at mannskapet på Helge Ingstad var så sikre på at det var de tre båtene ute til venstre de snakket med at de ikke sjekket AIS eller radar for hvor Sola lå i leiet. Og nettopp derfor sjekker man utstyret. Helt tragisk at av 7 mann på bruen så var det INGEN som tenkte på å sjekke radar. Det er "når man er sikker" at man dobbeltsjekker når det andre skip i nærheten og med det potensielt fare for kollisjon. Omtrent det motsatte av denne - man skal ikke stole blindt på noe som helst: Denne kvinnen saksøkte GPS-produsenten da hun "konsentrerte seg" og "fulgte med" (på GPS-skjermen) når hun presterte å kjøre ned moloen og ut i havet. Såvidt jeg vet ombord på militære fartøyer så er det klare ansvarsskiller for å forhindre misforståelser eller antagelser, så radarteknikeren kan ikke "anta" at noen andre hadde sjekket eller på annen måte gjort så han / hun ikke trengte å sjekke radaren. Slikt kalles unnasluntring og burde ha konsekvenser for ikke å gjøre jobben sin. Og spesielt når Helge Ingstad kjørte silent running "for treningens skyld" så er man da under operative kondisjoner og SKAL sjekke radar og AIS. Med mindre Den Norske Marine har for vane å ikke benytte radaren sin i krigsøvelser eller kanskje også når det er alvor, hva vet vel jeg... Endret 10. november 2020 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå