Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig syn. Dårlig økonomi. Briller?

Milhouse85

Anbefalte innlegg

Jeg er en 35 år gammel mann. Tidligere hadde jeg særdeles dårlig syn, spesielt på det ene øyet. For åtte år siden tok jeg laseroperasjon, og har siden da klart meg uten briller. Men de siste ukene har synet forverret seg noe voldsomt.

Det kan ha en sammenheng med at jeg sitter veldig mye inne grunnet dårlig helse i en liten kjeller uten naturlig dagslys. I tillegg ble jeg nylig uføretrygdet, noe som endret min økonomiske hverdag fullstendig. Jeg har mye gjeld jeg nedbetaler - og sitter igjen med smuler. 

Bare for å prøve, kjøpte jeg noen briller på Jula med styrke 1,5+ til 49 kr,- Så nå kan jeg lese på skjermen uten problemer, men de føles rare å gå med. Jeg tror styrken er kanskje for sterk. Så jeg må nok bite i det sure eple og betale rundt 700 for en skikkelig synsundersøkelse.

Man skulle tro at billigkjeden Specsavers er å foretrekke. Men min er faring er at de ofte "lurer" kundene til å kjøpe mer enn de trenger. I tillegg har flere uavhengige tester vist at de ofte kommer frem til et annet resultat i sine undersøkelser enn de andre optikerkjedene vi har. Så jeg har ikke så stor tillitt til dem. Jeg har tidligere brukt Brilleland med god erfaring. 

Så er spørsmålet; Det finnes veldig mye "rart" man kan betale for. Progressive glass, brilletilpasning, blått filter eller hva det heter.... UV-filter... jeg aner ikke. Menyen er lang. Jeg tenkt kanskje å bare be om resultatet av synstesten og bestille noen rimelige briller på nett. Men hvor kan jeg bestille? Er det egentlig så lurt? Hva er "normal" pris for briller uten alt det fancy greiene..... men noe som fungerer godt i hverdagen. 

Sist jeg kjøpte briller var i 2007, og da betalte jeg 7000 kr,- Men dette var med "full pakke". Det er ikke sjans at jeg kan betale noe slikt i dag. 

Det er vel Brilleland som sitter med fasiten. Men jeg må planlegge litt fremover..... jeg tenker kanskje 700 for testen, og 500 for briller (på nett?) høres fornuftig ut. Eller blir det litt som 49 kroners-brillene mine?

Er dette teit å spørre om kanskje? 😜 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig dem vil spørre om noe ekstra til brillene. Det er bare å takke nei.

Har selv kjøp flere briller til 100 kr stk og 300 kr stk. Du får fine briller til kr 300 totalt. Dem har holdt lenge, bare min mishandling av dem som har gitt skade.

Fordelen med å kjøpe over disk er at dem tilpasser brillene fysisk for deg om det trengs. Det koster ikke noe.

Mulig man kan spare noe på nett, men se i butikk først. Ofte kan man bli mer villedet på nett med falske rabatter og tro man gjør en stor deal. På briller til under kr 700 er det nok lite å hente på nett. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f5d4f...090

Mulig det kunne dekkes via sosialen, det er vel helse på linje med tannlege. Vet ikke, men det går jo an å høre om.

Anonymous poster hash: f5d4f...090

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 8.11.2020 den 10.34):

Mulig dem vil spørre om noe ekstra til brillene. Det er bare å takke nei.

Har selv kjøp flere briller til 100 kr stk og 300 kr stk. Du får fine briller til kr 300 totalt. Dem har holdt lenge, bare min mishandling av dem som har gitt skade.

Fordelen med å kjøpe over disk er at dem tilpasser brillene fysisk for deg om det trengs. Det koster ikke noe.

Mulig man kan spare noe på nett, men se i butikk først. Ofte kan man bli mer villedet på nett med falske rabatter og tro man gjør en stor deal. På briller til under kr 700 er det nok lite å hente på nett. 

Takk for svar. :)

Til dere to andre.... dere svarer på ting jeg allerede skrev om. 

Vurderer ennå om jeg skal spandere 750 kr på en synstest, eller bare kjøpe en billigbrille. Ser de rimeligste koster 149 kr,- på Brilleland. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (11 timer siden):

Takk for svar. :)

Til dere to andre.... dere svarer på ting jeg allerede skrev om. 

Vurderer ennå om jeg skal spandere 750 kr på en synstest, eller bare kjøpe en billigbrille. Ser de rimeligste koster 149 kr,- på Brilleland. 

Vet altfor godt hvordan det er å tenke på hver eneste krone hele tiden. 

Se om det kan spares inn på noe allikevel og vurder mulighet for synstest.

Det er slitsomt nok å tenke på kroner hele tiden, dårlig syn og deretter hodepine, anspent skuldre osv gjør dagen bare enda tøffere. 

Hva med å prøve denne

https://www.brilleland.no/synstest/gratis-synstest/

Etter testen spør du om pris for synstest og sier du skal tenke på det. Deretter går du ut, da får du en ide eller begrunnelse på om synsundersøkelse er nødvendig. 

Progressive briller er ikke nevnt, noen kan trenge det. Mer vanlig fra ca 40 års alder. Da er prisene noe helt annet på glass. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (8 timer siden):

Vet altfor godt hvordan det er å tenke på hver eneste krone hele tiden. 

Se om det kan spares inn på noe allikevel og vurder mulighet for synstest.

Det er slitsomt nok å tenke på kroner hele tiden, dårlig syn og deretter hodepine, anspent skuldre osv gjør dagen bare enda tøffere. 

Hva med å prøve denne

https://www.brilleland.no/synstest/gratis-synstest/

Etter testen spør du om pris for synstest og sier du skal tenke på det. Deretter går du ut, da får du en ide eller begrunnelse på om synsundersøkelse er nødvendig. 

Progressive briller er ikke nevnt, noen kan trenge det. Mer vanlig fra ca 40 års alder. Da er prisene noe helt annet på glass. 

Jeg tror den synstesten bare gir deg et svar på om du trenger briller eller ikke. 

Har tidligere brukt briller i 25 år før jeg tok laser. Da hadde jeg progressive glass. Min erfaring med Brilleland er at dem har veldig god service. Jeg har tenkt å kjøpe de billigste de har til 149 kr,- Prøve i allefall. Så får jeg heller ta den "dyre pakken" senere - dersom det ikke fungerer, og eventuelt høre med de på Brilleland om "billigste mulige løsning". Skrur jeg på sjarmen (hah), så KANSKJE de tar en enkel sjekk av meg gratis. 😜 

Vanligvis reiser jeg til Polen et par ganger i året. Der koster det 40 zl for en enkel synstest, eller 120 zl for en mer omfattende (ca 100 kr,-) Der pleier jeg også dra nytte av rimelig frisør og tannlege + + + Med Wizz får jeg billetter til 200 kr tur/retur + overnatting for 50 kr på et rimelig hostel. Jeg må si jeg savner disse turene. Men nå er jo alt "stengt". 

Så er rimelig surt å betalte 750 kr,- for en test jeg hadde fått for 100 kr,- i Polen. Og ja-  jeg stoler like mye på polakkene. :) Tror mange undervurderer den faglige kompetansen de har. Alt er ikke best i Norge, som mange liker å tro. 

Så klarer jeg meg på 149-kroners briller frem til meste vår/sommer når grensen åpner igjen. Tror jeg det er lurt.

Har dessverre ikke familie. Hvis ikke hadde det vært et sjakktrekk å be om synstest som julegave. :D

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (10 timer siden):

Jeg tror den synstesten bare gir deg et svar på om du trenger briller eller ikke. 

:D

Tja. Dem kan sikkert si noe ca om styrke. Så du får en ide. 

Polen har jeg ikke noe å si om, men bare for synstest lønner seg ikke.

Det er vel ingen som undervurderer optikere og annet slikt fagarbeid  i Polen. Det er nok verre med polakker her, som jobber svart og som tror de kan alt. Dermed gjør dem arbeid de ikke har kvalifikasjoner til verken i Norge eller Polen.... -Litt avsporing.

Jeg tror ikke det er så mye mer å si, prøv å spar opp til synsundersøkelse. Så får du briller ferdig til 200 kr i butikk (altså briller tilpasset deg i styrke m.m.). Hva i all verden skal man med spesiell merkevare på briller....

Lev litt hardt på brød og vann, så løser det seg nok.

Lykke til.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har også hatt laseroperasjon og synet begynner å bli dårligere igjen
Det ble nevnt at synet kunne bli verre igjen rundt og etter 40
Har vært brillefri i snart 20 år

Som regel brillerammen som er kostbar, så finner man en ramme som er billig så kan totalsummen bli lav også
Du betaler for merket
Glasset koster ikke mye, uten ekstra ting

Lenke til kommentar

1 innlegg som var off topic har blitt skjult. Eventuelle kommentarer eller spørsmål på moderering tas som vanlig ikke i tråden, men på PM til meg eller i kategorien for tilbakemeldinger. Vennligst hold dere til tema for tråden som er spørsmål om briller og synstest. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

Har også hatt laseroperasjon og synet begynner å bli dårligere igjen
Det ble nevnt at synet kunne bli verre igjen rundt og etter 40
Har vært brillefri i snart 20 år

Som regel brillerammen som er kostbar, så finner man en ramme som er billig så kan totalsummen bli lav også
Du betaler for merket
Glasset koster ikke mye, uten ekstra ting

Ser folk selger brillerammer på Finn for noen hundrelapper. Kunne kanskje spart en del på å kjøpe en innfatning og heller kun kjøpe glass - dersom det lar seg gjøre. Men mener å huske de tar ekstra betalt for å tilpasse glasset etter innfatningen. Men usikker. 

Takk for alle svar! ^^

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (6 minutter siden):

Ser folk selger brillerammer på Finn for noen hundrelapper. Kunne kanskje spart en del på å kjøpe en innfatning og heller kun kjøpe glass - dersom det lar seg gjøre. Men mener å huske de tar ekstra betalt for å tilpasse glasset etter innfatningen. Men usikker. 

Takk for alle svar! ^^

Du nevner du har meget dårlig råa. Mitt beste råd, følg KISS-prinsippet. KeepItSimple,Stupid!

Å kjøpe briller til 50kr, for så å kjøpe sikkelig er 50kr sløsing. Så nå skal du begynne med å skaffe rammer på finn, glass på butikk, betale for tilpassing + selve synstesten. Trur du virkelig du kommer bra ut av det?

Kva er BEHOVET ditt? Jo, kunne se godt og tydelig. Har du behov for fancy ramme, progressive glass, anti-blick, +++++? Nei. Kjekt å ha, men ingen behov. Så når du er full av gjeld, er det vits å tenkje på noe fancy i det hele tatt?

Google alle de kjedene i nærheita av deg. Sett opp oversikt på eit ark. 
Pris undersøkelse:
Pris komplett brille (billigst!):
Pris undersøkelse + briller (om det er noe rabatt/kampanje):

Se kva som blir det billigaste for deg totalt. Ta test + briller same plass. Eller test ein plass og briller ein anna. Evt vente til desember/januar, det det bør komme noe tilbud i løpet av black friday, jula, nytt år. Du har vel briller frå jula, så det bør være mulig å vente litt?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Kris85 skrev (På 8.11.2020 den 4.25):

Sist jeg kjøpte briller var i 2007, og da betalte jeg 7000 kr,- Men dette var med "full pakke". Det er ikke sjans at jeg kan betale noe slikt i dag. 

Er ikke nødvendig å kjøpe det dyreste du finner.. Finn noen briller du synes er fine men billige.. Jeg velger kun billige briller når jeg kjøper det da det rett og slett ikke er verd å kjøpe dyre briller.. Men du får jo gode glass for en del kroner.. Så det er verd å legge seg på at man skal ha gode glass til en grei pris. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Kjære trådstarter, du kan ikke helt bli tatt seriøst nå. Du har dårlig råd og kan få en komplett god brille til 300 kroner over disk i butikk. Allikevel skal du gjøre det mer vanskelig for deg selv? 

Hva er det du egentlig driver med nå, det virker som at du "plager deg selv" ved å gjøre alt mye vanskligere. Er det en angst for å ta tak i dette? 

Hva gjør at du ikke ønsker å kjøpe en komplett ferdig brille til kr 300?

Du kan til og med få komplett brille til 200 kr, noen ganger også bare 100 kr i butikk. Mine briller til 300 tas av og på veldig mange ganger hver dag. Slenger dem i fra meg her og der. Falt i gulv flere ganger, like gode etter 3 år. 

Mulig jeg tar helt feil, usikker på at briller til 500 på nett er noe bedre enn de til 500 i butikk. 

Lykke til. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 timer siden):

Men du får jo gode glass for en del kroner.. Så det er verd å legge seg på at man skal ha gode glass til en grei pris. 

Trenger man egentlig det? Jeg har ingen erfaring selv på å sammenligne forskjell på å se igjennom "vanlige glass" kontra "gode glass". Er det noen forskjell, eller er det mest placebo.

Tenker du mer på ripefasthet, så er det nok noe i det. Men søren så godt mine billigbriller har hold seg bra i glasset. Selv i jakkelomme med nøkler. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
plankeby skrev (16 minutter siden):

Trenger man egentlig det? Jeg har ingen erfaring selv på å sammenligne forskjell på å se igjennom "vanlige glass" kontra "gode glass". Er det noen forskjell, eller er det mest placebo.

Gode glass så mener jeg ripefri osv osv.. Er ingenting annet enn det.. 

Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte briller var det fra extraoptical.no 600 kr for innfatningen og glass og 400 kr for blue light filter og antirefleks. Dette er de brillene jeg har vært mest fornøyd med i løpet av 25 år. Mer fornøyd enn diverse briller til over 5k. Mulig det koster noe mer for spesielle tilpasninger av glass, men det burde ikke bli urimelig. Så vidt jeg vet kjører de gode tilbud ved Black Friday.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (7 minutter siden):

Gode glass så mener jeg ripefri osv osv.. 

Ok, regnet med det.

Hadde en brille med ripefrie glass og dyrere innfatning mm. Den klarte jeg å ødelegge, tråkke på den. Tok da i bruk min ekstrabrille til kr 300, som nå er brukt i 3 år. Er sterkt imponert over kvaliteten på standard glass og innfatningen. Som nevnt andre innlegg her, får min brille gjennomgå. 

Selv de billige brillene må holde god kvalitet, ellers risikerer de kjente brille butikkene dårlig omdømme i sosiale medier og annet.

Husker det ble laget mye dårlige rykter og usannheter fra noen optikere når Specsavers kom og når Brilleland konkurrerte på pris. F. eks. at de ikke visste hva dem drev med, at synsu dersølkeksen var av ufaglærte m.m. Brått ble den voldsomme fortjenesten truet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
plankeby skrev (1 time siden):

Husker det ble laget mye dårlige rykter og usannheter fra noen optikere når Specsavers kom og når Brilleland konkurrerte på pris. F. eks. at de ikke visste hva dem drev med, at synsu dersølkeksen var av ufaglærte m.m. Brått ble den voldsomme fortjenesten truet. 

Personlig har jeg blandet erfaring med Specsavers.. Hadde en optikker som ikke tok meg seriøst og det resulterte i at jeg brukte mye penger uten at brillene jeg fikk ga det resultatet jeg forventet.. Han mente jeg ikke hadde Keratoconus, at jeg kun hadde veldig lite i så fall.. Ble mange briller og kontaktlinser fram til jeg fant en som tok meg mer seriøst.. Da ble det også linser før jeg igjen kom tilbake til samme optiker og ba han hjelpe meg om å skrive et brev til øyenlegen som jeg så måtte overbevise med at jeg trengte operasjonen.. Så det var ikke bare optiker som mente jeg ikke trengte operasjon men også øyenlegen.. Utfordringen var jo at jeg hadde gått i mange år med helt ødelagt syn og klarte nesten ikke å lese.. Og dette var noe både optiker og øyenlege syntes var greit, helt håpløst. 

Så det er viktig å ikke akseptere at optiker og øyenlege tar deg på alvor. Prøv å let etter en annen optiker om det er store problemer og krev at du blir tatt på alvor. 

Var litt OT, men tenkte jeg kunne skrive mine erfaringer om Specsavers siden du nevnte dem. Fikk inntrykk av at vedkommende var mer interessert i å tjene penger på meg enn å faktisk gjøre jobben sin. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...